Inlägg från: Anonym (asta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asta)

Hon la ut bild på mina barn!!

Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

Ett klart övertramp och fattar att du blir upprörd, men ta det med exet och inte den nya.
  • Anonym (asta)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-16 07:35:29 följande:
    Det har inget med lag att göra. Om folk blir så upprörda för sånt får man väl spärra in sina barn så ingen kan ta kort på dem nånsin. 

TS; jag ser du att fått lagtexten i tråden redan. Det är alltså ok att hon lägger ut foto om barnens pappa är ok med det och inget i situationen kan räknas som kränkande/elakt osv.

Att hon skriver våra barn får du ju bara ta med en nya salt. Alla i er vänkrets vet väl vems barn det är? 
    Ursäkta att jag lägger mig i här men DU skulle vara helt okej med att ditt ex nya kvinna la ut bilder på dina barn och i princip kallade dem sina? Liksom oavsett lagparagrafer. För övrigt så tycker jag att BÅDA föräldrarna ska vara eniga om barnen ska exponeras på nätet. Bilder på små barn ska inte cirkulera hejvilt är min synpunkt.
  • Anonym (asta)
    Brumma skrev 2018-06-16 08:42:23 följande:
    Eftersom jag själv är bonusmamma och kallar min bonus för "min" så ja, jag inte bara hade tyckt det var ok utan hade hoppats att kvinnan de skall leva med hade tagit till sig dem såpass mycket att hon kallade dem sina barn. Betydligt bättre för dem än om hon bara såg dem som "sambons barn".

Personligen tycker jag den sortens äganderätt och själviskhet som visas från en del mammor i tråden är ett tråkigt tecken på att de sätter sina egna sårade känslor framför barnens. Och att de dessutom skapar konflikter där det inte finns några. Sådana mammor är inte speciellt lätta att ha att göra med och jag förstår och känner med de pappor och bonusmammor som i sådana fall ofta har ständiga konflikter med mammorna.

Hur hade du reagerat om ditt barn la upp en bild på sin bonusmamma på tex mors dag och skrev "Grattis mamma"? Hade det varit ok?
    Mina barn skulle aldrig ens snudda vid tanken att kalla sin bonusmamma för MAMMA! Liksom hallå! Måtta med allt. Mina barns bonusmamma är toppen och klok och därför skulle hon ALDRIG komma på tanken att kalla mina barn för "sina". Ett ickeproblem för de flesta men det finns ju folk till allt.
  • Anonym (asta)
    Brumma skrev 2018-06-16 09:43:44 följande:
    Fast jag frågade inte om dina barn skulle få för sig det utan om det skulle vara ok OM de gjorde det...

Men jag antar att ditt svar tyder på att det inte varit det. Vad hade du isåfall gjort? Tvingat dina barn att ta bort bilden?

Japp. Det finns folk till allt - min bonusdotter tex som har lagt upp just ett sådant kort samt har mig angiven som mamma på facebook ;) Dock kallar hon mig inte för mamma eftersom jag bad henne tänka på att hennes mamma kanske skulle tycka att det var jobbigt ;)
    NEJ det skulle inte vara okej om mina döttrar kallade bonusmamma för "mamma" men OM de gjorde det så var jag antagligen så misslyckad som mamma så det skulle vara ointressant så det är en ickefråga egentligen.
  • Anonym (asta)
    Brumma skrev 2018-06-16 10:05:34 följande:
    Varför skulle det göra dig misslyckad som mamma?

Har du isåfall inte lyckats lära dina barn att de själva får bestämma över sina relationer och att familj ibland kan handla om känslor, inte bara blodsband? Det är väl ändå något bra?
    Varför skulle man lära sina barn det? Är det i samma anda som att man ska lära dem att det minsann inte bara finns två kön? (hahahahahaha)
  • Anonym (asta)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-16 10:25:05 följande:
    Oj, här flödar intoleransen...

Vem vill ha inskränkta barn?
    Lycka till med fostran av dina härliga barn!
  • Anonym (asta)
    Anonym (Gomez) skrev 2018-06-16 10:30:27 följande:
    Eller hur?

Mina ungar vet med säkerhet att det bara finns två kön. Varför skulle man tuta i sina kids en massa lögner?
    Fast det är ju en helt annan tråd.
  • Anonym (asta)
    Anonym (Gomez) skrev 2018-06-16 10:58:13 följande:
    Det har du rätt i... precis som dina kommentarer.
    Ja ursäkta jag blev lite OT här. Jag tycker INTE att ngn annan ska kalla sig mamma till mina barn. Hade jag bonusbarn så skulle jag ALDRIG kalla mig för annat än just bonusmamma. Jag tycker dessutom att BÅDA föräldrarna ska ge samtycke till att bilder på de gemensamma barnen läggs ut på nätet. Våra barn är födda i dataålderns gryning och vi fick förfrågan om det var okej att förskolan la ut bilder på barnen på nätet (typ ngn slags hemsida eller vad det kunde vara) och vi svarade unisont NEJ
  • Anonym (asta)

Apropå bilder på nätet på små barn så blir jag FULLSTÄNDIGT BEKLÄMD när jag ser teveprogrammen av typen "unga mödrar" och noterar alla stackars barn som får blöjan bytt och som pottränas i teve och jag tänker mig när de kommer i tonåren och alla kompisar kan kolla på det. Det KRYPER i mig när jag ser det och då kan man tänka.....-"men stäng av då" och det gör jag men ibland zappar man ju håglöst.

• Anonym (asta)
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 11:21:25 följande:

Apropå bilder på nätet på små barn så blir jag FULLSTÄNDIGT BEKLÄMD när jag ser teveprogrammen av typen "unga mödrar" och noterar alla stackars barn som får blöjan bytt och som pottränas i teve och jag tänker mig när de kommer i tonåren och alla kompisar kan kolla på det. Det KRYPER i mig när jag ser det och då kan man tänka.....-"men stäng av då" och det gör jag men ibland zappar man ju håglöst.

PS: I amerikanska program har man den goda smaken att pixla barnens intima delar och det hedrar dom
  • Anonym (asta)
    Brumma skrev 2018-06-16 13:54:34 följande:
    För att du vill att ditt barn skall lära sig att de är de själva som skall bestämma över sina relationer, inte andra som ska bestämma vilken relation man har.

Men du kanske hellre ser att andra bestämmer åt ditt barn? Vem hon/han skall gifta sig med?
    Självklart bestämmer mina vuxna barn vilka de har relationer med. Jag känner inte ens en tiondel av deras vänner och bekanta. Det är mig dom kallar MAMMA och så har de en PAPPA och ngt däremellan har vi inte i vår familj.
  • Anonym (asta)
    micromat skrev 2018-06-16 15:18:43 följande:

Tycker iofs att det är bra att det ses på det som "våra barn" ist för dina/mina barn. Lever man som en familj så gör man och då gör man ingen skillnad. Sen kan jag garantera att personen vet att det är du som är barnens mamma.

Är ju jättefint med all denna förståelse för denna bonusmamma! hahahahahaha känns inte riktigt som FL men absolut. Så fint med en bonusmamma som innefattar alla barn och kallar dem som sina fast deras biomamma sitter hemma och gnisslar tänder i smyg.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!