Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Anonym (Ida)

Nu har ju inte jag sett bilden.. eller jo, men va min kompis som skickade den till mig. Jag har tänkt ta upp detta. Men va bara nyfiken på om man kan lägga upp med bara en förälders tillåtelse.. och nej jag ska inte hänvisa till lagen. Har någon rätt info så svara bara på frågan. Jag har googlat med hittar inget som är tydligt.

• Anonym (Ida)

Nya lagen GDPR får du inte ta bilder på skola och publicera på sociala medier utan rektorns samtycke.

• Anonym (Ida)
    Åsa skrev 2018-06-15 17:36:31 följande:

TS: Jag tror inte du läst lagtexten. Visserligen ska den tolkas, men som du ser nedan är det mycket långt från situationen du beskriver.

6 c § Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida

1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv,

2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,

3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid,

4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller

5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp

döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.

Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. Lag (2017:1136).

Åh! Äntligen ett svar som jag kan använda! Tack..

Just för att jag inte vet helt säkert om detta som jag frågade
  • Anonym (Ida)
    Åsa skrev 2018-06-15 17:41:25 följande:

Det ser ändå ut som att det finns begränsningar så att fotograferingar vid skolor kan kräva rektors tillåtelse (oklart för mig om det gäller privatpersoner eller bara yrkesverksamma fotografer). Men i så fall gäller detta även barnens föräldrar.

Mm.. hittade ju det. Tror det stod "var aktsam i dessa ammanhang" och så va det bla skola. Handlar väl till stor del att andra barn med tex skyddad identitet inte skall kunna hittas på sociala medier.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!