The worrying kind78 skrev 2018-06-16 19:24:25 följande:
Oj, så många som tagit sig tid att svara. Tack alla. Har varit upptagen idag och inte hunnit gå in och kolla men jag ska försöka svara alla nu.
Mrsalpha: han dricker normalt mycket. Vi äter normal, varierad kost, väldigt lite halvfabrikat. Godis på helgen. Han är aktiv: tränar fotboll 2 ggr i veckan, handboll. Rör på sig mycket i skolan, hoppar studsmatta, etc här hemma. Springer runt som en vanlig 8-åring. Blodsockret har de kollat på vc och det var normalt.
1234568: vi ska börja titta på hans bajs. Är det nåt speciellt vi ska kolla efter? Vad kan vara farligt om avföringen är ljus? Jag frågade honom hur det känns när han ska bajsa och då svarade han att han får kämpa lite för att få ut det första bajset men sen går det bra. Jag ska notera det du skrev om bakterier/parasiter, samt lever-, njur- och bukspottskörtelvärdena och ta med mig det när vi ska till läkaren. Vad är calpro? Tack för att du skrev att det är ovanligt med farliga saker när barn blir illamående (även om detta såklart är nog så jobbigt för honom). Jag hoppas ju att de gör en ordentligt utredning av hans mage i höst när vi får träffa en barnläkare. De kanske tom behöver göra ultraljud på tarmen alt gastroskopi eller vad det heter.
Anonym (överkänslig): har du nåt tips på aloe vera eller glutamin som funkar att ge till barn? Vi köper mycket ekologisk mat och det kommer vi såklart fortsätta med. Vi äter inte rena sojaprodukter men däremot kan det väl finnas spår av soja/soja i annat?
Övrigt: kan absolut tänka mig att ta honom till en kinesiolog. Googlade faktiskt och det verkar finnas en här i stan. Har aldrig testat sånt förut men är villig att testa allt för att hjälpa honom.
Vi har inte testat mjölkproteinfrinkost (jag är medveten om skillnaden mellan laktosfritt och mjölkproteinfritt). Vad gäller både mjölk och gluten så är det nåt som han får i sig dagligen: om han är överkänslig mot nåt av det borde han väl må illa eller reagera på annat sätt varje gång han får i sig det? Jag frågar av ren okunskap alltså, försöker inte mästra någon. Han växer normalt och följer sina kurvor.
Får kolla upp laxido jr. Läste om det på FASS och där står att man inte ska behandla med det förrän en läkare fastställt att det faktiskt rör sig om förstoppning men det kanske går ändå?
Vet nån hur ofta man vågar ge resulax? Kan man behandla med det i förebyggande syfte? Kollade med 1177 men de sa typ bara ?prata med hans läkare?
Åh så bra att du är öppen för alternativ. Tycker du ska testa kinesiolog först då de kan ge förslag på vad ni kan köpta tex aloe Vera. Många aloe Vera innehåller citronsyra men tror Life har sitt eget märke som är utan
Vi fick hjälp till våran minsta som fick massa eksem och läkaren sa att det bara var att smörja med kortison. Men kinesiologen såg vad det berodde på och eksemen försvann rätt snabbt när vi ändrade kosten.
Hoppas du får hjälp