The worrying kind78 skrev 2018-06-17 06:52:31 följande:
Wow, tack för ett väldigt informativt inlägg. Du låter väldigt kunnig och det får mig att känna mig trygg och känna förhoppning om att sjukvården kanske äntligen kommer kunna hjälpa vår son. Jag ska skriva upp det du sagt så att jag kan ta med det till läkarbesöket. Det mesta av det du skriver (prover etc) borde ju vc kunna fixa.
Av det jag sett skulle jag säga att hans avföring är ljusbrun. Inte diarré men inga stora korvar, utan mindre korvar, ibland lite ´kluttar´. Har inte sett något blod i avföringen eller på pappret.
Om det skulle vara något med bilirubinet, hur behandlar man det då? Likaså om det är nåt med lever, galla eller bukspottskörteln? Problem med bukspottskörteln låter allvarligt i mina öron... Blir det medicinering, något ingrepp? Ska försöka hålla mig från att googla dessa besvär ;)
Det allra jobbigaste just nu är att frekvensen på illamåendetattackerna har ökat: de kommer mycket oftare nu. Förra fredagen, i torsdags och igår. Går omkring på helspänn hela tiden. Det är konstigt att attackerna aldrig har kommit i skolan, hos kompisar eller när han tränar fotboll. Däremot har de kommit när han haft kompisar hemma. De senaste gångerna har som sagt kommit när han lagt sig. Nu de första dagarna på sommarlovet ska han på en aktivitet som han längtat efter i flera månader men nu är han väldigt orolig över att gå på den aktiviteten stackarn :(
Om det är stress, hur ska man lyckas fastställa det? Och hur behandlar (i brist på ett bättre ord) man det?
När jag tänker på saken känns det som att han har en känslig mage. Jag minns att för några år sedan fick han väldigt ont i magen ibland. De kunde inte känna någon förstoppning då men vi fick rådet att ändå testa med lavemang. Magvärken kom också i attacker ibland, men sen gick de bara över. Vid ett par tillfällen har han kräkts nån fredag- eller lördagkväll när det blivit ?för mycket av det goda?, men det har vi ju koll på nu så det har inte hänt på länge.
Jag är verkligen tacksam över att du tar dig tid att svara!
Det är ju jätte vanligt att barn har problem med magen. allt från förstoppning till illamående. Men man ska utreda saken, och det kan göras på vc.
Bajset låter rätt normalt, och det är ju bra. Jag skulle inte vara allt för oroad för att det handlar om levern, bukspottskörteln eller gallan om bajset ser normal färgat ut. Och har man stopp i gångarna, så att galla inte kommer ut, då stiger bilirubinet i blodet och oftast blir man också gul i huden och ögon (inte alltid, men oftast). Hur man behandlar det är beroende på vad som orsakar det. Det kan vara allt från antibiotika för infektion, till operation om det är gallsten.
En stress diagnos är väl det som låter mest troligt. Det är ju en uteslutnings diagnos (man utesluter fysiska orsaker, och kan därmed med hög sannolikhet säga att det är stress). Det är ju inte lätt att behandla stress, och inte heller ovanligt att symptomen smyger på hemma och kvällstid när man slappnar av. Men kanske någon form av terapi kan hjälpa? Sedan så kommer säkert du att vara mer avslappnad omkring hans illamående , när du har det svart på vitt att det inte är farligt. Och även det kan hjälpa pojken. Att han också vet att de inte är farligt.
Magbesvär som beror på farliga åkommor så kommer och går inte. Dom är konstanta.
Sedan kan det ju vara så att han har en känslig mage, och det är orsaken. Finns ju en rad läkemedel för att behandla magen, och läkaren kommer säkert skriva ut något för att se om det hjälper. Mjölksyrebakterier är ju receptfritt , och det brukar hjälpa många.
Glutenintolerans och laktosintolerans är ju inte heller ovanliga diagnoser för barn. Eller någon annan allergi.
Det finns som sagt många möjliga orsaker, och läkaren bör utesluta det som går via prover och ett ul(och det är rätt mycket man kan utesluta enkelt).
Jag är säker på att det inte är något du behöver oroa dig för, men det gör man ju som mamma i alla fall. Berätta gärna hur det gick hos läkaren.