Inlägg från: Anonym (Ebba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ebba)

8-åring med illamåendeattacker

Kräks han eller mår han bara väldigt illa?

Jag tänker om det kan vara så enkelt att det handlar om kraftig stress eller ångest?

Annars tänker jag nog också spontant på förstoppning. Jag har själv bara varit förstoppad någon enstaka gång, men då har jag mått väldigt illa som enda symptom. (Förutom bristen på bajs då).

• Anonym (Ebba)
    The worrying kind78 skrev 2018-06-15 17:04:27 följande:

Tack för ditt svar. Han kräks inte, utan han mår ?bara? (det är inte så bara men du förstår vad jag menar) illa.

Vi har också funderat på om det handlar om stress eller ångest. Kopplar inte riktigt till att det skulle uppstå på detta sätt som det gör om det vore så men man vet ju aldrig. Han är väldigt verbal och vi har en öppen relation där vi pratar mycket och han säger att det inte är nåt och det verkar inte så på honom heller. Inte heller hans lärare har märkt att det skulle vara något som tynger honom. Han fick gå till skolsköterskan och prata några gånger i våras och hon såg inga orosmoment heller. Han är väldigt klok för sin ålder men också en liten grubblare. Jag tror inte att det handlar om ångest/stress men man kan ju aldrig veta säkert som sagt.

Just ångest kan ju upplevas på olika sätt. Jag har haft kraftig ångest i hela mitt liv och det är ingen som har märkt det. Det är inte heller förrän jag blev äldre som jag förstod hur illa det var när jag var barn. Som liten förstår man ju inte riktigt vad ångest är. Om han är en grubblare så kan det ju vara småsaker som gör honom orolig.

Men det innebär ju inte att det garanterat är det såklart, jag bara spekulerar iom att jag själv har upplevt det.

Var öronen kollade? Tänkte iom att han nu blivit illamående vid sänggång.

Jag tror hur eller hur att det är bra att ni håller koll på bajset innan ni ska till läkaren, för det kan ju ge svaret på gåtan. Det finns ju ett "facit" på hur bajs ska se ut liksom. Gärna med dagbok där matintag och fysisk aktivitet även skrivs upp.

Att det blir värre hemma kan ju mkt väl bero på att han går och håller sig när han är med kompisar eller i skolan.

Hoppas det löser sig för er!
Svar på tråden 8-åring med illamåendeattacker