• GGN

Min syster har stulit pappas hela sparkapital

LasseP skrev 2018-06-14 01:09:41 följande:

Att logik och rättslig juridik inte går hand i hand inser jag är ett dilemma, men det känns väldigt märkligt att en part kan lägga beslag på alla pengar genom att referera till en person som redan har diagnosen Alzheimer och att den andra parten där efter skall vara den som har bevisbördan? det går inte att bevisa. mamma är ju död?

Vad man har sagt mig är att bara ringa belopp kan övertas utan gåvobrev och att ett gåvobrev måste styrka en avvikelse i arvsfördelningen då det gäller betydande belopp och strax över en halv miljon bör väl rimligen vara ett betydande belopp? några gåvobrev har inte hävdats.

Man har också sagt mig att jag skulle meddelas bouppteckningen för att den skall anses giltig. Jag fick ta fram bouppteckningen själv, trots att jag bett om den.

Dessvärre hade jag ingen hemförsäkring tidigare men har det nu. Kan det spela någon roll för juridisk hjälp?

Det är väl din pappas hemförsäkring ni ska använda er av i så fall?
  • GGN
    LasseP skrev 2018-06-14 10:42:31 följande:

Kan det verkligen vara pappas hemförsäkring som gäller då det är jag som skall ha informationen och hjälpen. Pappa kan inte göra något?

Inser att jag måste gå vidare sedan, men tycker ändå att jag måste fråga efter kompetens som kan finnas här?

Jag trodde pappan skulle polisanmäla stölden?
Svar på tråden Min syster har stulit pappas hela sparkapital