Inlägg från: Anonym (d) |Visa alla inlägg
  • Anonym (d)

SERTRALIN SSRI hjälp

Sivsivsiv skrev 2018-06-13 15:33:49 följande:

Har ätit Sertralin i 4 veckor nu och mår SKIT! får panik av detta tillstånd. sover inte om jag inte äter 3 st olika sömnmedel, svag virrig och darrig, speedad och aggressiv, en hemsk spänd ångest som aldrig tar paus. benen väger 100 kg. NÄR VÄNDER DET? orkar inte mer nu!!!

Du kanske behöver höja dosen? Det brukar vända efter 4-6 veckor.
  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 15:37:10 följande:

tror du? är rädd att det blir ännu värre då... har du erfarenhet?

Jag har tagit sertralin i 10 år och för mig hjälper det jättemycket (det är så klart individuellt) jag blev mycket sämre de första veckorna, sedan vände det lite i taget, sammanlagt tog det cirka 8 veckor innan Sertralinet nådde sk. terapeutiska nivåer i hjärnan. Jag började på 25 mg. och har höjt och sänkt under åren beroende på behov.

Så antingen härdar du ut några veckor till eller så går du tillbaka till läkaren och pratar om dos eller om du ska byta till någon annan medicin, alternativt avsluta behandlingen.
  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 16:06:45 följande:

tack för svar. hur lång tid tog d för dig att må "ok" eller uthärdligt? hade du liknande symtom som mig? vilken dos har du? så många frågor. 

Det tog ungefär 6 veckor.

Ja o ja, jag hade en EXTREM outhärdlig ångest, paranoida tankar, kunde inte sitta still, inte äta, inte tänka, jag var djupt depressiv. Verkligen ett levande helvete! Sen började det avtrubbad myrsteg för myrsteg. Plötsligt en dag (efter ca 6 veckor) var ångesten borta. Mådde fortfarande dåligt men slapp i alla fall den hemska ångesten. Sen tog det ungefär en månad, under vilken dosen höjdes till 75 mg., innan det depressiva var borta.

Jag hade biverkningar som svettningar etc men det kunde jag verkligen leva med. Idag har jag inga biverkningar alls.
  • Anonym (d)
    Sivsivsiv skrev 2018-06-13 16:48:01 följande:

ditt svar ger mig hopp om bättring! läst att vissa bara stannar i detta o att medicinen inte funkar.. det e ju det sista en behöver nu..

Vad bra Glad 

Mm, tror också att många ger upp, särskilt när det blir hemskare i början. Jag blev verkligen hjälpt av Sertralinet, jag fick tillbaka mitt liv när det väl började verka. Så för min del var det absolut värt det att gå igenom de första tidens helvete.
Svar på tråden SERTRALIN SSRI hjälp