• Fritidsmamman

Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?

Celaena skrev 2018-06-12 18:06:29 följande:

Nu är det väldigt längesedan mina barn åkte bakåtvänt, men då sa man att storleken på barnet var irrelevant, det är åldern som är viktig när det kommer till nackmusklernas utveckling. Så om man tar en treåring och en fyraåring som är jämnstora så löper treåringen högre risk. 

Jag tänker mest att det är omdömeslöst att vända småbarn framåt. Kanske har man svårt att förstå vad konsekvenserna blir. Jag köper inte argumenten för att vända för tidigt. 

Jag har hört samma; ålder före längd/kilo (förutsatt att barnet inte är jääääättelångt, så att hela huvudet går över nackdelen på stolen - då är nämligen rekommendationerna att vända/byta till en stol med högre nacke (som dessvärre bara tycks finnas i framåtvända stolar)).

Detsamma gäller bälteskudde. Den är också efter ålder (återigen med samma parentes "om inte barnet är jääääääättelångt). Bälteskudde tror jag är upp till minst 12 år, pga att bäckenet inte är färdigutvecklat innan dess (därav "handtagen" på kudden, inunder vilka midjebältet ska gå).
  • Fritidsmamman
    Ellie skrev 2018-06-12 20:37:23 följande:

Nej, det handlar om proportioner, och huvudets storlek i förhållande till kroppen och musklers styrka. Visst kan det finnas undantag i alla åldrar, men bara för att en 3-åring är lång innebär det inte att nacken klarar en krock framåtvänd.Det beror på hur man ser på saken. I många andra länder är rekommendationerna inte likadana som i Sverige, utan man vänder barnen mycket tidigare, alt använder ingen bilstol alls. Är det då att leka med säkerheten om man följer dessa rekommendationer?

Eftersom jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd så vill jag ha mitt barn bakåtvänt så länge som möjligt, även om det är lagligt att åka framåtvänd tidigare. Vid en krock frågar knappast nacken efter lagar innan den bryts.

Sverige är också det land med lindrigast skador i samband med trafikolyckor - särskilt när det kommer till barn.
  • Fritidsmamman

Jag tar hem priset - för jag åker inte ens bil med barn i! :D

JAG VANN!!!

Och OM jag skulle göra det, så skulle jag köpa en sån bil som min syster har, med två bakåtvända säten i bilen.

Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?