• Celaena

Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?

Nu är det väldigt längesedan mina barn åkte bakåtvänt, men då sa man att storleken på barnet var irrelevant, det är åldern som är viktig när det kommer till nackmusklernas utveckling. Så om man tar en treåring och en fyraåring som är jämnstora så löper treåringen högre risk. 

Jag tänker mest att det är omdömeslöst att vända småbarn framåt. Kanske har man svårt att förstå vad konsekvenserna blir. Jag köper inte argumenten för att vända för tidigt. 

• Celaena
    Magnefico skrev 2018-06-12 18:14:59 följande:
    Där kan jag väl hålla med. Men är det verkligen omdömeslöst att följa trafikverkets rekommendationer?
    Nej, inte i sig, man förväntar sig kunna lita på myndigheter. Jag tycker texten är dåligt formulerad för den är vag och ger lite väl mycket spelrum för egna tolkningar.
    Samtidigt är det som jag förstår det väldigt få 4-åringar som sitter bakåtvänt vilket betyder att de flesta inte ens följer den rekommendationen. Det tycker jag är riktigt illa. Jag tycker det är likadant nu, min 10 åring är nästan ensam bland kompisar om att sitta på kudde i bilen, trots att man ser att de flesta har bilbältet på ett sätt som kommer innebära skador eller livsfara vid en krock.
Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?