• Varmtass

Barnlängtan men inte kär

Jag är i en knepig situation. Har extrem barnlängtan! Den är starkare än mig själv. Att jag ska må bra är längre prioriterat än barn. Jag är tillsammans med en kille jag tycker om men jag är inte kär. Jag tänkte att de spelar ingen roll. Vill han ha barn och jag vill så varför inte?

Men nu blev de så att han har dåliga sperimer. Och göra ivf känns lite, jag vet inte. Guds sett att säga till mig att vänta med barn, träffa någon jag är upp över öronen förälskad i? Men jag är så rädd, tänk om ja aldrig möter min prins, eller tänk om jag möter honom försent? Alltså efter min fertila ålder. Jag är 26 och vill ha barn innan 30. Jäkla barnlängtan hade jag inte velat ha barn så hade valet varit så lätt, lämna honom och bo singel. Men för å göra barn krävs två...

• Svar på tråden Barnlängtan men inte kär
  • Meriall

Är du bara 26 och inte kär så byt partner. Du kommer lätt hitta en ny så du kan få barn innan 30 (det är fyra år!) och med maximal otur är du ändå fertil 10 år till. Är du orolig så frys in ägg nu så förlorar du ingen biologisk tid utan kan ta dina 26åriga ägg även när du är äldre.

Förstår din stress dock, jag ville ha barn innan 28 och då kändes det jätteviktigt men nu när jag fått barn nr 2 vid 37 så känns det som att jag stressade alldeles för mkt.

En sak om du haft en bra relation men ge det en chans att hitta någon annan...

• annabellelee

Jag tycker du ska hitta en ny partner. Att välja "rätt" man är det bästa man kan göra för sig själv och sina barn. Min man, som jag älskar, stöttar och hjälper mig och är fantastisk med barnen. Och har fullt med egenskaper som jag hoppas mina barn ärver.

Jag är så glad att jag väntade på honom, även om jag hann bli över 30.

• askyfullofstars

Vill ge dig lite perspektiv. Jag har en man men han är steril, har inga spermier överhuvudtaget men för honom är jag beredd på alla former av behandlingar med donerade spermier men det är endast kärleken som är drivkraften och barnlängtan. Jag tycker du ska lämna din man för det en påfrestande process och om du inte ens är kär så ser jag verkligen inget syfte i det. Jag hade verkligen rekommenderat dig annat om du var kär.

• Varmtass
    Meriall skrev 2018-06-11 17:20:15 följande:

Är du bara 26 och inte kär så byt partner. Du kommer lätt hitta en ny så du kan få barn innan 30 (det är fyra år!) och med maximal otur är du ändå fertil 10 år till. Är du orolig så frys in ägg nu så förlorar du ingen biologisk tid utan kan ta dina 26åriga ägg även när du är äldre.

Förstår din stress dock, jag ville ha barn innan 28 och då kändes det jätteviktigt men nu när jag fått barn nr 2 vid 37 så känns det som att jag stressade alldeles för mkt.

En sak om du haft en bra relation men ge det en chans att hitta någon annan...

Tack för svar! Vet du va de kostar att frysa ägg?
  • Varmtass
    annabellelee skrev 2018-06-11 17:34:26 följande:

Jag tycker du ska hitta en ny partner. Att välja "rätt" man är det bästa man kan göra för sig själv och sina barn. Min man, som jag älskar, stöttar och hjälper mig och är fantastisk med barnen. Och har fullt med egenskaper som jag hoppas mina barn ärver.

Jag är så glad att jag väntade på honom, även om jag hann bli över 30.

Ska försöka göra mitt bästa, å våga ta de steget att lämna, men han är min trygghet och varje gång jag försökt så har ja ramlat tillbaka för att ja mår så dåligt utan honom. Tack för svar!
  • Flowerpower

Ett barn är det absolut bästa som finns i livet men att få barn med "fel" person är jätte svårt. Ni kommer att behöva ha en relation resten av livet. Hamna i kvist med en sådan person som du inte vill se blir inte bra för varken barnet eller dig.

Du kan alltid kolla upp dina värde sånt som AMH för att ta reda på hur din äggreserv ser ut. Det skulle vara lugnande att veta att du har en riktigt bra äggreserv. Du kan göra en fertilitetsutredning på Werlabs.se eller Blodkollen.se och bestämma därefter vad du vill göra, t.ex frysa ägg. 

Lycka till!

• SvenOlsson

Det är en svår situation! Men jag tycker iallafall det är bra att du prioriterar att skaffa barn. Många väntar för länge och märker då att det inte är så lätt. Tycker också det är en bra livsplan att skaffa barn i tjugoårsåldern. Själv var jag 24 och 29 när mina kom. Det är skönt att ha de mest krävande åren bakom mig nu vid fyrtio, när värk i ryggen är grundläge liksom!

Jag kan inte ge några råd om din relation, men om du känner att du skulle vilja bli gravid på egen hand så kan vi gärna diskutera vidare och se om vi kan lösa det

• Varmtass
    SvenOlsson skrev 2018-06-12 16:09:36 följande:

Det är en svår situation! Men jag tycker iallafall det är bra att du prioriterar att skaffa barn. Många väntar för länge och märker då att det inte är så lätt. Tycker också det är en bra livsplan att skaffa barn i tjugoårsåldern. Själv var jag 24 och 29 när mina kom. Det är skönt att ha de mest krävande åren bakom mig nu vid fyrtio, när värk i ryggen är grundläge liksom!

Jag kan inte ge några råd om din relation, men om du känner att du skulle vilja bli gravid på egen hand så kan vi gärna diskutera vidare och se om vi kan lösa det

Hej ja de är de jag känner också! Även om inte kärleken finns där så är kroppen mest rustad för att skaffa barn runt 20. Jag är redan närmare 30 och åren går så jäkla fort.
Svar på tråden Barnlängtan men inte kär