• zdudmwml

Boende utan att stå på kontrakt, ansvar?

Det blir de som står på kontraktet som är ansvariga, det är därför man skriver kontrakt.

Som hyresgäst i vilket bolag som helst har jag rätt att ha inneboende om jag vill. Jag har oftast rätt att hyra ut lägenheten med kontarkt och allt och hyresvärdens tillstånd men det är fortfarande jag som står på kontraktet som är ansvarig.

Har den kontraktslöse brustit i sitt ansvar kan de övriga försöka stämma denne men jag vet att det är otroligt svårt att få genom detta. Så ja, i värsta fall kan denna demolera huset men det är kontraktsinnehavarna som är ansvariga som låtit denna bo där.

• zdudmwml
    smakm skrev 2018-06-11 11:49:10 följande:
    Så länge alla stått på adressen bara? För jag tänker att man bara kan dra och inte behöver betala räkningen så att säga.. men det är klart i så fall får man polisanmäla skadegörelse och så får två vara vittne i den situationen. Borde man fotodokumentera hela huset med datum så det finns bevis?
    Ansvarighet via kontrakt och skadegörelse utan att ha kontrakt har inget att göra med folkbokföring.
    Drar man utan att betala räkningar får ansvariga i värsta fall kronofogden på sig, dvs de som står på kontraktet.
    Ja, det kan säkert vara bra att fota men om det håller som bevis om vem som gjort vad kan jag självklart inte uttala mig om.

Hyreskontrakt har man för att någon ska ansvara och vårda boendet.
    Folkbokföring har man mest för att myndigheter ska veta var alla befinner sig om de måste leta reda på en.
  • zdudmwml
    smakm skrev 2018-06-11 13:22:50 följande:
    Det låter ändå vettigt att man skriver något slags kontrakt oss emellan. Håller det rent juridiskt att skriva rakt upp och ner att den som bor kvar står för alla tillkomna kostnader efter kontraktsägarna flyttat och att alla då godkänner huset som det står och allt efter det får denne stå för själv?
    Hyresvärden måste godkänna det annars är det ni som fortfarande är ansvariga.
  • zdudmwml
    zdudmwml skrev 2018-06-11 13:24:51 följande:
    Hyresvärden måste godkänna det annars är det ni som fortfarande är ansvariga.
    Vad jag menar är att ni bara slipper ansvaret om kvarvarande skriver kontrakt med hyresvärden.

Ett kontrakt er sinsemellan kan underlätta om ni senare skulle stämma honom men mer än så betyder det inte.
Svar på tråden Boende utan att stå på kontrakt, ansvar?