Inlägg från: Sommartider2018 |Visa alla inlägg
  • Sommartider2018

Vad köper du till läraren?

Tiina87 skrev 2018-06-09 22:08:21 följande:

Ja

Tack för info! Får undvika att ge läkare och vårdpersonal gåvor då. Trist!
  • Sommartider2018
    Tiina87 skrev 2018-06-09 22:08:21 följande:

Ja

Tack för info! Får undvika att ge läkare och vårdpersonal gåvor då. Trist!
  • Sommartider2018
    Anonym (nja) skrev 2018-06-09 22:17:42 följande:

Ja, det stämmer. Personliga gåvor är dock ok om det rör sig om mindre värde, tex någon hundralapp, som någon chokladkartong eller så.

Ja, så som dig har jag också förstått det, men Tiina87 säger att hon är säker på att det är förbjudet.
  • Sommartider2018
    Anonym (Polly) skrev 2018-06-09 22:29:14 följande:

Inget. Men så är jag lärare också.

P.S. Doftande saker är SVÅRT att ge bort så det blir bra. Vet du att läraren gillar detta?

Nej jag vet inte. Jag hoppas dock att hon känner uppskattningen även om hon ogillar produkten i sig. Det är ju alltid en risk med att köpa presenter.
  • Sommartider2018
    Anonym (Lena) skrev 2018-06-10 01:06:53 följande:

Jag undrar bara varför ni köper presenter till en människa som gör ett avlönat arbete som ni betalat via skattsedeln...

Om någon gör något extra för mig eller någon jag tycker om vill jag visa det med ord och gärna med en liten present också när jag tycker det känns befogat. För mig handlar det inte om att personen bara gör sitt jobb och har sin lön, det är nått annat, en känsla som är svår att förmedla till någon som tycker att ?personen bara gör sitt jobb och är avlönad?.
  • Sommartider2018
    Anonym (...) skrev 2018-06-10 06:07:17 följande:

Jag har själv jobbat i skolan och hört snacket i fikarummet.

Gåvor är inte så uppskattade som ni tror.

Mycket är rent krimskrams och det kanske är kul NÅGON gång men inte när man jobbat några år. Det dräller alltid av bortglömt krimskrams i fikarummet som ingen vill ha.

Sen måste läraren visa att den blir så glad för det är den sociala koden. Många projicerar sin glädje att ge på mottagaren och tror att det bara för att jag blir glad över det där otroligt vackra/smarta/braiga saken så måste alla andra också bli det.

Jag har hört många pedagoger som pratar om hur GLADA de blivit över alla fina presenter som de fått och hur de uppskattar gesten (även om de inte tycker att exempelvis chokladasken är det godaste som finns). Alla tycker olika! Många personer blir genuint glada över gesten att få en liten present oavsett vad presenten är.
  • Sommartider2018

[quote=78782994][quote-nick]Anonym (uppskattar) skrev 2018-06-10 07:31:12 följande:[/quote-nick]okej okej. jag anser att tid och engagemang är mer värt än allt annat. att barnen och föräldrar tagit sig tid, tänkt till och ansträngt sig för att köpa en present till sin fröknar när dom slutar där, inte själva prylen i sig. okej om fröken tycker allt är skräp och inte uppskattar de å slänger de så fort fröken/läraren kommer hem så är de ju ändå ansträngningen och symboliken som betyder. uppskattningen. Det kanske man minns även om den noga utvalda ljuslyktan slängs som snorpapper direkt.

Men ja lyder vell ditt råd då. himla praktiskt å ekonomiskt. borde ju gälla alla typer av presenter å gåvor. present till barnen när dom fyller år. dom kanske inte vill ha just den leksaksbilen jag köper så dom blir utan presenter. Släktingen som fyller 50, lika bra å skita i nån fin gåva för vem vill ha nått kraffs från mig som den inte vill ha. ???? perfekt[/quote

Jag tycket verkligen inte att du ska sluta visa uppskattning med en liten gåva bara för att en person delar med sig av en åsikt som eventuellt delas av vissa andra.

Många lärare vet jag uppskattar en liten present! Så är det bara! Det är enklare för de som inte gillar gåvan att ge bort den än att sluta visa sin uppskattning för dem som bryr sig och verkligen uppskattar det.

Precis som du säger är det inte gåvan i sig som är det viktiga. Det är vad den representerar. Men för de som är emot gåvor är detta svårt att förstå/se (det är ju därför de resonerar som de gör).

• Sommartider2018
    Anonym (uppskattar) skrev 2018-06-10 07:31:12 följande:

okej okej. jag anser att tid och engagemang är mer värt än allt annat. att barnen och föräldrar tagit sig tid, tänkt till och ansträngt sig för att köpa en present till sin fröknar när dom slutar där, inte själva prylen i sig. okej om fröken tycker allt är skräp och inte uppskattar de å slänger de så fort fröken/läraren kommer hem så är de ju ändå ansträngningen och symboliken som betyder. uppskattningen. Det kanske man minns även om den noga utvalda ljuslyktan slängs som snorpapper direkt.

Men ja lyder vell ditt råd då. himla praktiskt å ekonomiskt. borde ju gälla alla typer av presenter å gåvor. present till barnen när dom fyller år. dom kanske inte vill ha just den leksaksbilen jag köper så dom blir utan presenter. Släktingen som fyller 50, lika bra å skita i nån fin gåva för vem vill ha nått kraffs från mig som den inte vill ha. ???? perfekt

Jag tycket verkligen inte att du ska sluta visa uppskattning med en liten gåva bara för att en person delar med sig av en åsikt som eventuellt delas av vissa andra.

Många lärare vet jag uppskattar en liten present! Så är det bara! Det är enklare för de som inte gillar gåvan att ge bort den än att sluta visa sin uppskattning för dem som bryr sig och verkligen uppskattar det.

Precis som du säger är det inte gåvan i sig som är det viktiga. Det är vad den representerar. Men för de som är emot gåvor är detta svårt att förstå/se (det är ju därför de resonerar som de gör).
  • Sommartider2018
    Anonym (...) skrev 2018-06-10 09:45:41 följande:

Jag är inte emot gåvor som du insinuerar. Tvärtom faktiskt.

Det jag ifrågasätter är de som ger gåvor utan att ha tänkt till, som ger det de själva vill ha och inte något som mottagaren vill ha.

Som exempel har man inte tänkt alls om man tex ger starkt doftande blommor som hyacinter till skolpersonal. Miljön ska ju vara så allergivänlig som möjligt.

Många påstår att de vill visa uppskattning för de som lagt ner själ och hjärta. Då bör man kunna lägga ner lika mycket och hjärta i den där presenten tex ta reda på vad mottagaren vill ha istället för att bara anta att denne uppskattar en viss parfym, glaspryttel etc.

Jag insinuerar ingenting om dig. Sluta insinuera saker om mig.

Det är ju jättebra om gåvan är väl genomtänkt. Många jag pratat med försöker ge saker som de tror mottagaren uppskattar.
  • Sommartider2018
    Anonym (...) skrev 2018-06-10 09:50:04 följande:

Jo visst gör de, pratar om hur GLADA de blir och hur UNDERBART FANTASTISK chokladen var. Helt enkelt för att man sårar inte andra människor. Speciellt inte föräldrar som nästa termin kan få för sig att anmäla till skolinspektionen i parti och minut. Man håller sig väl med föräldrar mao.

Annat är det i fikarummet när de inte är tvingade att hålla fasaden.

Det du säger är INTE SANT i de fikarum på skolor jag varit i. I de fikarum jag varit i är personalen GLADA över gåvorna de fått. Jag har ALDRIG hört ett ont ord sägas kring presenter eller att det bara var krimskrams. Vet inte vad för skola du varit på, men personalen där låter i mina öron ganska bitter.
  • Sommartider2018
    Anonym (...) skrev 2018-06-10 11:31:14 följande:

För att jag säger att man ska tänka till?

Det är snarare så att du känner dig otroligt träffad och är en av de som ger utan att fundera så mycket mer än att du förväntar dig att mottagaren SKA bli tacksam. Annars är man ''otroligt otacksam, otrevlig och girig''?Här har vi en till med mycket ömma tår som ger  utan att tänka efter.Det var precis det jag sa: så länge som givaren är med visar man att man är så OTROLIGT TACKSAM och GLAD.  När inte du är där så kan man prata om vad man egentligen tycker, kasta det där krimskramset. Vad är det då värt? Ingenting annat än att du kräver tacksamhet för att du varit  så snäll, omtänksam och givmild?

Det visar påhoppen jag fått: att om man inte visar den där enorma tacksamheten är man otroligt bitter, otrevlig, otacksam, girig. Det handlar alltså inte om att VISA uppskattning utan KRÄVA tacksamhet.

Fail. Big fail.

Men jag är ju INTE givaren. Jag är en medarbetare i personalrummet som ser och hör reaktionerna ifrån lärarna. Så jag VET att lärarna (iaf när jag är där) där jag arbetat INTE pratar skit om presenter de fått högt under personalfikat. Jag har HÖR positiva kommentarer.
  • Sommartider2018
    Anonym (Fråga) skrev 2018-06-11 15:33:20 följande:

Hudvårdsprodukter måste vara sämsta gåvan. Vuxna människor brukar ha märken de gillar. Jag skulle tex aldrig använda annat än eko och rena produkter utan sls, parabener o parfym. Använder tex rent sheasmör.

Då måste man känna en person väl om det ska gå hem.

Brukar köpa tex eko lokalproducerad rabarbersaft, lyxig choklad, presentkort, en tavla på en viktig del av staden där vi bor, grillshutney osv

Ja det är ju en risk. Men jag håller inte med om att det är sämsta gåvan. Jag skulle hellre få en skön handcreme än grillshutney eftersom jag inte grillar eller rabarbersaft eftersom jag inte gillar det. Men det är ju tanken som räknas och det finns nog alltid någon att ge vidare till. :)
  • Sommartider2018
    zdudmwml skrev 2018-06-12 07:31:07 följande:

Håller med.

Jag tycker det verkar som att de allra flesta är kräsna när det gäller tvål och hudvårdsprodukter när man pratar med folk om det.Ja men om det är kartongen och paketet som är det viktiga så kan man ju ge bara den.Så bara för att DU vill ha hudvårdsprodukter så ger du det till andra. Okej. Det låter som att ditt främsta mål är att ge något som du och inte läraren uppskattar. Vill läraren också hellre ha handcreme än chutney och rabarbersaft? Som du ser av tråden är alla olika så man kan inte utgå från att alla i sin omgivning tycker likadant som 'mig'.

Tagga ner! Det är ju precis det jag menar, att alla är olika. Det är därför omöjligt att veta vad personen gillar om man inte känner denne väl. Läs om, läs rätt.
  • Sommartider2018
    EnAnonumius skrev 2018-06-12 09:29:43 följande:

Hur tänkte du när du köper "väldoftande hudvårdsprodukter"?

DU tycker de kanske är väldoftande.

Fast gav du någonsin tanken på att läraren kanske inte gillar den typen av doft, eller ännu värre läraren kanske är rent av doftallergiker/-överkänslig.

Det var en neutral doft, så det är nog inga problem. I värsta fall får hon ge den vidare. Alltid finns en risk.
  • Sommartider2018
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 01:05:04 följande:

Vad är en "neutral doft"?

Det är faktiskt subjektivt vad som klassas som "neutral doft", och att en s.k neutral doft "faller andra i smaken2 för att det faller dig i smaken.

Så jag köper inte det svaret med att "det går nog bra".

Sedan så brydde du dig inte ens att reflektera över att jag påtalade för dig att personen kan vara doftallergiker/-överkänslig. Men jag antar att det inte är viktigt för dig att ta med det i beräkningen. För det doftar ju såå gott.

Hur skall du kunna veta detta när du inte känner människan väl?

Med ditt resonemang är det bäst att inte ge bort någon gåva öht eftersom det alltid finns en risk att mottagaren är allergisk/inte gillar presenten etc (om man inte känner personen utan och innan).

Eftersom jag inte resonerar som du så fortsätter jag ge en väl uttänkt gåva (som jag hoppas och tror utifrån vad jag vet om mitt barns lärare att denne uppskattar.)

Jag och många andra tycker ditt synsätt på gåvor är TRIST och TORFTIGT. Lättare för en mottagare med ditt synsätt att slänga/ge bort gåvan än att sluta göra mottagare av gåvor glada.
  • Sommartider2018
    zdudmwml skrev 2018-06-13 09:20:30 följande:

Tagga ner som att sluta diskutera på ett diskussionsforum?

Skärp dig.

Ja, just det, tagga ner! Vet inte vart du fick idén om att jag avsett att du ska sluta diskutera?

Läs om inlägget igen, när du taggat ner, så ser du ju att det är precis det jag säger: alla uppskattar olika saker och man kan som givare bara göra sitt bästa för att ge det man tror att mottagaren skulle uppskatta. Säker kan man ju inte vara.
  • Sommartider2018
    zdudmwml skrev 2018-06-14 11:19:58 följande:

Om du inte förstår att ett frågetecken betyder en fråga och inte ett påstående så är inte jag rätt person att förklara skillnaden för dig.

Att alla gillar olika går åt två håll och gäller även öppna textbaserade forum. Att man tycker att någon tar för mycket plats betyder inte att man har rätt att vara spydig och otrevlig utan det betyder att man får ta sitt eget ansvar och ta mer plats och skriva fler inlägg där man delger sina åsikter utan att för den skull bete sig som att man saknar all social kompetens, dvs uppträda som en normal vuxen med normalt sunt förnuft. Man kan uttrycka det på ett mer handgripligt sätt: man uppträder precis lika spydigt som man gör i fikarummet med kollegorna när man diskuterar saker man tycker olika om.

Som du ser tycker alla olika om speciellt doftande saker. Det i sig talar ju för att riskerna är rätt stora att 'väldoftande' produkter inte alls uppskattas och då landar man åter i att det är viktigare med självberöm än att glädja mottagaren.

Ta din egna reflektion här ovan och applicera den på dig själv. Ska människor vara snälla och trevliga, enligt DIN standard, annars bör de ?skärpa sig??

Det är inte mitt fel om det här ämnet är för känsligt för dig. Kanske är du för snål för att köpa fina gåvor eller för stolt för att acceptera gåvor som är, ENLIGT DIG, mindre genomtänkta? Jag vet inte? (Observera frågetecknet)

Helt sant är att jag inte har tid för ordvrängerier som detta sidospår med dig nu har tagit.
Svar på tråden Vad köper du till läraren?