Inlägg från: Anonym (uppskattar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (uppskattar)

Vad köper du till läraren?

Nu är inte jag lärare men åsikten om att allt skit bara slängs som läraren här ovan fick å att de inte uppskattades tycker jag låter lite knäppt. tänk om man skulle göra samma med sina barn, åh en ljuslykta för 20 kronor, skit ful den vill ja inte ha. du lilla barn köp aldrig nån present till mamma nått mer för ja vill inte ha ditt skräp som som du kommer med.

Det är väll ändå själva gesten i en liten symbolisk grej tycker jag. som den där oanvändbara smörkniven som ungarna kommer hem med från Slöjden och ger bort i present lagomt till mors dag. jag älskar den, nä jag har inte användning av den, nä den är inte fin. men en annan människa har lagt ner tid å själ i den till mig och de älskar jag.

lite samma är de vell med en present till dagisfröknar/lärare, dom har inte bara gjort sitt jobb med mina barn dom har även lagt ner sitt hjärta och själ i dom. de minsta man kan göra är vell att ge bort en liten symbolisk present för att verkligen visa att man uppskattar just de, att dom gjort mer än sitt jobb.

så tänker jag iaf. och sen ska de ju va just en symbolisk grej, inget svindyrt för då sätter man ju lärarna i en obekväm sits. men nått för max en 100 från barnen är rimligt tycker jag ????

• Anonym (uppskattar)
    Anonym (Lena) skrev 2018-06-10 01:06:53 följande:

Jag undrar bara varför ni köper presenter till en människa som gör ett avlönat arbete som ni betalat via skattsedeln...

För att dom har en väldigt speciell relation till mina barn och till mig. Det är någon som tar hand om mitt barn nästan lika mycket tid som mig själv. som lägger ner sin själ i mina barn, de är inga robotar de är människor som har klickat med mina barn. Visst de gör bara sitt jobb, men man kan göra ett bra jobb och man kan göra ett dåligt jobb, jobbar du på ett företag kan du få en bonus av chefen när du gör ett bra jobb. mäklare, jurister, advokater osv är vanligt att de får nån blomma eller present av kunden om man tycker dom gjort ett bra jobb. En lärare eller dagisfröken får en liten uppskattning i form av blommor eller present av barn och föräldrar för ett bra jobb.

Däremot skulle ja inte ge present om jag inte haft en bra relation till fröknarna på mitt barn dagis, de dagis de gick på tidigare va inte alls bra och jag tyckte knappt dom gjorde sitt jobb. på de nya dagiset är dom fantastiska och mina barn älskar att gå dit tack vare fröknarna.
  • Anonym (uppskattar)
    Anonym (...) skrev 2018-06-10 06:33:09 följande:

Många ger det de själva vill ha och mer eller mindre kräver att den andre ska bli glad för den mottagare som inte blir det anser man vara otacksam. Man säger att mottagarna får tänka till och uppskatta gesten.

Då har man enligt mig inte tänkt till. Man ger inte för att det är givande att ge utan man ger för att mottagaren ärligt tycker om det den får. Som givare måste man alltså tänka till ordentligt innan.

DU kanske uppskattar din ängels försök att tälja smörknivar men du är partisk och måste inse att alla inte tycker att det är så himla charmigt med sådant krafs. Vi är alla olika helt enkelt. Det är rätt konstigt att så få människor verkar inse att vi alla är olika utan så fort som någon inte tycker, tänker, resonerar eller gör som 'jag' så är det knäppt.

Visst det kan vara kul med en sådan smörkniv, en glasstaty, en keramikskål. Men tror du verkligen att det är lika kul efter femtionde kniven, hundrasjuttiofjärde glasplyttret, sextioåttonde keramikkrukan?

För om du nu tänker till, om personalen lagt ner hela sin själ och hjärta i ditt barn, är inte det minsta man kan begära att du gör samma sak en enda gång, när du ska ge presenter, och verkligen se till att personen får det den verkligen vill ha och inte bara göra det halvhjärtat och ge det du har lust med och sen mer eller mindre kräva att den blir tacksam?(För ärligt, alla presenter kräver att mottagaren visar tacksamhet för skulle denne säga att den inte uppskattar det kommer man att föra liv om vilken idiot och otacksam jäkel denna är)

okej okej. jag anser att tid och engagemang är mer värt än allt annat. att barnen och föräldrar tagit sig tid, tänkt till och ansträngt sig för att köpa en present till sin fröknar när dom slutar där, inte själva prylen i sig. okej om fröken tycker allt är skräp och inte uppskattar de å slänger de så fort fröken/läraren kommer hem så är de ju ändå ansträngningen och symboliken som betyder. uppskattningen. Det kanske man minns även om den noga utvalda ljuslyktan slängs som snorpapper direkt.

Men ja lyder vell ditt råd då. himla praktiskt å ekonomiskt. borde ju gälla alla typer av presenter å gåvor. present till barnen när dom fyller år. dom kanske inte vill ha just den leksaksbilen jag köper så dom blir utan presenter. Släktingen som fyller 50, lika bra å skita i nån fin gåva för vem vill ha nått kraffs från mig som den inte vill ha. ???? perfekt
  • Anonym (uppskattar)
    Anonym (...) skrev 2018-06-10 07:35:09 följande:

Kliar inte din ovanligt tätstickade offerkofta otroligt mycket?

haha ja de är väldigt synd om mig som vill visa min uppskattning genom att köpa nått litet fint istället för å bara säga tack för att du sköter ditt jobb. Jag ska nog sticka mig en offer one piece så jag verkligen kan krypa ihop å bara tycka så fruktansvärt synd om mig själv..
Svar på tråden Vad köper du till läraren?