Fler barn som pekat en massa på saker och velat höra orden men inte härmat?
Barn är så olika och det är många saker som spelar in i hur de gör med språket. Ett bra sätt att tänka är att det talade språket bara är en del av kommunikationen. Ditt barn kommunicerar med dig på massor av vis, som exempel när hon pekar på något så vet du att hon säger "berätta vad det där heter". Det säger också att hon är intresserad av vad saker heter.
Nu var det ett tag sedan jag läste om detta men jag har för mig att det kallas tyst kunskap. Alltså allt en person vet men som omvärlden inte ser. Precis som många här redan skrivit, så finns det många barn som samlar ord de förstår men väljer att inte försöka säga.
Andra saker som spelar in kan vara att om ni förstår barnet utan att hon pratar så finns för vissa barn ingen motivation till att börja prata, då de klarar sig bra ändå. För ett sådant barn lossnar det när de träffar nya människor t ex när de börjar förskolan, som inte är lika duktiga på att läsa av barnets kommunikation.
Ett exempel jag läst om var ett barn som inte pratade alls. Sedan bytte föräldrarna barnflicka (detta var i ett annat land) och helt plötsligt började barnet prata och detta berodde på just att föräldrarna och den tidigare barnflickan var för duktiga på att förstå barnets andra kommunikationsvägar. Sen när den nya barnflickan kom så behövde barnet och hon lära sig att kommunicera vilket motiverade barnet till att börja prata.
Om du vill kan du förstärka språket med något som kallas TAKK. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Det används mycket i förskolor då det hjälper många barn att kommunicera innan de har orden.