• Aamon

Hur ska jag orka alla graviditetsbesked? Snart försökt i 2 år. Behöver stöd och råd :(

Man får vara ledsen och tycka att det är orättvist!

Har försökt sedan jan 2016 och under den tiden haft x- grav efter 1 år och 4 mån samt ma 8 månader senare.

Bland mina nära har minst 6 fått barn under dessa 2,5 år och flera är gravida nu.

Ja, jag är avundsjuk på dem. Ja, jag gråter ibland över hur orättvist det är att de lyckas och inte vi. Vet jag deras förutsättningar, längtan och hopp? Nej!

Jag minns när vi försökt i 3 månader och jag tänkte "det går aldrig" och tyckte mest synd om oss i hela världen. Det har nu gått ca 900 dagar sedan vi började försöka. Har under den tiden varit extremt öppen med våra förlorade graviditeter och fått höra många mycket ledsamma historier.

Vet ett par som fått 14 missfall för att på 15:de försöket lyckas. Vet de som tvingats föda barnet i v18 då det aldrig skulle kunna leva. Vet ett par som fått 16 missfall och inga barn. Vet de som aldrig blivit gravida på 10 år trots alla försök. Vet par vars barn dött dagar innan planerad förlossning.

Livet är inte rättvist och kommer aldrig bli rättvist.

Jag mådde bättre när jag tvingade mig att inse att andras graviditeter inte minskade våra chanser och att man måste få känna sorg.

Svar på tråden Hur ska jag orka alla graviditetsbesked? Snart försökt i 2 år. Behöver stöd och råd :(