• Marre22

Skaloverall och galonkläder på förskolan?

Vi förbereder lite inför förskolan. Detta är vårt första barn och jag vet att jag kommer för en lista av förskolan men vill ändå höra med er.

Vi har en skaloverall (Reimatec) som är tunn tunn. Kan den användas istället för galonkläder? Den är köpt nu på sommarkollektionen så det är inget foder.

Eller ska man gardera med galon ändå? Kommer skaloverallen vara onödig?

Hur många ytterkläder hade ni på förskolan, vill inte behöva ta emellan.

Gummistövlar och ett extra par ?joggingskor?

Min tjej kommer vara 15 månader när hon börjar i aug.

Tacksam för lite input!

• Svar på tråden Skaloverall och galonkläder på förskolan?
  • Marre22
    violis skrev 2018-06-05 20:00:00 följande:

vad behövs ?...." Kläder efter väder" Barnen behöver " gallonisar" många föräldrar kör med dubbla set- ofodrade med fleese set på hyllan att ta under vid behov och när det blir kallare byter de till fodrade gallonisar ,vill slå ett slag för regnoverallerna här..på små barn är de inte så dumma faktiskt framför allt de fodrade overallerna Jula har haft en bra fodrad overall ,när det kommer till regnkläder funkar de billigare allternativen minst lika bra som dyra...ett par gallonisar från Polarn o Pyret slits ungefär lika lätt sönder på knän o rumpa som ett billigare par från GeKås ( en varning dock för ica' s regnkläder..de har under åren av någon anledning haft problem med passformen på just regnkläderna ) Att dra på ofodrade gallonisar över en vinter overall går...men som regel blir barnen som" michelingubbar" och har svårt att röra sig= fryser överdragsbyxor+ jacka allternativt overall Vinter overall Skor barnet kan gå i Stövlar ofodrade och fodrade Vinter kängor /stövlar som är lätta att ta av och på ( gärna UTAN dragkedjor som kärvar när det blir sand i dem...bättre med kardborre knäppning oftast) Mössor i olika tjocklek Vantar som barnet kan ta tag i saker med...ett barn som inte kan greppa leksakerna sliter av sig vantarna /sitter passiv= det blir tråkigt och kallt Vantar i pluralis...så man kan byta till torra Extra kläder minst två omgångar av allt Namna ALLT tydligt.... Lycka till med er förskolestart från en förskollärare med drygt 20 år inom yrket ( och förlåt att jag " skriker " ..min ipad vägrar fet stil )

Tusen tack för svar!

Så om jag har en skaloverall, en två delat skalset och galonisar, vindfleece och gummistövlar, extra par joggingskor - så kommer jag långt just på ytterkläder?

När jag ändå har dig med erfarenhet på tråden - hur resonerar ni med ullkläder/ullställ. På smällkalla vintern så gillar jag ull. Tar ni på förskolan på underställ eller måste barnet vara klätt i underställ när de kommer på morgonen?
Svar på tråden Skaloverall och galonkläder på förskolan?