• Anonym (.)

12-åring som inte vill gå till pappa

Salmiakk skrev 2018-06-05 17:40:34 följande:
    Vem ska bestämma? En snart tonåring eller NI som föräldrar?
    +1
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:28:04 följande:
    Pappa hävdar att det inte är någon problem, att barnet är utåtagerande pga snart tonåring, konflikt med en kompis, jag har för slappa regler, alla anledningar utom att det är något problem hos pappan.
    Och du har aldrig tänkt att det kan vara orsaken? Att det är lättare och bekvämare hemma hos dig.
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:28:04 följande:
    Nu känns det som jag bara befinner mig i limbo. Barnet kommer och går, säger att hen ska stanna, omöjligt att hålla någon som helst struktur då pappan inte vill prata med mig. Jag jobbar skift och är ensamstående så det är svårt för mig att vara tillgänglig de veckor jag egentligen inte skulle haft barnet hos mig. Blir massor av pusslande med skiftbyten, barnvakter etc. Jag skulle bara vilja få något slags beslut på var barnet ska bo så att vi alla kunde få lite rutiner, men hur får en till det när pappan inte vill varken BUP, socialrådgivningen eller familjeterapi (eller att bara jag och han pratar?). Någon som varit med om samma?
    Så du försöker tvinga pappan till terapi för att du har problem och för att du inte kan steppa upp och vara förälder och bestämma?

• Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2018-06-05 17:52:26 följande:
    Tror också det blir bättre om barnet kan gå och umgås med sin pappa utan att känna krav på att behöva diskutera boendet.
    Tja. Låt barnet bo på heltid hos pappan och bara besöka dig varannan helg. Om det nu är boendet som är ditt bekymmer.
  • Anonym (.)
    Anonym (Elin) skrev 2018-06-05 17:59:50 följande:
    Behöver du verkligen ordna barnvakt åt en 12-åring? Normalt får man ju inte ens vabbamed tolvåringar eftersom de förväntas kunna klara sig själva. Om pappan inte vill gå på samtal tycker jag han kan skylla sig själv att barnet inte kommer dit. Barnet kan ju välja att sluta svara när han ringer, och bo på heltid hos dig.
    Man har som mamma och förälder ett ansvar och se till att barn inte tar beslut de inte kan överblicka. Barn som medvetet frånsäger sig kontakt med en förälder inser inte att det får stora konsekvenser i framtiden. Självklart ska man förhindra att sådant sker. Det är därför TS skriver denna tråd, därför att hon vill ta ansvar för sitt barn.

Att du tänker annorlunda är helt utan tvivel men det är enligt mig ett oansvarigt beteende du föreslår och ett mycket dåligt råd.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sonja) skrev 2018-06-05 18:12:08 följande:
    Fast varför ska ett barn som Uttryckligen sagt att hen inte vill bo hos pappa [just nu] bli tvingad att bo heltid hos pappan.... Nu är det ju faktiskt inte mamman som har åsikter utan barnet...

Själv anser jag att ett barn i den åldern Mkt väl kan få bestämma lite själv. Och oftast går det där i vågor.. Ibland vill mina barn vara mer hos mig och sedan vill dom vara mer hos pappan och det tycker jag är ok...

Jag skulle tycka det vore skittrist om mitt barn inte ville bo med mig såklart men skulle barnet må bättre av att bo hos sin pappa så är det viktigaste för mig att barnet mår bra inte att mitt ego blir skadat... Barnet har rätt till sin förälder.. Föräldern har inte rätt till sitt barn
    Mamman och TS har en massa åsikter, bla att det är boendet som är jobbigt. Därför är det inte givet att den lättaste lösningen är den rätta. Om nu boendet och hattandet är problemet och det är så att tillvaron är rätt kravlös hos TS kan den bästa lösningen mycket väl vara att barnet bor på heltid hos pappan.

Tyvärr är det så att otroligt många kvinnor identifierar sig med sina barn på ett symbiotiskt sätt och de anser att de och inga andra, dvs pappan, vet lika bra vad barnets bästa är. Barnets vilja är oftast det som kvinnan i själva verket vinner på.  Jag säger absolut inte att det är så TS resonerar utan det brukar vara såhär i trådar på familjeliv.

När det kommer till boende som gnisslar måste även kvinnor vara kritiska till vad de själva bidrar med istället för detta ständigt letande fel hos pappan och aldrig att de själva gör ett enda fel.
  • Anonym (.)
    Anonym (molgan) skrev 2018-06-05 18:29:38 följande:
    Tycker inte att pappor är mer självkritiska än mammor.

En 12-åring kan ha mycket egna åsikter och det går inte att med våld tvinga en 12-åring. Tror inte det är så enkelt som du vill få det till.
    Självkritik?
    Tja, nu var det inte det jag skrev om utan fenomenet att mammor ständigt kritiserar pappor utan att ha ett uns självkritik. Generellt sett i familjelivstrådar har pappor oändligt mycket mer självkritiskt tänkande än mammor. Fortfarande är detta inte riktat till TS, tvärtom verkar hon ha en hel del sådant tänk.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sonja) skrev 2018-06-05 18:27:58 följande:
    Fast jag uppfattar det som att det är barnet som. Utruckt önskemål inte att mamman anser att pappan inte är passande. Och jag anser att man ska lyssna på barnen inte alltid låta dom bestämma men lyssna på dom. Är tex barnet en tjej kan jag förstå att man vill vara mer med sin mamma när tonåren närmar sig, saker händer i kroppen. Men det brukar vända..

man behöver ju inte ta allt eller inget utan kanske prova att barnet bor 1,5 vecka hos mamman resten hos pappan... Det finns många olika möjligheter men många stirrar sig blind på heltid eller vv.. Men det kanske inte passar alla barn... För vissa barn är 3-2-3 kanske bättre.. Eller som sambons ena flicka som bor 14 dagar i taget för hon tycker det ger henne en större chans att landa ordentligt medan han andra valt att bo här på heltid just nu men bott 30 mamma 70 här tidigare för det har passat HENNE bäst. Hon har även bott heltid hos mamma ett tag.
    Precis det jag skriver, man behöver inte alltid låta barnet bestämma. Ibland krävs det ett visst mod att besluta något som går tvärt emot barnets önskan men som i slutänden gynnar barnet. Det innebär såklart inte att man inte lyssnat på barnet utan det kan man göra ändå trots att barnet inte får sin vilja fram.

• Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2018-06-05 19:39:11 följande:
    Barnet säger ju själv att han inte trivs hos pappan och därför inte vill bo där. Hur skulle heltid hos pappan då vara en läsning? För att lära ungen att veta hut?

Barn i den åldern kan gott få slippa hatta runt mellan olika hem. Pojken kan träffa sin pappa utan att bo hos honom.
    Om ursäkten att slippa pappa är för att det är slappare hos mamman kan det mycket väl vara en bra lösning.

Visst kan barn gott få hatta runt och lösningen kan mycket väl vara att bo på heltid hos pappan och bara träffa mamman ibland.
    Folk på familjeliv anser att det är självklart att det är hos mamman barnet hör hemma. Så länge som man har en sådan symbiotisk inställning till barn och föräldraskap finns alla anledningar att tänka sig för mycket noga i boendefrågan. Barn ska nämligen inte förverkliga kvinnor...
  • Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2018-06-05 22:40:55 följande:
    Du gör det till en könsfråga helt i onödan. Det handlar inte om mamma eller pappan, utan barnet.

De flesta barn tröttnar på att hatta runt hos föräldrarna i den åldern, en klok förälder inser det och sättter barnens behov före sitt eget ego.

Ja bodde själv heltid hos min pappa från 14 års ålder, självvalt med föräldrar som respekterade mig spm en egen person.
    Nej det gör jag inte. Jag beskriver hur det oftast resoneras. Du bortser från det systematiska felet med att man inte ska göra det till en genusfråga. Men på sätt och vis är det faktiskt det eftersom otroligt många kvinnor lever i symbios med sina barn som undermedvetet satt i system att hitta fel på pappan och bekräftar detta genom att lyssna på barnet.

Man ska visserligen lyssna på barnet men det är inte samma sak som att barnet per automatik ska få sin vilja igenom. Först ska man våga vara självkritisk som mamma.

Barn brukar tröttna på hattandet först  i mitten av eller sena tonåren. Det borde vara självklart att barnet kan bo hos pappan på heltid. Men så ser verkligheten oftast inte ut för de flesta anser att det är mamman barnet självklart ska bo hos och man har vilka ursäkter som helst.
Svar på tråden 12-åring som inte vill gå till pappa