• Mk89

Förstår inte ?

Hej!

Jag testade positivt förra söndagen , superhäftigt och efterlängtat :)

Men jag funderar hur jag så tidigt kan testa positivt? Min sista mens första dag var 13/5.

Hur är detta möjligt? Testade i lördags också och det var lika tydligt ett plus:)

Enögt barnmorskan är jag i 3+3. Hon sa inget .. men jag får inte ihop det..vi hade inte sex när jag hade mens..

Någon som kan förklara ????

• Svar på tråden Förstår inte ?
  • Anonym (XY)
    Mk89 skrev 2018-06-04 12:11:24 följande:

Kan det vara så?

Enligt clearblue testet stod det v2-3, testade även i måndags med ett sånt test.

Får inte ihop det alls...

Om det står 2-3 på själva stickan så ska du vara i v 4-5 i verkligheten :)

Och 3+3 som barnmorskan sa är ju v 4 i vardagligt tal. När man pratar om dessa veckor (alltså gravid i vecka 4) så räknar man från sista mensens första dag. Alltså inte kring ägglossningen när du faktiskt blev gravid.

Sedan kan ju självfallet även din ägglossning ha kommit lite tidigare den här månaden en vanligt. Absolut inget ovanligt i sig.

• LeyasMamma
    Mk89 skrev 2018-06-04 13:12:53 följande:

[quote=78766528][quote-nick]Ebo88 skrev 2018-06-04 12:42:55 följande:[/quote-nick]

Kan du ha haft ägglossning lite tidigare ?

Jag hade första sista mensen den 4/1 och plussde den 31/1.

Enligt bm var jag i 4+2

Ja, kanske ???? men vi hade inte sex den veckan jag hade mens . Hur går det ihop då?????

Såhär är det, du blir inte gravid när du har mens. Utan du blir gravid vid ägglossning vilket sker ca 2 veckor innan mensen. Så den mensen du hade 13/5 så borde du redan varit gravid. Om du gjorde ett test den 27/5 och det då visade dig vara positivt och det stog 2-3 veckor på testet så innebär det att befruktingen skedde för 2-3 veckor sedan. Alltså ska du utgå från mensen i april för att få ett korrekt beräknat förlossningsdatum.

Grattis till graviditeten :)
  • Mk89

[quote=78766945][quote-nick]LeyasMamma skrev 2018-06-04 15:17:26 följande:[/quote-nick]

Såhär är det, du blir inte gravid när du har mens. Utan du blir gravid vid ägglossning vilket sker ca 2 veckor innan mensen. Så den mensen du hade 13/5 så borde du redan varit gravid. Om du gjorde ett test den 27/5 och det då visade dig vara positivt och det stog 2-3 veckor på testet så innebär det att befruktingen skedde för 2-3 veckor sedan. Alltså ska du utgå från mensen i april för att få ett korrekt beräknat förlossningsdatum.

Tack för en bra förklaring ????

Givetvis förstår jag att man inte kan bli gravid när man har mens. :)

Jag har ingen koll på när jag hade mens i april, hur ska man tänka då?

• Mk89
    Mk89 skrev 2018-06-04 18:46:36 följande:

[quote=78766945][quote-nick]LeyasMamma skrev 2018-06-04 15:17:26 följande:[/quote-nick]

Tack för en bra förklaring :))

• Anonym (Elina)
    Mk89 skrev 2018-06-04 18:46:36 följande:

Tack för en bra förklaring ????

Då kommer din barnmorska nog att vilja att man gör ett ultraljud som fastställer hur långt gången du är.
  • Anonym (Carro)
    Mk89 skrev 2018-06-04 18:47:54 följande:
    Kanske lite personlig fråga men har du haft sex efter mens?
  • Anonym (Iris)

Du kanske väntar tvillingar? Då stiger hcg snabbare än vanligt.

• Mk89
    Anonym (Carro) skrev 2018-06-04 19:48:45 följande:

Kanske lite personlig fråga men har du haft sex efter mens?

Japp, det har vi ????
  • Mk89
    Anonym (Iris) skrev 2018-06-04 20:17:07 följande:

Du kanske väntar tvillingar? Då stiger hcg snabbare än vanligt.

Ojoj, det får vi verkligen inte hoppas ????
  • Mk89

Hur kan jag ha haft mens och vara gravid? Jag får inte ihop det.

Vi har kört avbrutet sex innan och jag är 100% på att inget hänt då. Har tänkt och tänkt, det måste ha skett någon gång mellan 7/5-20/5..

ska ringa barnmorskan igen kanske och fråga :)

Svar på tråden Förstår inte ?