Mk89 skrev 2018-06-04 18:46:36 följande:
[quote=78766945][quote-nick]LeyasMamma skrev 2018-06-04 15:17:26 följande:[/quote-nick]
Såhär är det, du blir inte gravid när du har mens. Utan du blir gravid vid ägglossning vilket sker ca 2 veckor innan mensen. Så den mensen du hade 13/5 så borde du redan varit gravid. Om du gjorde ett test den 27/5 och det då visade dig vara positivt och det stog 2-3 veckor på testet så innebär det att befruktingen skedde för 2-3 veckor sedan. Alltså ska du utgå från mensen i april för att få ett korrekt beräknat förlossningsdatum.
Grattis till graviditeten :)
Tack för en bra förklaring ????
Givetvis förstår jag att man inte kan bli gravid när man har mens. :)
Jag har ingen koll på när jag hade mens i april, hur ska man tänka då?
Jag som hängde upp mig på att du skrev att ni inte hade haft sex när du hade mens ^^ sorry!
Jag hade nog ändå litat på testet, alltså 2-3 veckor + 2 veckor ska man räkna då, och då innebär det att du skulle vara i v 4-5 :) Alternativet är att det är tvillingar och då stiger hcgnivån snabbare och testet kommer inte visa rätt antal veckor. Hade du en vanlig mensblödning vid 13/5? Eller var den sparsam? Tänker att det kanske va en blödning som kan hända tidigt i en graviditet då den är van att blöda efter en viss tid då du skulle haft mens.
Detta med avbrutet samlag är tyvärr ingen säker metod alls då det ?läcker? sperma även om killen inte kommit, så för att va 100% säker så är det kondom som gäller^^