• Mk89

Förstår inte ?

Hej!

Jag testade positivt förra söndagen , superhäftigt och efterlängtat :)

Men jag funderar hur jag så tidigt kan testa positivt? Min sista mens första dag var 13/5.

Hur är detta möjligt? Testade i lördags också och det var lika tydligt ett plus:)

Enögt barnmorskan är jag i 3+3. Hon sa inget .. men jag får inte ihop det..vi hade inte sex när jag hade mens..

Någon som kan förklara ????

• Svar på tråden Förstår inte ?
  • Mk89

Kan det vara så?

Enligt clearblue testet stod det v2-3, testade även i måndags med ett sånt test.

Får inte ihop det alls...

• Mk89
    syntharen skrev 2018-06-04 11:59:09 följande:

För du testade positivt förra söndagen, alltså två veckor efter du fått mens?

Ja, precis. Förstår inte...
  • Mk89

[quote=78766528][quote-nick]Ebo88 skrev 2018-06-04 12:42:55 följande:[/quote-nick]

Kan du ha haft ägglossning lite tidigare ?

Jag hade första sista mensen den 4/1 och plussde den 31/1.

Enligt bm var jag i 4+2

Ja, kanske ???? men vi hade inte sex den veckan jag hade mens . Hur går det ihop då?????

• Mk89
    Iowhannah skrev 2018-06-04 14:31:35 följande:

Är du säker på att det var mens då? Kan det ha varit en nidblödning?

Jag tycker nog att du ska be om ett VUL för att datera graviditeten för det verkar rätt skumt.

Senaste mensen var normal. Vad är VUL?
  • Mk89

[quote=78766945][quote-nick]LeyasMamma skrev 2018-06-04 15:17:26 följande:[/quote-nick]

Såhär är det, du blir inte gravid när du har mens. Utan du blir gravid vid ägglossning vilket sker ca 2 veckor innan mensen. Så den mensen du hade 13/5 så borde du redan varit gravid. Om du gjorde ett test den 27/5 och det då visade dig vara positivt och det stog 2-3 veckor på testet så innebär det att befruktingen skedde för 2-3 veckor sedan. Alltså ska du utgå från mensen i april för att få ett korrekt beräknat förlossningsdatum.

Grattis till graviditeten :)

Tack för en bra förklaring ????

Givetvis förstår jag att man inte kan bli gravid när man har mens. :)

Jag har ingen koll på när jag hade mens i april, hur ska man tänka då?

• Mk89
    Mk89 skrev 2018-06-04 18:46:36 följande:

[quote=78766945][quote-nick]LeyasMamma skrev 2018-06-04 15:17:26 följande:[/quote-nick]

Såhär är det, du blir inte gravid när du har mens. Utan du blir gravid vid ägglossning vilket sker ca 2 veckor innan mensen. Så den mensen du hade 13/5 så borde du redan varit gravid. Om du gjorde ett test den 27/5 och det då visade dig vara positivt och det stog 2-3 veckor på testet så innebär det att befruktingen skedde för 2-3 veckor sedan. Alltså ska du utgå från mensen i april för att få ett korrekt beräknat förlossningsdatum.

Grattis till graviditeten :)

Tack för en bra förklaring :))

Givetvis förstår jag att man inte kan bli gravid när man har mens. :)

Jag har ingen koll på när jag hade mens i april, hur ska man tänka då?

• Mk89
    Anonym (Carro) skrev 2018-06-04 19:48:45 följande:

Kanske lite personlig fråga men har du haft sex efter mens?

Japp, det har vi ????
  • Mk89
    Anonym (Iris) skrev 2018-06-04 20:17:07 följande:

Du kanske väntar tvillingar? Då stiger hcg snabbare än vanligt.

Ojoj, det får vi verkligen inte hoppas ????
  • Mk89

Hur kan jag ha haft mens och vara gravid? Jag får inte ihop det.

Vi har kört avbrutet sex innan och jag är 100% på att inget hänt då. Har tänkt och tänkt, det måste ha skett någon gång mellan 7/5-20/5..

ska ringa barnmorskan igen kanske och fråga :)

• Mk89
    LeyasMamma skrev 2018-06-04 21:18:19 följande:

Jag som hängde upp mig på att du skrev att ni inte hade haft sex när du hade mens ^^ sorry!

Jag hade nog ändå litat på testet, alltså 2-3 veckor + 2 veckor ska man räkna då, och då innebär det att du skulle vara i v 4-5 :) Alternativet är att det är tvillingar och då stiger hcgnivån snabbare och testet kommer inte visa rätt antal veckor. Hade du en vanlig mensblödning vid 13/5? Eller var den sparsam? Tänker att det kanske va en blödning som kan hända tidigt i en graviditet då den är van att blöda efter en viss tid då du skulle haft mens.

Detta med avbrutet samlag är tyvärr ingen säker metod alls då det ?läcker? sperma även om killen inte kommit, så för att va 100% säker så är det kondom som gäller^^

Vad jag kommer ihåg var det en vanlig mensblödning, inget annorlunda:)

Vi har försökt att komma ihåg när vi hade sex fullbordat och ev kan 26/4 vara ett alternativ oxå
  • Mk89

Jag väntar på att barnmorskan ska ringa

Tror oxå att jag blev gravid i april.

SKA fråga om VUL , lika bra så vi går rätt antal veckor :)

• Mk89

Hej!

Idag har jag pratat med tre olika barnmorskor och alla tre säger olika saker så jag blev inge klokare på det:(

1:a menar att jag inte kan ha blivit gravid efter 13/5. Att jag är längre gången och haft min mens som vanligt. Visar ett test + så är det så. Punkt .

2:a menar att jag måste vänta att testa mig tills jag beräknar att min mens ska komma. Testerna som apoteket säljer är super känsliga och inget att lita på.. hmm trots fyra positiva resultat typ ... den barnmorskan hade svårt att tro att jag vart gravid efter 13/5

3:e ville inte uttala sig . Tyckte jag skulle vänta och se eftersom jag blödit..

Jag kommer inte få göra något tidigt ultraljud, jag uppfyllde inte kraven :( får bekosta det själv vilket är en summa på ca 2000kr . Men om jag är i v. 4-5 kommer dom iaf inte kunna se något sa barnmorskan

Sååå frustrerade och nu är jag ännu mer förvirrad. Hur sjutton gör andra? Vet alla vilken vecka man är i när msn testar positivt??

• Mk89
    Iowhannah skrev 2018-06-05 22:22:17 följande:

Det verkar ju iaf som att samtliga tror att du blev gravid i april. Konstigt att de inte ger dig ett ul men jaja. Om du vill kan du ringa gyn och höra om du kan göra ett där. Jag gjorde tidigt VUL på en privatklinik (kopplad till landstinget) och betalade bara 200 kronor.

Använder du ingen mensapp? Så du har koll på när mensen i april var.

Ja, jättekonstigt att jag inte får göra ett ultraljud. Funderar på att ringa gyn igenoch gråta lite så kanske jag får :)

Testade igår igen och det är lika tydligt.nu börjar även brösten ömma.

Har inte använt någon app, har inte brytt mig så mycket i när min mens kommer. Ren slump att jag skrev upp min sista mens. Vi har tänkt att det blir om det blir och så lyckades vi på första eller andra försöket. Önskar såklart att jag hade skrivit upp vilken dag jag hade mens i april men men...
  • Mk89

Lite uppdatering

Igår började jag blöda lite, fick ont i sidan av magen också så vi åkte in till akuten. Fick göra ett VUL . Gynläkaren kunde inte se något foster eller fostersäck. Hon tror att jag bara är i V4+4 . Eller så tror kroppen att jag är gravid fast det inte finns något foster :( livmoderns slemhinna såg svullen ut iaf..

Kommer att få gå på fler VUL nu, nästa blir 26/6 och då ska fostersäcken synas om allt är som det ska..

Det är verkligen psykiskt påfresatsnde detta:( så rädd att det inte är ngt foster där...

Jag måste haft ägglosning direkt efter mensen ...

Svar på tråden Förstår inte ?