• EpicNurse

Natta två barn själv. Tips?

Hur gör ni?!

Den lille på 8 månader ska nattas en timme innan 2-åringen. Visst kan storebror sitta en stund själv och kolla på barnprogram och mysa, det älskar han. Men det känns inte okej när lillens nattning närmar sig halvtimmen eller till och med timmen!

Tips på hur man kan natta dom var för sig utan att en känner sig ensam? Och utan att den som ska nattas blir störd..?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Svar på tråden Natta två barn själv. Tips?
  • EpicNurse
    Almina skrev 2018-06-03 16:03:10 följande:

Varför inte natta dem samtidigt?

Vad gör att nattningen tar lång tid?

För att dom inte blir trötta samtidigt.

Det tar tid för att det är varmt som f*n, minstingen är förkyld och kommer inte till ro. Ibland går det så klart snabbare, typ 15 minuter inkl amning, men det kan man ju inte räkna med när man är själv med båda...
  • EpicNurse
    nnnnnnnn skrev 2018-06-03 18:41:26 följande:

Hade också nattat båda samtidigt tex liggammat lillen samtidigt som jag läste saga för stora barnet

Dom sover inte i samma rum och jag tror att lillen hade blivit alldeles distraherad av boken och släppt tutten och tramsat runt haha.

Men annars hade jag definitivt gjort så också!

Normalt sätt är ju pappan hemma och har det ena barnet men ibland är han borta vid nattningen och jag tycker alltid det känns så jobbigt...
  • EpicNurse
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-03 21:54:34 följande:

Försök få in en ny rutin där båda ska nattas samma tid. Natta samtidigt då du ligger i mitten.

När jag nattar själv brukar jag spela en låtlista med lugn avslappningsmusik för barn. Jag kallar det sovmusiken. Vi myser i soffan tillsammans innan läggning och så fort vi lägger oss i sängen är det bara musiken som gäller. Lite bök har det väl varit ibland, men det har funkat bra. Sen sover jag mellan barnen, men vill man inte det så kan man ju sen flytta den ena till sin säng.

Vilken smart grej med musiken! Ska absolut testas sen när dom sover i samma rum.

Just nu är båda ganska needy och vill ha sin egentid vid nattningen. Förmodar att det är övergående då stor killen alltid varit väldigt lättnattad, fram tills nu. Typ godnatt, sov gott, gå ut och stänga dörren.

Inser också att vi snart får komma på någon gemensam nattning men i nuläget funkar det inte. Som sagt så är vi ju alltid två föräldrar annars så det är bara då och då jag behöver natta själv.
  • EpicNurse

Kan säga att jag, efter att lillebror vaknade för tredje gången och det var dags för nattning av storebror, provade att läsa för store och amma lille samtidigt. Katastrof, så klart, eftersom dom inte är vana vid det. Store hoppade i sängen och lille bara stirrade och vaknade mer än han borde.

Tack för alls tips dock! Det tåls att fundera på!

• EpicNurse
    Almina skrev 2018-06-03 23:27:32 följande:

Särskilt om det är en period nu då det krånglar lite extra. Kanske är lättare att införa nya rutiner när barnen är friska och inte inne i en "svår" nattningsperiod.

Precis så tänker jag med!
  • EpicNurse
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2018-06-04 08:45:09 följande:

Lär barnen att somna själva. Har aldrig haft några problem trots att jag har 4barn med 2års mellanrum.

Slå på sovmusik/saga o gå ut från rummet

Stora somnar själv egentligen. Har alltid sovit i egen säng. Senaste veckorna när trotsen börjat har han varit uppe några gånger ibland efter nattning dock.

Tanken är så klart, precis som du säger, att även lillebror ska kunna somna själv. Men just nu när separstionsfasen är som värst är det inte riktigt läge att ta tag i det. Det skulle gjort redan innan vinter egentligen men då var alla bara sjuka och gnälliga så vi orkade inte då.

Vi ska absolut prova med musik. Vad har ni för playlist? Vad funkar bra som sovmusik? Är det typ vaggvisor utan sång?
  • EpicNurse
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-04 17:18:27 följande:

En variant kan ju vara att bära/vagga den lilla till sömns, men det kanske du inte vill införa för att sen vänja av med. Det gjorde jag en period när jag slutat amma.

Tips på låtar: sök på baby sleep på Spotify. Finns massor med musik för avslappning.

Tack!

Nej vi har burit i x antal månader nu och övar snarare på att få honom att somna i sängen för det blir för tungt att bära omkring honom.
  • EpicNurse
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2018-06-04 20:27:41 följande:

Kör stenhårt nån vecka bara så funkar de sen. Värt

Så mkt att barnen är trygga nog att somna själva

Ja precis.. inväntar rätt tillfälle utan sjukdom bara! :)
  • EpicNurse
    Anonym (Du krånglar till allt) skrev 2018-06-05 08:03:27 följande:

Lägg den enda i sin säng, gå och gör vid tvååringen, lägg 2 åringen i sin säng. Gå och diska eller gör vad du vill och låt barnen somna under tiden

Har aldrig förstått poängen med att titta på ett barn mesans de somnar, det är ju sjukt mycket tid som går åt på sånt

Öh, om jag skulle lagt den lille så, som alltid sovit i vår säng på nätterna, så skulle han skrikit sig blå och förmodligen vinglat runt och slagit sig på spjälsängen eftersom han klättrar runt där. Den typen av nattning inger inte precis lugn och trygghet.

Jag sitter liksom inte och tittar på ett barn som ligger lugnt i sin säng, utan det är aktiv nattning men klapp på rumpan, vaggning, amning osv.

Som sagt så ska han vänjas av och lära sig att somna själv, men just nu är det inte läge.
  • EpicNurse

Igår fick lillebror sova i vagnen här nere/ute eftersom det var så varmt och han vaknar ofta pga feber/förkylning. Smidigare att kunna rulla vagnen lite än att behöva gå upp och lägga mig i sängen med honom.

Svar på tråden Natta två barn själv. Tips?