• Emy88

tips för potträning snälla!

Ibland tror jag att många gör det mer komplicerat än vad det egentligen är, vilket stressar upp barnen. Vi har bara tagit bort blöjan, slängt alla och sagt att de är slut. Visat var toaletten är, inte stressat upp om det blir en olycka och sagt hur duktiga de varit när de gått på toa. Vår dotter var 1,5 år och pojken nästan 3 år. De första dagarna blev det några olyckor, sedan upptäckte de att det var obehagligt med blöta kläder och skyndade sig till toaletten istället.

• Emy88
    12345hopp skrev 2018-08-25 12:04:27 följande:

Får man fråga hur det gick för 1,5-åringen? Jag har en dotter i den åldern och vi har haft en toaring sen innan hon var ett som hon tyckte var kul i början, sedan tappade hon intresset men nu helt plötsligt har hon velat kissa på toaletten flera gånger denna veckan vilket känns jätteroligt. Har funderat på om man skall prova att bara ta bort blöjan lite :) hon har ju sprungit utan blöja mycket i sommar men då har hon ju varit naken och då stör det ju inte så mycket om man kissar på sig så det kanske vore en ide att prova låta henne gå utan blöja med kläder på. Tog det längre tid för 1,5åringen? Och när blev hon blöjfri på natten?

Det gick jättebra, det tog tre dagar innan hon var helt torr. Hon blev torr på natten vid 1,5 år också. Efteråt har det såklart skett några olyckor men då pratar vi om kanske en gång per månad. Jag rerkommenderar att ni tar bort blöjan helt. Många barn blir förvirrade när de ibland är utan blöja och ibland har på sig blöja. Se till att vara hemma en hel helg och ta bort blöjan helt, då kommer ni få mycket tvätt den helgen men sen kommer det troligtvis avta. Det är viktigt att hon har på sig kläder för det är just när kläderna blir blöta som barnen förstår att det är obehagligt att kissa/bajsa ner sig och istället väljer toaletten.
Svar på tråden tips för potträning snälla!