tips för potträning snälla!
Hej!
Min 4-åring har slutat med blöja på dagen nu i sommar. Det var inget han ville själv, men nu vill han inte ha blöja.
När jag läser de andra svaren reagerar jag lite, jag tycker inte att det ska vara en prestation att det blir något resultat när man sitter på pottan. Vi berömmer att han provar sitta där och kissa/bajsa istället. Kommer det kiss säger vi hellre att vad skönt att det kom där. Vi har mutat med att få spela på mobil för att han ska sitta på pottan, men inte varje gång. Det är vi kanske inte jättestolta över, men vi har börjat fasa ut det när det börjat bli en vana nu att sitta efter varje måltid. Det tog nog bara 2-3 veckor innan man märkte att han faktiskt började få lite koll, det kom kiss på en gång när han satte sig, och han springer till pottan själv när han behöver bajsa.
När vi ska åka någonstans får att sitta innan, vägrar han "hotar" vi med att han behöver ta på sig blöja istället, och det vill han ju inte.
Det som däremot är lite svårt är att det går väldigt fort från att han känner att han är nödig till att det kommer, när man är ute eller borta. Det har hänt mer än en gång att han dragit ner byxorna och bajsat ute...
Vi har dock problem på nya förskolan som han börjat på i veckan. De har ingen potta och man får inte stå och kissa där. Han vill inte sitta på toa, så den här veckan har han hållit sig tills vi har kommit hem (korta dagar) eller kissat på sig. Ska försöka få det till en positiv grej att sitta på toan i helgen. Jag tror att han är rädd för det efter att jag höll honom över ett dass i somras när han var bajsnödig. Det tyckte han var äckligt (förstår honom!)
Vet inte om det är mycket till råd jag skrivit, men det är så jag tänker kring det i alla fall. Lycka till! Det tar nog olika tid för olika barn. Prova dig fram.