Hur fördelar ni hushållssysslor och bebistid mellan föräldraledig/den som jobbar?
Som rubriken lyder: Hur fördelar ni med bebis hushållssysslor och tid med bebis mellan er?
Jag har en bebis på 6 veckor och är hemma med honom. Min man jobbar heltid.
Jag har vår bebis ca 22-23 timmar om dygnet på vardagar (alla nätter). Tar hand om 90% av städ, tvätt och undanplockning. Om jag träffar vänner gör jag det hemma samtidigt som jag har bebisen.
Han har bebis ca 1timme på kvällen kanske två om hans barn inte är här, handlar och lagar middag på vardagarna. Träffar vänner/släkt eller har aktiviteter utanför hemmet ca 2 dagar i veckan. Varannan vecka bor hans två äldre barn här (9-6 år) och då har han hand om dem.
På helgerna tar jag bebis på nätterna samt större delen av dagen, han ca 2-4 timmar beroende på om han är hemma på kvällen eller inte. De helger de stora barnen är här har jag bebisen i stort sätt dygnet runt eftersom han har fullt upp med de andra två.
Är detta en vanlig fördelning? Jag känner ibland att jag aldrig kan slappna av för jag konstant har ansvaret för vår bebis.
Jag förstår att han har ett krävande jobb och behöver vara ledig på helgerna när han inte har de stora barnen och ha lite fritid på kvällarna men jag känner samtidigt hur det börjar växa fram en liten bitterhet över att han inte visar mer intresse för sin bebis. Det börjar dessutom bli tröttsamt att behöva be honom passa barnet så att jag kan duscha, kanske sova en timme om natten varit dålig eller bara dricka en kopp kaffe och läsa en tidning utan att bli avbruten.
Men det kanske är normalt att det är så här första tiden? Kan tillägga att vi både ammar och ger ersättning så båda skulle kunna mata.