• AnneSophia

Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?

oanonym skrev 2018-06-27 10:07:31 följande:

Jag håller med om vissa saker. Men att en kristen kan tro på Oden blir bara fjantigt.

Men ska folk få kalla sig vad de vill så har du ju rätt. Folk identifierar sig som allt möjligt idag.

En man kan påstå att han är en häst, t.ex.

Angående att acceptera folks tro så är det inget jag gör automatskt. Jag avgör min acceptans utifrån VAD de tror. Däremot accepterar jag deras rätt att ha sin tro.

Så, nu ger jag mig och säger att du har rätt. Om någon säger att den är kristen och identifierar sig som både man och kvinna, samt som häst, så har den personen rätt.

Man är det man säger, helt enkelt.

Fjantigt, enligt dig ja.

Att någon säger att den är en häst är inte samma som att någon säger att den är troende (ex kristen) eller har en tro (exempelvis en kristen tro). En häst är något bestämt, en tro är inte det. Det är därför det kallas "tro".

"Jag avgör min acceptans utifrån VAD de tror. Däremot accepterar jag deras rätt att ha sin tro" skriver du. Det var exakt detta jag skrev (apropå "härmapa").

Haha jaja vi kommer nog inte längre än så!

Men det här klippet är ganska kul och passande:

Du kanske sett det förut?

Det är alltså skillnad på att tro att man är något, med att ha en tro.

Ett förtydligande alltså: Jag tycker inte att en person som säger att den är en häst är en häst. Jag vet att det är fel. Eftersom det är fakta och något bestämt. Har aldrig påstått något annat utan du missuppfattar och skiljer inte på saker. En tro och angående vem som är kristen, muslim etc är en ständigt pågående tolkingsfråga och alla kommer ge olika svar. Även religionerna kommer ge olika svar eftersom de är motsägelsefulla.
  • AnneSophia
    oanonym skrev 2018-06-27 12:39:51 följande:

Ja, jag har sett det klippet förut.

Och jag hävdar att det även finns gränser inom religioner.

En kristen tro är något bestämt, vissa delar måste finnas där. Inom dessa gränser kan man sedan tolka lite hur som helst. Tro är individuellt, religiös tillhörighet är inte de. Det bestäms av vad man tror. Tror man på massa olika religioner och gudar så är man alllt och inget, kan man säga. En monoteistisk religion kan inte innehålla flera gudar. Det hörs på namnet.

Att jag automatskt inte accepterar folks tro, men jag accepterar deras rätt att ha sin tro har jag skrivit fler ggr. (Se inlägg 165) Så det har inget med härmning att göra.

Jag håller med om att en häst är en häst. Men jag håller inte med om att en muslim eller kristen kan tro vad som helst. Då blir de inte kristen eller muslim längre. Även om religioner är tolkningsbara så finns det saker som skiljer de åt. En individuell tro kan däremot vara ett hopkok av allt möjligt.

Enligt mig kan man inte tro att jorden är platt och klotformad samtidgt, t.ex.

Det finns gränser inom dessa två åskådningar.

Varför upprepar du dig och skriver exakt samma som du redan skrivit säkert ett tiotal gånger i tråden?

Vi tycker olika. Jag kommer inte ändra mig för att du upprepar dig. Speciellt inte när jag är den som har rätt också. Du har också rätt delvis att det finns många som tänker så. En annan del av sanningen är att fler tänker på ett annat sätt. Du blundar för att de som inte tänker som du och du godkänner inom dem som exempelvis en kristen.

Du är medveten om att det finns judar som är kristna. Muslimer som kristna osv. Det är fullt möjligt alltså eftersom det finns sådana personer.
  • AnneSophia

Obs menar inte att fler tänker på ett annat sätt utan att "många" tänker på ett annat sätt. Jag har ingen uppfattning av vad som är vanligast osv. Viktigaste är att båda finns helt enkelt.

• AnneSophia

*Du blundar för alla de som inte tänker som du och du godkänner inte dem som exempelvis en kristen.

• AnneSophia
    oanonym skrev 2018-06-29 17:54:27 följande:

Ja, får folk bestämma själv så finns det säkert muslimer som är kristna.

Lika som det finns heterosexuella som ligger med båda könen. Dock anser jag inte att dessa är heterosexuella heller, även om de påstår så. För mig har ord en betydelse, en mening. Givetvis kan ord ändras med tiden, så framöver kanske muslimer kan vara kristna och hinduer samtidigt. Men just nu gör jag skillnad på dessa religioner.

Angående judar så skiljer jag på folket och religionen (judendomen). Tillhör man judendomen så tror man inte att Jesus är Guds son, men det tror man inom kristendomen.

Men visst, blandar man kan man väl kalla sig allt möjligt.

Ja och tänka sig, folk FÅR bestämma själva! Det är inte enligt oanonyms regler bara.

Heterosexuella är inte samma sak. Vore skönt om du kunde sluta komma liknelser som inte stämmer.

Finns ju de som "tillhör judendomen" och är judar men ändå tror på Kristus och kallar sig kristna.

Sen kan du såklart i din värld tycka att de inte alla är kristna eller inte alls judar. Du för ju tycka så. Men att blanda ihop det med att det är "fakta" är ju bara fel helt enkelt.
  • AnneSophia

*Sen kan du såklart i din värld tycka att de inte alls är kristna eller inte alls judar. Du får ju tycka så. Men att blanda ihop det med att det är "fakta" är ju bara fel, helt enkelt.

Som sagt (som jag sa många sidor långt bak):

Vi tycker olika. Andra tycker olika som dig. Vad du tycker är inte fakta.

• AnneSophia
    Kawthar skrev 2018-06-29 18:19:12 följande:

Kan du förklara hur en muslim kan vara kristen?

Är inte upp till mig att förklara utan du får väl fråga de som lever så. Eller tror du inte att det finns?
  • AnneSophia
    Kawthar skrev 2018-06-29 18:14:48 följande:

Judar kan både eller antingen vara en folkgrupp och/eller tillhöra en religion. Alltså går det att vara jude (folkgruppen) och samtidigt vara muslim(följa islam). Du behöver skilja på folkgruppen och religionen. Däremot kan inte en muslim samtidigt vara kristen. Muslimer ser ex Jesus som en stor Profet och Gud som En. En kristen ser Jesus som Guds son eller Gud i mänsklig form(beroende på vilken kristen man frågar) och tror på treenigheten, något som en muslim aldrig gör. Inom bägge religionerna finns det olika tolkningar men aldrig i dessa grundprinciper.

Jo. Det går. Eller de som är det, de finns kanske inte enligt dig?
  • AnneSophia
    oanonym skrev 2018-06-29 18:16:18 följande:

Ja, folk får bestämma själv. Din video du länkade till visar just det.

Enligt mig kan man inte tillhöra två motsägelsefulla läger.

Man kan inte tro att Jesus är Guds som samtidigt som man inte tror det. Sedan om folk vill kalla sig kristna muslimer så får de väl göra det om de vill. Men de kan inte ge någon grund för detta, så därför tror jag dem inte. När de kan ge en grund så tror jag dem.

De måste i så fall ändra på vissa religioner. Och då menar jag inte tolkningar, utan religioners kärna.

Nej, min video visade motsatsen. Dvs det du använder som argument. Att gå emot fakta. Jag pratar om tro, inte fakta.

Jag vet vad du tror och vad du tycker. Men det är inte samma som fakta.

Vi pratar inte religion, vi pratar individuell tro och att vara t ex kristen.
  • AnneSophia
    oanonym skrev 2018-06-29 20:53:23 följande:

Det finns säkert de som påstår att de är kristna muslimer.

Enligt dig ja. Du bestämmer inte om andra är exempelvis kristna eller inte..
Svar på tråden Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?