Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
Inte bara det så försöker du också skapa tjafs i andra trådar med mig..
Inte bara det så försöker du också skapa tjafs i andra trådar med mig..
Det var du som ifrågasatte mig, inte tvärtom.
Att du även leker härmapa tyder på att du vet att slaget är förlorat.
Varför ska bara jag stå för argumeneten? Kom med belägg istället, för att en muslim kan tro vad som helst och ändå vara muslim.
Kom med belägg att det är helt individuellt och att det inte finns saker som definierar religioner.
Ge belägg för att ALLT är en tolkningafråga. Kör på.
Du kommer att ändra så gott som allas syn på religion om du lyckas. Sudda ut gränserna.
Ja, kristna får ha bara en Gud, eller en treenighet. Det är ingen tolkningsfråga, det är fakta om kristendomen.
Däremot kan de tolka den guden som de vill, i stort sett.
Du skriver ?troende? ibland och ?kristen? ibland, så det blir svårt att bemöta dina argument.
En troende kan tro vad som helst, det kan inte en som bekänner sig till en religion.
Det är viss skillnad där. En troende kan tro att jultomten och Bigffoot skapat världen.
Det kan inte en muslim eller kristen göra.
Om du googlar, eller läser böcker, så ser du att det finns saker som definierar religioner.
Det är alltså inte helt individuellt vad kristendomen är och vad islam är.
Det är min enda ståndpunkt och där viker jag mig inte, om du nu inte kommer med bra belägg förstås. Då viker jag mig alltid.
Detta är alltså det enda jag påstått nu, i säkert 15 inlägg. Även du har varit inne på att det finns grunder, men sedan backade du lite. Så nu vet jag inte riktigt vad du står.
Antingen är religioner helt individuell eller så finns det saker som man måste tro för att tillhöra en religion.
Nu undrar jag om du skojar?
Det är inte enligt mig som kristna inte får ha flera gudar, det är kristendomen själv som har det som grund. Det är en monoteistisk religion. Inte mitt påhitt, även om du tror det.
Samma sak med islam. Är detta verkligen en nyhet för dig? Varför tror du att jag bestämt dessa saker?
Enligt mig skulle kristna få ha hur många gudar de vill. Men att vara kristen innebär vissa saker, även om väldigt mycket inom religionen sedan är tolkningar. Samma sak med islam.
Precis. En muslim som inte tror är inte muslim. I religiös bemärkelse.
En muslim kan tro på Jesus, men den kan inte tro att Jesus är Gud eller Guds son. Det ingår inte i islam hur islam än tolkas.
Att födas in i kristendomen gör inte en person kristen, helt rätt.
De kan på sin höjd vara kulturellt muslimsk eller kristen. Det kan även jag vara om jag vill, då det inte har med tro att göra.
Den* distinktionen
Jag accepterar deras rätt att ha sin tro.
Jag accepterar inte automatiskt folks tro, det vore idiotiskt. Jag accepterar t.ex. inte IS.
Sådant får stå för dig.
Jag har gjort en distinktion, jag har klargjort hela tiden att jag pratar om religion och religiös tro. Att folk hävdar att de är kristen för att resten av familjen är det, fastän de själva inte tror, de är naturligtvis inte kristna. Kristendomen och islam är religioner, om man lever i dessa, men inte delar tron, då är man inte religiöst troende.
*Jag accepterar att isis tycker som de gör, det betyder inte att jag tycker som de gör. Förstår du skillnaden? (Troligtvis inte..).
Vi får nog enas om att tycka olika, helt enkelt.
Då slipper vi förstöra tråden för andra.
Tack för fighten, det var ändå lite roande.
Ja, roande är bra. Jag menade inget nedvärderande med det, ska jag tillägga.