AnneSophia skrev 2018-06-26 21:27:27 följande:
Jag har inte ifrågasatt utan har poängterat att du har fel. Det är en viss skillnad på det. Och ja jag står fast vid det fortfarande. Vi är på ett forum så jag tror det hör till min rätt att kritisera någon.
"Härmapa" och "slaget förlorat". Låter mest som ösnketankar från din sida.
Bara för en person kommer med ett argument så är det inte automatiskt att den har belägg. Du är ett tytligt exempel på det som kommer med jättemycket argument men du saknar helt belägg.
Har redan hänvisat till "belägg" och det var bl a till dig själv i en annan tråd. Det räcker väl.. Eller tror du inte på dig själv ens?
Sedan nämnde jag något med personer som föds in i religioner samt de som tvingas till en tro.
Du säger till exempel att en kristen bara får ha en Gud, dessutom säger du att en troende t ex inte kan tro på jesus som Guds son om den har en annan religion osv. Du använder det här som argument för att om en person kan vara kristen eller ej. Samma med andra troende. Du tjatar på om vissa regler som är avgörande, men som egentligen inte är det. Enligt dig är de det men det är inte något bestämt.
Skillnaden med oss är att jag inte säger att alla tycker som mig, som du gör. Utan jag säger att det helt enkelt finns olika tolkningar. Jag accepterar att du ser det på ditt sätt. Du accepterar inte att jag ser det på mitt sätt. Men det får stå för dig och det är inte mitt problem.
Ja, kristna får ha bara en Gud, eller en treenighet. Det är ingen tolkningsfråga, det är fakta om kristendomen.
Däremot kan de tolka den guden som de vill, i stort sett.
Du skriver ?troende? ibland och ?kristen? ibland, så det blir svårt att bemöta dina argument.
En troende kan tro vad som helst, det kan inte en som bekänner sig till en religion.
Det är viss skillnad där. En troende kan tro att jultomten och Bigffoot skapat världen.
Det kan inte en muslim eller kristen göra.
Om du googlar, eller läser böcker, så ser du att det finns saker som definierar religioner.
Det är alltså inte helt individuellt vad kristendomen är och vad islam är.
Det är min enda ståndpunkt och där viker jag mig inte, om du nu inte kommer med bra belägg förstås. Då viker jag mig alltid.
Detta är alltså det enda jag påstått nu, i säkert 15 inlägg. Även du har varit inne på att det finns grunder, men sedan backade du lite. Så nu vet jag inte riktigt vad du står.
Antingen är religioner helt individuell eller så finns det saker som man måste tro för att tillhöra en religion.