Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
Som svar på TS fråga, ja, det tycker jag.
Som svar på TS fråga, ja, det tycker jag.
Enligt mig handlar det inte om hur man ser på det. Det var därför jag tog upp andra exempel.
Enligt mig kan man inte se olika på om Oslo ligger i Sverige eller Norge. Det är inte något som har med åsikter att göra enligt mig. Där finns ett tydligt svar, som dessutom går att demonstrera.
Samma med religion. Det finns saker som definierar olika religioner. Det är fakta. Inom dessa religioner kan det sedan finnas tusentals olika tolkningar. Där kommer ens egna tro och åsikter in.
Inom kristendomen måste man tro att det finns bara en Gud och att Jesus är hans son.
Inom islam måste man tro på Allah och att Muhammed är hans profet.
Finns inte dessa saker med så är man inte kristen eller muslim. Det är fakta, och inget som har med åsikt och tolkning att göra.
Uppenbarligen tolkar du och jag religioner olika och det gör att vi ser på det olika. Så när du säger att ditt sätt att se på saken är "fakta" så är det inte fakta, utan din egna tolkning av vad du tycker är "fakta". Jag och min tolkning bevisar ju att din fakta inte är fakta.
Men för att vara kristen måste du utgå från en grund, sedan kommer tolkningarna.
För att vara muslim måste du utgå från en grund, sedan kommer tolkningarna.
Grunden är faktan som definierar religionerna. Håller du inte med om att det finns olika religioner? Varför finns det olika religioner om det inte finns några grunder?
Mitt exempel om Oslo är för att visa att man kan tycka vad man vill om Oslo, men man kan inte tycka var det ligger. Där finns ett svar.
Man kan tolka islam hur man vill, men för att kalla sig muslim måste man utgå från vissa saker.
Det är fakta att det finns skillnader mellan religionerna. Frågan är varför du inte anser det?
En kristen kan alltså inte tro vad som helst. Inte heller en muslim. Däremot kan de tolka SIN religion olika. Men det är en helt annan sak, och inget jag förnekat.
För att förenkla AnnaSophia; är en person kristen eller muslim oavsett enbart för att den påstår så, eller måste det finnas något som stöder påståendet?
Kan en muslim alltså tro vad som helst, eller måste den utgå från några grunder, s.k. fakta som definierar religionen? Kan en muslim säga att Allah inte finns och att den tror på Oden och Zeus, t.ex?
Eller finns det ändå något som definierar vad en muslim är? En grund, som inte har med tolkning att göra? Jag anser att dessa grunder finns, och jag har belägg som stöder detta.
Spelar ingen roll om alla har samma Gud. Det finns ändå saker som skiljer religioner åt, och som inte har med tolkning att göra.
Nej, man måste inte utgå från vissa saker för att kalla sig troende, för tusende gången. Däremot måste man utgå från vissa saker om man vill kalla sig muslim, kristen eller vad det nu är.
Och nej, man kan inte tycka vissa saker om religion. Jag kan inte tycka att kristendomen går ut på att läsa koranen och dyrka Oden, t.ex. Det är ett faktafel om kristendomen. Håller du inte med? Och nej, detta är det inte jag som bestämt. Det är heller inte min tolkning, då det finns fakta om vad kristendomen är.
Att du inte förstår att det finns fakta OM religioner är ganska häpnadsväckande.
Nu är jag trött på att upprepa samma sak om och om igen.
Vi kanske ska enas om att jag anser att det finns olika religioner och att du inte gör det?
Att religioner är fakta är inte något jag ens varit i närheten av att påstå, så det förstår jag inte alls varför du tar upp.
Däremot finns det fakta OM religioner, saker som måste ingå för att kunna kalla sig tillhöra en viss religion. Det är det enda jag påstått, att det finns en grund.
Tillhör man en monoteistisk religion så kan man inte tro på flera gudar, tex.
Nej, vi diskuterar religionstillhörighet. Återigen så är det inte jag som bestämt vad som ingår i de olika religionerna. Det finns saker som definierar olika religioner, och som inte har med tolkning att göra. Om du talar om något annat så förstår jag inte ens varför du citerar mig hela tiden?
Så sluta tjafsa om annat när du citerar mig, då du angriper saker jag inte påstått.
Bra att du anser att det finns en grund. Det är ett framsteg, och jo, den grunden måste ingå om personen säger sig tillhöra den religionen.
Du kan säkert själv räkna upp några saker som en muslim måste tro på för att kunna kalla sig muslim. Däremot kan en muslim tolka de grunderna lite olika.
Och sluta säg att jag bestämmer saker.