Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
Jag ser burkakvinnor nästan dagligen, även i värmeböljan härom veckan. Steget före går mannen klädd i sommaranpassade kläder.
Jag ser burkakvinnor nästan dagligen, även i värmeböljan härom veckan. Steget före går mannen klädd i sommaranpassade kläder.
Jag tänker inte kritisera muslimer eller islam. Religionsfrihet gäller tack och lov i sverige - och ditt förslag funkar inte i praktiken. Det är ju just de kvinnor du säger att du vill skydda som drabbas - de som inte själva valt att täcka sig. De kommer att uteslutas helt och hållet från samhället och inte ha en chans att integreras och möta andra, öppna människor.
Lagar finns till för att skydda människor, inte för att begränsa dem. Hur skyddar och hjälper vi kvinnor genom att göra det omöjligt för dem att röra sig ute på gatorna. Det är betydligt viktigare att arbeta för att de ska känna att de är en del av samhället, att de har rätt till stöd och hjälp.
Du uttrycker dig förbaskat otrevligt, för övrigt.
Så att inte förbjuda ett plagg betyder att man passivt tycker att det är ok att män förtrycker kvinnor? Hur är det då med alla kortkorta shorts som ligger så i tiden där kvinnan exploaterar halva sin rumpa då? Är det så vi kvinnor ska klä oss för att inte vara förtryckta i dina ögon?? Gå omkring och se ut som en prostituerad och visa sina privata delar är motsatsen till förtryck?? Är det dom viktiga värderingar du tycker vi ska stå fast vid? Det har varit enstaka reportage om kvinnor som väljer att klä sig i niqab, ja innan dessa valtider fanns det faktiskt dom som lyssnade till DERAS röster, och dom menade på att de frivilligt tog på sig niqaben. Vem är du att föra deras talan?
Så gulligt när västerländska kvinnor försöker bestämma att muslimska kvinnor blir förtryckta, även fast dom inte anser det själva. Ungefär som att muslimska kvinnor skulle berätta åt er att smink ska förbjudas eftersom det är kvinnofrötryck. Vilket det också är i samma mening som slöja. Båda tar ni på er för att blidka män.
Nej, kvinnor som män skafå bestämma vad dom tar på sig för kläder, det borde vara självklart i ett öppet samhälle. Ska clownkostymer också förbjudas?
Läs bibeln och återkom sedan.
Um. Ja? Man brukar diskutera när man har skilda åsikter.
Hur tror du att ett förbud skulle hjälpa kvinnorna jag nämnde i mitt inlägg? Du har fortfarande inte svarat på det.
Naturligtvis sitter de täckande plaggen inte klistrade på kvinnan, men om hon av endera trosövertygelse eller förtryck inte får vistas i samhället utan dem, och lagen plötsligt förbjuder henne att vistas ute Med dem - vad ska hon göra?
Ska vi vanliga dödliga bara glömma bort att hon finns för att vi inte ser henne ute på gatorna längre? Hur hjälper det någon alls, hur gynnar det nästa generation som föds i det hemmet?
Du menar alltså att du som bestämt dig För att kritisera islam är helt opartisk och inte har tagit ställning i frågan? Jag tycker att du uttrycker dig rätt bestämt.
Det finns en anledning till att det är olagligt att Köpa sex, men inte att sälja, att det är olagligt att misshandla, men inte att bli misshandlad.
Lagen skall skydda människor och särskilt utsatta grupper.
Jag tycker att det vore vansinnigt och sorgligt om en kvinna som redan lever i förtryck dessutom skall ses som en brottsling av den stat som egentligen borde stå upp för henne och hennes rättigheter.
För att då inte tala om frihet att utöva sin religion, att uttrycka sig och att klä sig som man vill.
Varför försöker du trycka till de människor du diskuterar med hela tiden?
Jag ifrågasätter hejvilt här; framför allt ifrågasätter jag hur en lag som fördömer människor som gjort ett val (eller inte, och då är det ännu värre!) att bära en viss klädsel ska hjälpa dem som faktiskt lever under förtryck.
Det som behövs, i min åsikt, är mer krut på integration så att de kvinnor som lever under förtryck får synas och höras och så att nästa generation får veta att de faktiskt Har ett val. Så att männen får begripa att det inte finns någon skam i en fru eller syster eller dotter som väljer bort traditionell klädsel.
Tror du verkligen att tvång och lagar riktade mot de utsatta är rätt väg att gå där?
Religion är ett jäkla åbäke i de allra flesta former. Islam låter illa nu, kristendomen var RIKTIGT illa för inte alltför länge sedan... men det är inte att folk är religiösa som är problemet och det är inte berövandet av rättigheter som är lösningen. Tror och tycker jag, då.
Självklart finns det kvinnor som bär en burka frivilligt, och jag är fullt medveten om symboliken - varför de bär den. Det innebär inte att jag vill göra dem till brottslingar.
Japp, en kvinna som blir misshandlad Väljer ofta att stanna kvar... det är fruktansvärt, men vuxna, myndiga människor måste få ha ett val. När vi börjar lagstifta för att begränsa oskyldiga människors frihet går vi åt fel håll.
Hur ska en förtryckt kvinna våga vända sig till någon för att få hjälp när det hon gör, de kläder hon bär, gör henne till en paria och lagbrytare?
Tror du verkligen att männen som vill tvinga sina fruar och döttrar att bära burka kommer att behandla dem med mer respekt i hemmet för att lagen säger att kvinnor måste blotta hår och hud när de går ut?
Jag tar del av din bild, men ifrågasätter den. Vad ville du med tråden om du inte vill ha en diskussion med någon som tycker motsatsen? Varför är det så viktigt för dig att jag gnatar på en specifik religion när det finns helt sunda och runda och fina muslimer också som har jättefina förhållanden, och när det finns kristna och mormoner och allsköns som förtrycker kvinnor.
Samtyckeslagen är för övrigt ett fantastiskt initiativ! Den skyddar den som är utsatt, precis som lagar ska.