Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
Förbjud! NU
Förbjud! NU
Jag är något så ovanligt som en Sverigedemokrat som röstar nej på frågan. Varför, kanske ni undrar. Min grundläggande ideologi är liberalism, och då menar jag inte den typ av liberalism som "Liberalerna" förespråkar, utan riktig liberalism. Jag vill att staten ska ha så litet inflytande som möjligt på människor liv. Staten ska inte lägga sig i hur vi klär oss. Punkt Slut.
Anlednigen till varför jag röstar SD är för likt många andra har jag tröttnat på den ansvarslösa invandringspolitk Sverige bedrivit. Om sjuklövern tar sig i kragen och begränsar invandrigen till en rimlig nivå och ett riktigt liberalt parti dyker upp så lämnar jag SD.
Absolut. Alla religioner är skit även om vissa är mer skit än andra. Vi ska dock inte med tvång förbjuda folk att utöva sina religioner.
Finns det någon religion som bygger på demokratiska värderingar?
Hur ofta hålls det val inom religioner, där gud, profeter och lagar väljs, tex?
Jag anser att det ändå inte gör själva religionen demokratisk. Att personer kan vara religiös och ha demokratiska värderingar kan jag köpa. Men de finner knappast stöd i sin religion för demokrati. Att vissa sekulära värderingar stämmer överens med religioner är inte så konstigt, då religioner troligtvis är påhitt av människor.
Jag ser det mer som om de lärt sig samexistera, inte att de tolkar sin religion som demokratisk.
Det är snarare så att de skiljer på religion och samhällets i övrigt. Religionen blir inte demokratisk för det. När jag googlar på Demokrati, så hittar jag inte mycket som stämmer in på någon religion.
Alla religioner bygger på förtryck och är odemokratiska. Jag ser inte vitsen med att förbjuda odemokratiska ideologier med odemokratiska medel. Det är så många vänstermänniskor försöker rationalisera förbud mot nazistiska organisationer.
Man behöver inte vara ett geni för att föestå varför det inte fungerar.
Sant, skillnaden är dock att jag är konsekvent i mitt tänkande - det är inte du.
Har aldrig hört talas om en tolkning som bygger på demokrati, vilket påståendet var.
Att det finns tolkningar som passar in i ett sekulärt samhälle är en helt annan sak.
Dina antaganden om mig angående hur påläst jag är eller vilken erfarenhet jag har, får stå för dig. Jag kan också se skillnad på sekulär och inte sekulär. Men det var demokratisk religion vi pratade om. Att Sverige är sekulärt vet jag redan, då det inte är en åsikt, det är fakta.
En religion som klarar av att existera i ett sekulärt samhälle blir inte automatiskt demokratisk i sig själv.
Självklart kan det existera utan att jag hört talas om det, har jag påstått annat?? Det är bara att visa en demokratisk religion så är saken klar.
Dina personliga påhopp tar jag som att du inte har argument, helt enkelt. Eller så är det ditt sätt att argumentera, vad vet jag.