Anonym (Sandra) skrev 2018-06-15 16:43:36 följande:
Jag är ingen expert på islam eller koranen men genom mina muslimska vänner, artiklar, själv läst koranen och olika föreläsningar om islam har jag ändå fått en ganska bred bild om islam och dess olika former, grupperingar och tolkningar. Har Inte sett din ståndpunkt i frågan så undrar var du står? Bör niqab förbjudas i Sverige? Och var hämtar du själv din information om islam någonstans ?
Jag är helt övertygad om att de flesta muslimer i Sverige lever efter hur just dom tolkar islam, dvs kvinnan i niqab har själv valt att bära den utifrån sin egna övertygelse, om vi nu ska gå tillbaka till ts frågeställning. Jag har ingen agenda att omvända dessa muslimer till att lämna sin övertygelse, genom att kriminalisera dom och slita av deras kläder med andra ord. Tycker det är fruktansvärt kränkande och i all annan form en brottslig handling som faktiskt inte blir mer legitim i mina ögon bara för att staten gör detta till skillnad från en fysisk person. Fattar inte att folk gömmer sig bakom uttrycken kvinnoförnedrande och kvinnoförakt när dom menar att kvinnan måste frigöras när det är precis dom med dessa yttringar som står för kvinnohatet när man inte lyssnar på de muslimska kvinnornas röster och för deras talan över deras huvuden. Vem är det som avgör vad dessa kläder står för eller vilka värderingar dom sänder ut? Det är väl upp till var och en att själva välja sina egna kläder oavsett.
I koranen står det inte exakt vad en kvinna bör klä sig i för att behaga gud. Därför finns det tolkningar i frågan. En del menar att anständigt betyder knälånga kjolar och kortärmade toppar medans andra tolkar det som heltäckande niqab. Ser du på imamen i Danmark ex har hon ingen slöja alls på sig. Även här finns det många muslimer som inte tycker slöjan är väsentlig medans andra tycker det. Det är upp till var och en att välja själva utan att någon tar sig den rätten att bestämma åt dom. Det är det jag sätter mig emot. Vad menar du med sekulära muslimer? Och vad är ditt problem med muslimer som är bundna till sin religion menar du?
Låter inte som en så bred bild.
Jag hämtar information i hela världen; forskning, statistik, dokumentärer, tidningar, imamer, moskéer, koranen och har gjort det i över 10 år. Sen egna erfarenheter men det är inte relevant.
Det är som sagt koranen som har regler för hur kvinnan ska klä sig. Att vara emot det är inte att bestämma åt någon hur den ska klä sig. Utan då blandar du ihop allt.
Från koranen:
"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer".
"Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar ? och till [alla] troende kvinnor ? att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig".
Källa
islam.se.
Sekulär
sv.m.wikipedia.org/wiki/Sekulär