Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
Absolut inte. Skäms på skandinavien. Jag är glad att jag inte bor där längre.
Absolut inte. Skäms på skandinavien. Jag är glad att jag inte bor där längre.
Absolut inte, vilket sjukt samhällsklimat vi lever i, där kvinnor får betalt för att klä av sig men får betala böter för att täcka sig.
Jag tänker inte kritisera muslimer eller islam. Religionsfrihet gäller tack och lov i sverige - och ditt förslag funkar inte i praktiken. Det är ju just de kvinnor du säger att du vill skydda som drabbas - de som inte själva valt att täcka sig. De kommer att uteslutas helt och hållet från samhället och inte ha en chans att integreras och möta andra, öppna människor.
Lagar finns till för att skydda människor, inte för att begränsa dem. Hur skyddar och hjälper vi kvinnor genom att göra det omöjligt för dem att röra sig ute på gatorna. Det är betydligt viktigare att arbeta för att de ska känna att de är en del av samhället, att de har rätt till stöd och hjälp.
Du uttrycker dig förbaskat otrevligt, för övrigt.
Det finns en anledning till att det är olagligt att Köpa sex, men inte att sälja, att det är olagligt att misshandla, men inte att bli misshandlad.
Lagen skall skydda människor och särskilt utsatta grupper.
Jag tycker att det vore vansinnigt och sorgligt om en kvinna som redan lever i förtryck dessutom skall ses som en brottsling av den stat som egentligen borde stå upp för henne och hennes rättigheter.
För att då inte tala om frihet att utöva sin religion, att uttrycka sig och att klä sig som man vill.
Ja. Maskeringsförbud i det offentliga rummet är en viktig såkerhetsfråga som det borde vara nolltolerans på.
Jag tror också att lagstiftning är rätt väg att gå ur kvinnorättsperpektiv. Att påverka attityder och traditioner tar generationer (Ändå är jag förvånad över att man väljer att bo i Sverige och inte ett muslimskt land om religionen är en sådan prioritet i livet) medan en lag helt enkelt inte möjliggör för en person att helt gömma sig (Burka är alltså heltäckande klädsel med ett finmaskigt nät för ansiktet) i det offentliga rummet.
Säkerhet, hur?
Hur många människor med brottsligt uppsåt kommer att bry sig om en maskeringslag, tror du?