Inlägg från: punktslash |Visa alla inlägg
  • punktslash

Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?

PerAhlm skrev 2018-05-31 19:55:15 följande:
    Ok, då förstår jag att du inte heller vill ha ett maskeringsförbud i Sverige?

Att man exempelvis i samband med "fotbollsbråk" ska kunna maskera sig.
    Skillnaden är att vid fotbollsbråk väljer ligisten att dölja sitt ansikte, men när det gäller burka etc väljer någon annan att kvinnan ska dölja sitt ansikte.
  • punktslash
    hipsterpappan skrev 2018-05-31 19:44:16 följande:
    Det framgår väl tydligt?
    Nej.
  • punktslash
    Thereisthat skrev 2018-05-31 22:06:35 följande:
    Jag är ledsen men du kommer inte kunna brista mina principer. Jag är liberal och vill ge staten så lite befogenheter som möjligt att inskränka i människors liv. Tyvärr!
    Fast här handlar det om att staten ska hindra att kvinnors liv inskränks.

Vems frihet vurmar du, förtryckarens rätt att tvinga på sina kvinnor burka, eller kvinnas rätt att slippa burka?
  • punktslash
    Thereisthat skrev 2018-06-01 10:24:05 följande:
    Ja, men tvångshandlingar i sig är ju förbjudet. Varför inte rikta resurserna på att se till att jobba emot tvångshandlingarna än att förbjuda ett klädesplagg? För du säger ju själv att det är själva tvånget som är problemet.

Min fråga till dig är varför du tycker att staten ska ha befogenheter att inskränka i människors klädval?
    För att det är det sätt att förhindra förtryck, som jag redan påpekat.

Har du något realistiskt alternativ?
  • punktslash
    Thereisthat skrev 2018-06-02 00:39:21 följande:
    Men då ger du staten befogenheter att bestämma vilka klädesplagg vi ska få ha och inte ha. Är du beredd att ge staten dessa befogenheter? Vilka andra klädesplagg ska detta gälla?
    K Kalle skrev 2018-06-01 20:37:41 följande:

Det finns inte ett enda patriarkalt eller teokratiskt land där männen tycker det är Ok att kvinnorna har korta kjolar. Det finns inget land i världen som delar upp kvinnor i ärbara och smutsiga med hjälp av att kräva att de har korta kjolar! Ingen misshandlas eller mordhotas av sin far för att man vägrar kort kjol.

Inte om du frågar feminister av det extrema slaget. Och om vi ska motivera ett förbud med argumentet att du tycker att det är kvinnoförnedrande så bör väl även andra åsikter om vad som är kvinnoförnedrande också kunna ligga till grund för en lagändring?
    För att förhindra att vissa människor förtrycker andra krävs ibland lagar. Lagar stiftas av folkvalda politiker.

Det är redan förbjudet att gå omkring med hakkors, och då är det ändå den som bär det som gjort valet...
Svar på tråden Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?