Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

När berätta stt man är gravid?

Jag berättade för chefen i v8 för att jag mådde illa och blev deltidssjukskriven.

I v 11 åkte företaget på gruppresa med champagneprovning. Så då kände jag att det var enklast att berätta. Många vet att jag är en riktig champagnenörd, så det hade blivit spekulationer ändå.

Hade det inte varit för resan hade jag inte sagt något förrens folk frågat eller det hade synts tydligt.

• Utvandraren2

Jag berättade för chefen i v8 för att jag mådde illa och blev deltidssjukskriven.

I v 11 åkte företaget på gruppresa med champagneprovning. Så då kände jag att det var enklast att berätta. Många vet att jag är en riktig champagnenörd, så det hade blivit spekulationer ändå.

Hade det inte varit för resan hade jag inte sagt något förrens folk frågat eller det hade synts tydligt.

• Utvandraren2
    Mullbär skrev 2018-06-01 00:52:32 följande:

Min fundering är om man behöver (ja men det är klart man inte MÅSTE men jag är väldigt artig o hänsynstagande) berätta för likvärdiga familjemedlemmar vid samma tillfälle.. Tex då våra mödrar... Vi känner båda att vi skulle vilja hålla på vår "hemlighet" ganska länge (när vi väl plussar alltså).. Men tänker att jag som kvinna kanske skulle vilja berätta för min mamma tidigare, än vad vi skulle vilja berätta för hans mamma som dessutom bor i ett annat land + de är väldigt skvallriga så berättar vi för henne vet resten av hans familj garanterat samma dag (det kommer bli första barnbarnet liksom).. Så ja, principiellt tycker jag att blivande mormor o farmor borde få veta samtidigt, men av praktiska skäl.. Och kanske emotionella.. Så skulle jag inte ha något emot, kanske, om min mamma fick veta först, och tidigast... Men är det rättvist? 

Jag berättade för mamma strax efter jag plussat. Det har jag alltid tänkt göra. Så fick min syster och pappa såklart veta det de med. Är första barnbarnet.

Svärföräldrarna fick veta i v12. Det är inte deras första barnbarn. I mitt fall är det ju min familj som bor i ett annat land, men jag har tät kontakt med mamma, så hade känts konstigt att inte berätta. Vi sa inget till svärmor om när vi berättat för mina föräldrar. Det har de inget med att göra.

Jag är också väldigt hänsynstagande, men när det gäller sånt här måste man göra som man själv känner tycker jag.
Svar på tråden När berätta stt man är gravid?