Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Per hushåll eller per person????

I det här fallet, per vuxen person.

• sextiotalist

I det här fallet, per vuxen person.

• sextiotalist
    PH76 skrev 2018-05-30 14:48:40 följande:

Du kommer att få en massa olika svar på denna fråga och enligt mig så är det per hushåll, ett hushåll är en enhet och det är enligt mig bara småaktigt att tänka annorlunda.

Bara så att ingen undrar, ja jag tänkte så när jag var singel också.

Min mamma har haft det väldigt jobbigt med just det tänket. Hon är ensam pensionär och ändå förväntas det att hon ska lägga exakt samma summa som två sammanboende gör.
    Jag tror också att många ensamstående föräldrar känner det är rätt girigt av de andra att en person (som även själv ska klara alla vardagskostnader) ska bidra med lika mycket som två sammanboende vuxna.
    Så det  mest rättvisa är att man delar med antalet vuxna.
    Jag misstänkte att du inte var ensamstående förälder med tight ekonomi när du var singel.
    För övrigt så de gångerna jag varit med och delat, så har det var per huvud (vuxna då), så jag höjer fortfarande ögonbrynen när jag inser att man tycker man ska betala per hushåll och inte antalet vuxna.
    Än bättre än när man är sambo och framför detta och faktiskt, då brukar de andra backa och inse att det känns lite fel att en person ska betala dubbelt, för att han/hon är singel
  • sextiotalist
    Nati skrev 2018-05-30 15:10:27 följande:

Hörde på radion om ?vett o etikett? de sa alltid per person och som riktlinje för belopp kuvertavgiften plus lite mer

det där med kuvertavgiften stämmer nog inte. Jag brukar inte ha för vana att fråga om vad maten kostade och vad vinet kostade, hyran av lokal (när det är aktuellt). Så detta med att gåvan ska täcka kuvertavgiften faller direkt eller hur?

En gåva ska aldrig ersätta kostnaderna som värdparet har för sin tillställning. Lite OT, den mest uppskattade gåvan som vi gett vid en större fest, var inte alls dyrt, och troligen långt  ifrån prismässigt den fantastiska och påkostade festen vi var på (vilket inte ens framgick i inbjudan)
Svar på tråden Per hushåll eller per person????