• SupersurasunkSara

Elcykel, lagar

Jag funderar på att skaffa en elcykel. Jag har nyss bytt jobb och nu har jag cykelavstånd, men dels är jag otränad och dels finns en backe som är grymt brant samt att jag kommer till backen direkt efter en 90 graders sväng, så farten lär inte vara så hög. En sträcka har också ett uppförslut, inte brant, men långt. 

Så, för att inte 'dö' på kuppen eller ledsna tänker jag att en elcykel är ett bra alternativ. 

Men, med elcykel får man inte cykla i terrängen om man inte har markägarens tillstånd. Förvisso kommer jag troligen inte att göra det så ofta ändå, men får man alltså inte cykla även om man inte använder elmotorn? 

Eller är elcyklarna utformade så att man inte kan välja med eller utan motor? Har bara cyklat på elcyklar som vi hade på ett tidigare arbete och de tryckte man på en knapp när man ville ha extra hjälp av el. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-27 11:39
    Jag hittade en handbok nu och iaf just den elcykeln kan man välja på eller av. Huruvida man kan ändra läget medan man cyklar har jag dock inte fått klarhet i, men det får jag ju ta med personalen där jag köper cykeln

Men däremot detta med lagen är jag fortfarande nyfiken på. Tror nu inte det är så stor risk att åka fast om man nu använder sin elcykel i terräng, men vill ändå veta

• Svar på tråden Elcykel, lagar
  • gahadas

Nej du får inte cykla där utan markägarens tillstånd även om du inte använder elmotorn.

• SupersurasunkSara
    gahadas skrev 2018-05-27 11:57:46 följande:

Nej du får inte cykla där utan markägarens tillstånd även om du inte använder elmotorn.

Ok tack för svar Blir att ta reda på vem det är då, jag kommer att cykla ca 20 m emellanåt genom en dunge nämligen.
Svar på tråden Elcykel, lagar