Inlägg från: Sharper |Visa alla inlägg
  • Sharper

Vägrar katt inne

EmberEyes skrev 2018-06-02 22:29:53 följande:

Något är det som inte stämmer i alla fall. Men som jag skrev innan, vi kan inte göra mycket mer än att förfasa oss och beklaga livsödet för dessa djur. Har vi tur så finns det någon i deras fysiska närhet som agerar och anmäler.

Våra djur sköts som dom ska, dom mår bra och får kärlek så det är verkligen inget att förfasas över...
  • Sharper
    Dexter dot com skrev 2018-06-03 06:11:22 följande:

Fast ni tycker ju även att det liv ni erbjuder katten är bra och vi andra förfasar oss och tycker det är bedrövligt så förmodligen sköter ni era andra djur lika illa som ni kommer sköta katten. Svårt att tro att man ger sina övriga djur ett toppenliv när man inte har några som helst problem att låta en kattunge bo ute och springa vind för våg utan nån större mänsklig kontakt. Dom flesta som missköter sina djur tycker ju och tror att det räcker med att djuren klarar sig vilket dom flesta gör även om dom far illa.

Djuren får mer än "klarar" sig.
  • Sharper
    Dexter dot com skrev 2018-06-03 07:05:04 följande:

Men hur kan man ge vissa djur ett bra liv och helt känslolöst strunta i katten? För mig tyder det på en rejäl empatistörning.

Jag struntar inte i den men jag vill inte lägga ner en massa energi på den nej. Jag gjorde det på mitt förra jobb men då hade jag iaf 130:-/timmen. Jag gillar inte katter och har rätt att inte gilla dom. Vill min sambo ta hem en katt får han se till att den tas om hand. Jag kan ge det basala med mat vatten eventuellt kattlådan. Men allt annat får sambon stå för. Och barnveckorna får han och barnen ta allt ansvar.
  • Sharper
    Dexter dot com skrev 2018-06-03 07:57:57 följande:

Men din sambo tänker ju inte ta hand om katten då han enl dig är borta 18 timmar per dygn sina barnfria veckor. Har svårt att tro att han kommer sova i ladugården för att katten ska få någon mänsklig kontakt dom veckorna...

Katten kommer inte bo där direkt... den får tyvärr leva inne tills den kan bli utekatt och då bo i ladugården.
  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-03 09:27:35 följande:

Kan bara beklaga att du inte heller kan läsa.

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt

SJVFS 2008:5 

1 KAP. 

GEMENSAMMA BESTÄMMELSER

Förvaringsutrymmen för hund och katt

4 §

Inomhusutrymmen  för  hundar  och  katter  ska  vara  försedda  med  fönster  för  att släppa in dagsljus.

Här i princip varenda hundägare tolkat lagen fel då? För jag har inte sett en enda hundkoja med fönster. Isåfall är det större hundhus där hunden bor heltid så att säga.
  • Sharper
    Hejjk skrev 2018-06-03 10:09:30 följande:

Dom flesta har inte ens hundar i hundgård och jo då finns det fönster.

Bor på landet och jo, alla här har sina hundar i hundgård om de ingen ute på promenad eller är med i trädgården tex
  • Sharper

Söker på man dessutom på hundkoja så är de första som kommer upp enbart med ingång, inga fönster? Affärerna borde väl inte få sälja hundkojor som.är olagliga? De marknadsförs alltså som HUNDkoja

• Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-03 10:27:43 följande:

Självklart får de göra det. De får även sälja hamsterburar av felaktiga mått. Det är din uppgift som djurägare att ta reda på och förhålla dig till reglerna som gäller för ditt djur.

ignorantia juris non excusat

Tror ärligt talat inte hundkoja behöver ha fönster, däremot större hundhus. Och varför? Vi har en kompis som jobbar med att göra tillsyner om det tex kommer in en anmälan om djur som får illa. Hon vet hur våra djur sköts och hur de bor/har det på dagarna. Inte fått höra något någon gång om att vi missköter djuren eller inte förhåller oss till reglerna.
  • Sharper

Från jordbruksverkets hemsida:

Rastgårdar måste ha platser som kan ge både sol och skugga och även skydd mot regn och blåst. Det ska finnas en koja eller inomhusutrymme (box)

Det är alltså skillnad på koja och inomhusutrymme. Vi och alla andra har inte tolkat lagen fel.

• Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-03 10:53:27 följande:

Jättebra, då kommer du passera din frivilliga inspektion från jordbruksverket.

Ja det finns inget att anmärka på här över huvudtaget.
Svar på tråden Vägrar katt inne