Inlägg från: Sharper |Visa alla inlägg
  • Sharper

Vägrar katt inne

Hejjk skrev 2018-06-01 06:55:32 följande:

Undrar hur de kan ta hand om sina barn när dom inte ens kan ta hand om ett djur eller ens förstår att skaffar man ett djur så ska man också kunna ta ansvar för djuret.

Du är ganska låg vet du det? Vi/jag tar utmärkt hand om våra barn, vi tar utmärkt hand om våra djur. Men något djur som jag inte valt att ta hand om får helt enkelt sambon sköta. Att jag tar hand om hans barn som om de vore mina egna (och tvärtom) är för att jag visste om barnen när jag valde honom. Men katten har jag inte valt. Jag behöver just nu inte fler dagliga saker att sköta.
  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-01 09:13:10 följande:

Det är inte ett orimligt ifrågasättande. De som inte klarar av att ta hand om djur är i mycket större utsträckning sannolika att missköta sina barn. Det är en del av empatistörningen.

Eftersom TS kommer på ursäkt efter ursäkt för att ta in ett djur som hon och sambon planerar att missköta, istället för att säga nej och skita i att ungarna blir besvikna eller sambons ex på något sätt får någon konstig hemlig vinst (hur konstig ursäkt är det på en skala?), så är det TS och sambon ansvaret för misskötseln hamnar på. TS väljer att försätta katten, sig själv och hela familjen i denna situationen genom att vägra uppföra sig som en normalfuntat vuxen människa. TS är för svag för att säga "nej, jag vägrar utsätta en levande varelse för en massa onödiga risker och faror, så därför blir det ingen katt".

Vi andra kommer fullt naturligt generalisera TS (och sambons) empatistörda beteenden och göra antagandet att de kanske inte kan ta hand om sina barn heller. Med tanke på att TS och sambon har varit tillsammans i ett år bara och redan bor ihop, och dessutom ska gifta sig i sommar, så finns det starka indikationer visar ingen av dem någon större mognad, hänsyn eller respekt till era barn och deras känslor.

Hur blir katten misskött bara för att JAG inte tar hand om den, när det finns en annan vuxen som kommer göra det?

Jag kan lova att vi visar hänsyn och respekt till våra barn och deras känslor. Här man tidigare haft riktigt dåliga förhållanden vet man hur msn vill ha det och inte vill ha det. Kommunikation får våran relation att fungera (bara just denna grejen med katten som blivit fel). Ingen av oss har någon empatistöening så sluta diagnostisera hit och dit, du är välkommen hem och träffa mig isåfall så får du se ett väl fungerande hem dör barn och djur sköts exemplariskt (även om exfrun inte tycker det och gör ALLT för att sambon inte ska få ha sina barn, tillochmed kommer med lögner).
  • Sharper
    molly50 skrev 2018-06-01 10:20:00 följande:

Om din sambo är borta så mycket på jobb som du beskriver,hur får då katten sin skötsel när bara du är hemma,om du inte vill ta hand om den?

Jag hinner med mat, vatten och i absolut värsta fall ta kattlådan under perioden den ska va inne. Men jag har två egna barn (2 och 5 år gamla) som ska tas om hand. Jag är hemma efter jobb tidigast klockan 17 ibland så sent som 18. Då är det hönsen som får tillsyn, hunden släpps ut från hundgården sen lagar jag mat. Efter kvällsmaten ska barnen eventuellt bada/duscha och i samband med det får hunden mat. Efter barnen lagt sig (detta är klart 19.30) ska köket plockas iordning, fåren ska få sin tillsyn, en liten promenad på 10-15 minuter med hunden och sen ska jag hinna varva ner och eventuellt duscha/bada innan jag lägger mig vid 20.30-21 någon gång.
  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-01 10:35:04 följande:

Åter igen, ni har inte möjligheten att ta det ansvar som en katt behöver, men DU VÄGRAR SÄGA IFRÅN!!!!

Vad är det som gör att du inte förstår att detta är ditt eget fel? Vad är det som gör att du tror att du fråntas ansvar bara för att du inte har tid, lust eller intresse av katten?

Jag har sagt till min sambo hur det kommer bli om katten kommer hit, att jag inte vill då jag inte vill ta ansvar. Kan liksom inte göra mer.
  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-01 10:40:51 följande:

Och det är den inställningen som får en att undra hur era barn har det.

Dom kunde verkligen inte ha det bättre. Eller jo, hans barn hade haft det bättre om deras mamma slutar prata illa min sambo inför dom och slutar ljuga om saker han gjort osv. Då skulle alla våra barn ha det bättre än många andras.
  • Sharper
    molly50 skrev 2018-06-02 12:24:29 följande:

Och att ge katten mat och göra rent lådan tar inte lång stund. Bara några minuter.

Men jag förstår inte varför du inte säger ifrån till din sambo om det här?

Vet han om vilken lösning du har på det här och vad tycker han om den?

Om du inte ens vill ha hunden inne utan låter den sitta i hundgård hela dagarna så borde ni inte heller skaffa katt som måste vara inne den första tiden.

Hunden sitter i hundgård för att vi jobbar. Grannarna kollar till den minst 1 gång om dagen för promenad. Är vi hemma är hunden självklart där vi är. Är vi ute är hon ute, är vi inne är hon inne.
  • Sharper
    molly50 skrev 2018-06-02 19:43:15 följande:

Men varför får inte hunden vara inne även om ni inte är hemma?

Är du inte rädd att den ska hamna mitt i starkt solsken i denna värmen?

Att grannen kollar till den räcker inte.Saker kan hända snabbt.

Speciellt när det är så här varmt.

Ensam i kanske 10 timmar i sträck i ett varmt hus? Förutom att grannen går ut och promenerar med henne såklart. Vatten, skugga och hönshus. Hon kunde inte ha det bättre.
  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-02 20:12:58 följande:

Det är inte lönt. Personer med denna djursynen kan man inte nå fram till. Hade det varit IRL hade vi kunnat anmäla och på sikt få dem förlagda med djurförbud, men vi kan nog bara acceptera att de här människorna kommer fortsätta missköta sina djur och skaffa fler djur med den uttalade intentionen att missköta och utsätta för fara och skada.

Vi missköter verkligen inte våra djur. Hur kan en hund fara illa av att ha möjlighet att vara ute eller inne när den känner för de (har hus i hundgården). Gällande våra djur så sköts dom exemplariskt.
  • Sharper
    EmberEyes skrev 2018-06-02 21:12:12 följande:

Jaja, det gör ni säkert. Huset i hundgården har garanterat fönster, ventilation, isolering,  belysning, brandskydd. Den är också skyddad mot vind, sol, nederbörd, kyla, fukt. Ni går in och städar där med lämpligt intervall. Rastgården har garanterat utsiktspost på minst 0.5m. Och rastgårdens area är självklart intentionellt uppmätt och dimensionerad efter hundens mankhöjd enligt föreskrifterna. Självklart.

Inget fönster om man inte räknar ingången. Det är de som saknas.
  • Sharper

Som sagt, djuren sköts och har det riktigt bra! Gällande fönster i hundgården har jag inte sett ett enda hundhus som har det. Och jag har sett många...

EmberEyes skrev 2018-06-02 21:39:54 följande:

Så ytterligare bevis på att ni inte kan hålla djur enligt de regler och föreskifter som gäller. Ytterligare bevis på att ni inte är lämpliga som djurägare.

Fast vad jag kan läsa på jordbruksverket finns inga krav på fönster när de kommer till hundhus/koja
Svar på tråden Vägrar katt inne