Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf 15 Juli 2018, några fler som är beräknade runt Juli som vill bolla lite tankar o bara dela med sig av sin graviditet?

mallaskablimamma skrev 2018-07-19 23:53:18 följande:

Hipp hurra och Grattis till er prinsessa!

Stort tack!
  • Iowhannah
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-07-20 02:44:50 följande:

Men åhh! För mig tog det 2-3 Tim och krystvärkar 30min! Klarade du dig ifrån brister? Grattis återigen, har varit kul o följa varandra mot slutet!

Jag fick en del bristningar, inget jag märkte av då dock, men samtliga var i vagina (plus nåt stygn i huden i mellangården). Nu har jag väldans ont i typ hela muskulaturen och att sova är lite av en utopi.
  • Iowhannah
    Kellie13 skrev 2018-07-20 11:05:04 följande:

Grattis!!!! o starkt jobbat med bara lustgas!!

Ja, det gick ju undan så jag hann knappt ha riktigt ont. Jag var öppen 5-6 cm, tappen bibehållen 1,5 cm, när vi kom in och när hon hade tagit hål på hinnorna så tog det en timme innan jag var öppen 7 cm och tappen helt utplånad. Jag bestämde mig för ett bad, vilket var helt fantastiskt, all smärta bara försvann! Efter 15-20 minuter i badet så ändrade värkarna karaktär och jag fick krångla mig upp och sätta mig på pilatesbollen. Det var först då jag kände att jag behövde lustgas (var då öppen 9 cm utan några kanter kvar). När krystvärkarna sen satte igång så insåg jag att jag ville föda i sängen och låg sedan och skrek i lustgasen nästan konstant tills hon nästan bokstavligen flög ut.

BM uppmanade mig hela tiden att bara fortsätta att lyssna på kroppen och andas, det fick mig att känna att jag ändå hade någorlunda kontroll hela tiden. Sedan var jag uppe och gick så fort de hade sytt klart, och kände mig som en hjälte :)
  • Iowhannah
    Kellie13 skrev 2018-07-20 14:55:37 följande:

Du ÄR en hjälte! Skitbra jobbat och du ska verkligen vara stolt över dig själv. Hoppas allt går bra för mig imorn. Shit asså börjar bli nervös men mest otroligt förväntansfull!

Ja, det hoppas jag med! När har du tid? Eller skulle du ringa på förmiddagen och få en tid? Hoppas det går lika smidigt som det gjorde för mig!
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-07-20 19:04:51 följande:

Grattis lowhannah, skönt att det gick så bra Mår ni bra?

Jag fick också min lilla sötnos inatt. Han föddes 02.43. Det hela gick bra men jag var öppen 10 cm en bra stund innan han kom ut. Han låg för högt upp och kom inte ner som han skulle. Dessutom fick jag inga krystvärkar, förmodligen för att han inte åkte ner tillräckligt vilket gjorde att jag fick krysta av egen kraft. Han kom ut till slut och min bm var helt fantastisk som guidade mig så jag inte fick en enda bristning. Jag är öm såklart men slapp stygn iaf. Har mer ont i rumpan efter att ha fått hemmorojder. Haha

Jag är redan hemma då BB-hotellet var fullt och de andra vårdavdelningarna tog in förstföderskorna främst. Så vi stannade några timmar på en gynavdelning pch den fick vi åka hem. Känns riktigt skönt faktiskt!

Hur går det för er andra?

Grattis! Bra jobbat! Hur lång tid tog förlossningen?

Skönt att slippa bristningar ju! Jag fick sy en hel del eftersom det gick så snabbt på slutet, men jag känner inte av det alls lika mycket som när sonen var nyfödd (då var det babianarsle i nästan två månader). Min blödning har redan avtagit också, nu är den nästan som en vanlig mens.

Vi mår väldigt bra, trots smärta och sömnbrist. Vi åkte hem efter lunch (de hade räknat med att ha kvar oss till i morgon men det ville vi då inte), badade bebis och tog en tupplur innan storebror kom hem. Han blev lite chockad först, och rätt svartsjuk, men vi har försökt involvera honom mycket och han verkar tycka att det är lite spännande med en bebis. Han var med och bytte blöja, han tittade på när pappa matade och han har varit väldigt behjälplig med nappen :) Förhoppningsvis klarar han det här bra.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-07-22 18:58:18 följande:

Förlossningen tog allt som allt 17 timmar från första värk tills han var ute :) Så det tog längre tid än med 1:a barnet tom. Men som sagt jag var öppen 10 cm i flera timmar innan han sjönk ner tillräckligt så jag kunde trycka ut honom. Men allt gick lugnt och stilla så jag känner mig oförskämt pigg i kroppen förutom hemorrojderna som är fullkomligt hemska

Hur gick det för dig? Mår ni bra? Börjar storebror vänja sig vid lillasyster?

Hur mår alla ni andra?

Ja, vi mår bra här med. Det är svårt för storebror märker jag, men han är nyfiken och vill gärna vara med runt bebisen. Han vill även vara bebis själv, man ska mata honom med flaska och hjälpa honom med nappen osv osv. Som tur är så har det inte gått ut över blöjorna (vilket jag var rädd för)!

Jag har fortfarande rätt mycket vätska i kroppen men jag har sett på mina lår att de inte är så rödstrimmiga längre, så det är på väg bort iaf. Tarmarna har kommit igång igen, det gick oväntat smidigt även utan laxermedel, men knipet har jag svårt med så jag har haft en del kissolyckor. Det är tur att förlossningsbindorna är tjocka! Dock sa bm, som vi träffade på återbesöket på bb i dag, att det är helt normalt att det är så när man har fler förlossningar bakom sig. Så länge jag märker förbättring så behöver jag inte oroa mig.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-07-22 23:39:38 följande:

Ja det är ju en stor omställning att helt plötsligt vara stor och behöva dela uppmärksamheten med någon annan. Han är inte så gammal heller va?

Min äldsta son började med napp igen när lillasyster kom men annars brydde han sig inte så mycket.

Skönt att ni mår bra. Här är det tvärtom. kisseriet och läckningar går bra men jag har inte kommit igång med magen. Och jag bävar för att behöva gå på toa för smärtan av hemorrojderna är inte roliga. Kan ju knappt sitta pga smärtan. Däremot underlivet mår bra :) hehe

Har du hört något om Kellie13? Undrar så hur det gått för henne.

Precis, han är bara 2,5 år så det är lätt att förstå att det är svårt för honom. Vi valde att inte lägga ner nappen än, det kändes som att det skulle bli för mycket att sluta med både blöja och napp och dessutom få ett syskon i samma veva. Så den får stanna ett tag till :)

Hur mår ni då? Funkar det bra med bebisen? Här har vi en liten som har hållit sin pappa vaken sedan midnatt :/ Min teori är att hon är övertrött OCH har lite ont i magen. Det jobbigaste är nog att storebror hör henne och blir orolig, även i sömnen. Hade varit lättare att ta om vi bara hade ett barn. Förra bebisperioden behövde vi ju inte bekymra oss om syskon eller hur man skulle orka vara vaken hela dagen.

Jag har inte hört nåt om Kellie13, jag undrar också hur det har gått. Bebisen måste ha kommit vid det här laget!
  • Iowhannah
    Let it Rain skrev 2018-07-24 08:31:12 följande:

Jag födde en dotter i natt, på BF-8. :D

Grattis! Hur mår ni?
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-07-24 08:19:18 följande:

Jo men det går bra här :) Amningen fungerar bättre och bättre, mjölken har runnit till så brösten ser ut att sprängas närsom. Hihi Vi ska på återbesök nu på fm till BB då han var lite för gul i söndags. Dessutom vill de kolla så han inte gått ner mer i vikt. Men vi mår så bra så. Förutom att jag fortfarande inte varit på toa sen innan förlossningen. Vilket börjar besvära nu.

Hur går det för er? Vad tycker storebror nu då när det gått några dagar?

Hinner du njuta lite av bebisen mellan varven? Minns att jag hade fullt upp med storebror när lillasyster kom så jag hann lixom inte riktigt med och jag jade fullt upp med att vara med storebror och se till hans behov.

Nu är ju mina barn större den här gången så det är verkligen annorlunda.

Nej, nu ska jag försöka gå på toa. Önska mig lycka till. Haha

Jaadu... storebror börjar väl vänja sig lite men han blir orolig när lillasyster skriker. Då vill han ha napp och bli buren. Plutten <3 Men jag håller med om att det är svårt att känna att man räcker till. Jag vill kunna ligga hud mot hud med bebisen och samtidigt vill jag ge sonen allt det jag inte kunde ge honom när jag var gravid :/ Det är tur att vi är hemma båda två så att det alltid finns nån som kan leka. Hittills har sambon tagit alla nätter och sovit på soffan med bebisen, vilket gjort att sonen frågar efter honom när han vaknar på natten (av att bebisen skriker). När vi har kommit in i nåt slags rutin så får de flytta in i sovrummet igen, förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid.

Här har mjölken också runnit till, vilket känns sådär när jag inte tänker amma. Hormonerna är överallt och jag har ont i nästan hela kroppen (brösten, stygnen, muskulaturen, livmodern, höfterna). Har dessutom börjat bli jätterädd för förlossningsdepression, trots att jag vet att jag inte borde tänka på det alls :/ Nåt positivt är iaf att knipet är på väg tillbaka! Jag fick tipset att göra tio knip varje gång jag går på toa och jag har redan märkt en enorm förbättring!
  • Iowhannah
    Kellie13 skrev 2018-07-25 01:27:15 följande:

Halloj tjejer! Här kommer min historia:

Jag kommer in för igångsättning i lördags o ja blir kollad om jag är öppen nått, då är jag öppen bara 1 cm (2 veckor över tiden) dom beslutar sig för att ge mig en tablett som mjuknar upp tappen o en sån ska man ta varannan timme, sen sätter dom ctg på mig varannan timme. Fick första tabletten kl 19.30 och fick sen små värkar vid kl 02. Vid kl 04 så hade jag extrema värkar som kom med inte ens varannan minuts mellanrum o jag hade bett få lustgas mkt tidigare men inte fått för att det är för "tidigt". För tidigt för lustgas?! Till slut fick jag 2 alvedon och 1 oxynorm som inte hjälpte ett piss och berättade det och sa att nu orkar jag inte längre! Ge mig nått! DÅ beslutade dom att ja skulle få lustgas. Efter 12 timmar från när ja kommit in så har ja öppnat mig 3 cm så jag är alltså öppen då 4 cm o skriker att jag vill ha epidural! Jag vill gå på toaletten! Ställer mig upp och hänger på min karl och DÅ går vattnet! SPLASH! En pool på golvet! Lägger mig ner igen och fortsätter att krysta för det känns som om ja ska "skita" ut ett barn! Lägger mig ner igen (då det känns som om ja inte behöver gå på toa längre) Skriker igen att jag vill ha epidural och får då veta att jag e öppen 7 cm o att  ja hinner föda innan ja ens fått bedövning. (detta sa min bm då) Jag födde alltså utan bedövning och jag trodde fan att ja skulle dö! Men det gjorde jag inte! Ut kom världens finaste lilla kille som jag hade väntat på i 9 månader!

Innan jag fick dom starkaste värkarna så spelade jag in en video där jag förklarar för kameran att jag aldrig mer kommer att föda barn, bara som en påminnelse för mig själv hehe. Men jag e riktigt stolt över att jag "överlevde" utan bedövning och han föddes 07.35 och kl 17 samma dag åkte vi hem, så vi var inte ens på BB utan bara på förlossningen. Det som jag blev mest stolt över var att ja födde utan bedövning och sen sa min bm 4 timmar senare: "starkt jobbat!, och jag måste säga att du ser väldigt pigg ut för att nästan precis ha fött"

Sorry tjejer att detta blev långt men ja kände att ja ville berätta allt precis hur det var! Som sagt: Inga mer barn säger ja bara haha! även fast ja fick världens finaste kille man nånsin kunde önska sig! Han var värd allt slit och pin!

Som jag har väntat på din historia!

Starkt jobbat av dig att klara så mycket utan bedövning, men konstigt att de verkade så emot att ge dig nåt. När jag födde första barnet så började jag med lustgas rätt tidigt (kanske vid 4-5 cm), så jag tvivlar på att det kan vara för tidigt för lustgas.

Hade min förlossning blivit så lång som din så hade jag krävt EDA, oavsett vad de sa! Nu hade jag rätt mycket tur att min kropp gjorde det mesta förarbetet hemma så för min del gick det suveränt med bara lustgas (vilket imponerade på min sambo). Jag var oförskämt pigg efteråt och kände att jag kunde trycka ut en till på en gång typ.

Stort grattis till din lilla son!
  • Iowhannah
    Kellie13 skrev 2018-07-30 09:39:33 följande:

mm tack o lov att man kan dricka öl igen som e så gott. (hehe är ölälskare)

Jag har druckit alkoholfri öl genom hela graviditeten men i går tog jag första alkoholölen och det var SÅÅÅ gott! :D

Mvh, en till ölälskare
Svar på tråden Bf 15 Juli 2018, några fler som är beräknade runt Juli som vill bolla lite tankar o bara dela med sig av sin graviditet?