• stinaaa87

Anmäla familjehem

Anonym (.) skrev 2018-06-09 11:00:07 följande:
    För att man kan ha LVU av olika orsaker. Troligtvis har TS det pga eget beteende eftersom hon är 14 år. Det handlar inte alltid om att föräldrarna inte kan ta hand om barnet
    Garanterat inte med tanke på att Ts sagt att hon flyttade första gången som 9-åringen samt har ett syskon som också bor i familjehem. Plus att socialsekreteraren föreslog ett läger för ungdomar med missbrukande och psykisk sjuka föräldrar. 
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 12:02:07 följande:
    Troligtvis. Behöver dock inte vara så . Läs på lite om hur LVU funkar innan du uttalar dig.

Hur kan det vara troligt i din värld att två barn i samma familj, under 9 år har fått LVU på grund av sitt eget beteende? Ts ålder nu har ju inget med det att göra eftersom hon inte fick LVU igår. 

• stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 12:27:04 följande:
    Nej är dom så små så är det troligtvis pga föräldrarna. Men vet ju inte hur det är för TS , kan ju va så att hon en gång fått det pga föräldrarna men sen behållit LVU pga eget beteende, eller så har hon det bara pga föräldrarna men jag vet som sagt inte .
    Ja så hade det kunnat vara men det är inte det troligaste eftersom att syskonet också bor i familjehem fortfarande. 
  • stinaaa87
    Anonym (..) skrev 2018-06-09 16:26:03 följande:
    Det behöver varken bero på Ts eller föräldrarna. Kan lika gärna ha varit så att föräldrarna bad om hjälp av någon anledning, och soc då ansåg att de var otillräckliga föräldrar och omhändertog barnen. Det händer hela tiden.
    Barn och föräldrar separeras inte för att soc vill ha något att göra. 
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 20:16:53 följande:
    Jo i vissa kommuner gör dom det.
    Nej. De flesta barn far illa i flera år innan soc till slut griper in. Det är jättesvårt att bli av med sina barn. Om en blir av med dem ska en inte ha barn. I vissa fall kan såklart föräldrarna bättra sig, men om barnen blir omhändertagna finns det starka grunder för det. 
  • stinaaa87
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-12 16:51:26 följande:
    Hur dags ska du vara hemma?

Har du varit i tid och skött skolan de senaste månaderna kanske ni kan prata om att du kan få vara ute nån timme längre på sommarlovet.
    Ts har väl tidigare skrivit 22:00 på vardagen och 23:00 på helger. Jag tycker att det är sena tider för en 14 åring. Inte tidiga i alla fall. 
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-12 19:34:54 följande:
    du är förmodligen äldre också. På den tiden va det inget ovanligt , och nu för tiden är det inte ovanligt att småbarn får va uppe till 12-1 om nätterna. Mina grannar ovanför har barn i 5-8 årsåldern och dom leker och springer runt som galningar om nätterna efter midnatt. Dessutom går barnprogram numera till kl 9-10 på kvällen. När vi va små slutade barnprogramen kl 7 på kvällen. Det är nya tider nu
    Fast det handlar ju om att vara ute nu, inte inne och uppe. 
  • stinaaa87
    Anonym (ts) skrev 2018-06-15 02:22:43 följande:
    Jag kunde inte och dom har aldrig sagt att jag fått straff för att jag inte ringt eller smsat när jag missat bussen. plus att jag sagt att jag missar bussen om jag inte kommer hem den tiden så dom borde förstå eller jag vet att dom förstår men dom tycker inte att man borde missa bussen men en buss kommer inte direkt exakt när den ska och kan ha åkt iväg innan men dom verkar aldrig ha åkt buss....
    Om en missar en buss och har en tid att passa är det ganska givet att en måste meddela om det. Det är en självklarhet.
  • stinaaa87
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 00:37:03 följande:
    antar att det var slut med batteri, pengar eller att jag glömde den. bott här i flera månader och räknar inte hur många gånger jag missar bussen men eftersom den ofta kommer tidigare än den borde är det omöjligt att inte missa den ibland. visst, man kan gå tidigare men jag tänker inte stå och vänta på en buss i flera timmar när jag redan måste gå tidigt, inte bett om att bo så långt bort....
    Antar? Bussar har en tidtabell att följa, den kan inte komma flera timmar tidigare. Handlar väl i så fall om 5 minuter. Låter som dåliga bortförklaringar till att inte kunna passa en tid. 
  • stinaaa87
    Anonym (..) skrev 2018-06-16 14:42:24 följande:

Samma familjehem som satt larm på din dörr? Det är inte okej!

? Det är okej att larma en ytterdörr. 
  • stinaaa87
    Anonym (Lilly) skrev 2018-06-17 09:33:57 följande:

Ett barn som inte är moget nog att ta hand om sig själv när det går ut får man absolut låsa in. Inte ensam såklart, men i hemmet tillsammans med familjen. Som förälder/familjehem är man ansvarig för barnets säkerhet. Men visst vore det oändligt mycket bättre om TS kunde få bo hos en familj där hon känner förtroende för de vuxna. Som det är nu verkar det som att hon känner sig väldigt ensam, och varje gång hon umgås med kompisar längre än tillåtet straffas hon genom att de drar in sådant som hon behöver för att må bra (träffa systern, åka på läger). TS har det inte bra, men det är inte den larmade dörren som är problemet.
    Problemet är ju inte familjehemmet. Ts hade troligen inte känt ett större förtroende i någon annan familj. Det tar tid att skapa förtroenden, speciellt med barn från trasiga förhållanden
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 09:27:30 följande:
    asså ursäkta men vem är du och uttala dig om saker du inte har en aning om? Du verkar aldrig själv ha haft med socialtjänsten eller LVUväsendet att göra så du kan inte uttala dig om saker som du inte har en blekaste aning om.
    Det verkar vara du som inte har en aning utan mest verkar styras av dina känslor kring socialtjänsten och LVU-ärenden... En del barn måste bo i familjehem, så är det bara tyvärr, för givetvis hade det bästa varit om alla barn kunde få växa upp i stabila familjer men så ser ju inte verkligheten ut.
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 13:51:49 följande:
    Jag hade LVU i 9 år från det jag va 12 år-21 (eget beteende) så jag om någon är insatt i hur soc jobbar.
    Du är inte insatt i hur soc jobbar för att du har haft LVU under ett antal år. Kom tillbaka när du faktiskt har jobbat på soc.
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 14:28:54 följande:
    Det är väl klart att jag är. Självklart märker man det under den tiden. Spela inte dummare än du är
    Allt det du skrivit visar på att du inte har en aning om hur det fungerar.
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 16:55:23 följande:
    DU har ingen aning om hur det fungerar. Du kan inte ens uttala dig eftersom du aldrig haft med soc eller LVU att göra. Man lär sig ett och annat under 9 år som omhändertagen till skillnad från en vanlig Svensson som inte ens varit i närheten av rättsväsendet
    Det hade du jag faktiskt ingen aning om. Men du får gärna tro att du är en allvetare i ämnet. Du avslöjar dig själv genom dina svar.
  • stinaaa87
    Anonym (......) skrev 2018-06-18 20:26:41 följande:

Det kan vara ett tips för Ts, fundera på om det finns någon släkting du kan bo hos och be soc kolla upp möjligheten!

Eh Ts har bott i familjehem i 6 år. Jag tror att soc har kollat upp eventuella släktingar. 
  • stinaaa87
    Anonym (A.) skrev 2018-06-19 17:10:46 följande:
    Det är som sagt inte alltid dom gör det från början, händer sällan om det inte handlar om en SOL placering.
    Inte om barnen flyttas akut, de måste ju vara godkända som familjehem. Men på 6 år har den möjligheten givetvis kollats upp. 
Svar på tråden Anmäla familjehem