Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Anmäla familjehem

Vad är ett maskrosläger? Om socialsekreteraren ville att du skulle åka är väl steg 1 att ta det här med hen.

• Anonym (......)
    SysterY skrev 2018-05-27 01:36:45 följande:
    Vilket är fullt normala regler.
    Normala och normala. Jag tror att det är väldigt få tonåringar som måste fråga innan de tar något att äta hemma hos sig.
  • Anonym (......)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-30 07:08:05 följande:
    Alla TS tråder har indikerat att TS är en strulig tonåring som familjehemmet inte har förmåga att möte på ett adekvat sätt och saknar förmåga att lära TS hur det normalt familjeliv ser ut.
    Som familjehem förväntas man kunna kommunicera med en tonåring, inte skriva listor med förhållningsregler. Som familjehem förväntas man kunna resonera med en tonåring, inte larma in dem. Som famijehem förväntas men följa ärentest planeringen, inte hota att vägra följa den för att man inte tycker att TS ska få ha kontakt med sitt biologiska nätverk och få åka på läger som socialtjänsten beslutat om.

Om ts är så omöjlig som en del vill få det till så är hon placerad i fel vårdform. Oavsett så är det bra att TS vänder sig till IVO så det blir granskat.
    Ingen i den här tråden som har facit på vad som händer i TS liv och hur det förhåller sig i TS men tycker många rent av borde skämas över hur man bemöter ett utsatt barn som uppenbarligen inte trivs med sin tillvaro och söker stöd och hjälp.
    Fast det är inte ovanligt att familjehem skriver upp reglerna, känns väl som det tydligaste egentligen. Behöver ju inte innebära att de inte kommunicerar. 
  • Anonym (......)
    Pope Joan II skrev 2018-06-02 07:31:36 följande:
    Jag frågade för att jag var intresserad av svaret. Ibland beror ju flytt till andra hem på helt andra saker än de skäl du pekade ut i ditt svar. 
    Ts har väl inte pekat ut några skäl till bytena av hem?
  • Anonym (......)
    Pope Joan II skrev 2018-06-02 10:32:35 följande:
    I sitt svar till mig gjorde hon det. 
    Anonym (ts) skrev 2018-05-30 23:20:41 följande:
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.
    Det är väl alltid familjehemmet eller soc som säger upp en placering? Jag trodde att du menade anledningen bakom.
  • Anonym (......)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-07 20:30:38 följande:

TS har INTE två föräldrar som älskar hen... Du är helt och hållet ute och cyklar. Du kan läsa TS egna inlägg så ser du att hen inte träffat sin mamma direkt ofta, hens pappa nämns aldrig, det enda som nämns är hens syster. 

TS har tidigare berättat att hen tagit hand om sig själv, låtit mer eller mindre som att hen varit lämnad vind för våg. Det har INTE varit bra miljö för ett barn! Nu har TS fått regler, och då TS inte är van vid det så vägrar TS förstå att hen MÅSTE lyda saker som komma hem i lämplig tid på kvällen. 

Du är oansvarig som uppmuntrar TS att tro att det är fel på alla fosterfamiljer. Det är inte svårt att förstå varför du fått dina barn omhändertagna. Du har antagligen inte lyssnat och förstått vad som krävs för att ta hand om ett barn du heller. Så dina barn precis som TS har det bättre hos en fosterfamilj än hos oansvariga bio föräldrar!

Att Ts inte träffar sina föräldrar betyder inte att de inte älskar henne. Soc bestämmer umgänget. Om ts inte trivs är det ingen bra miljö. 
  • Anonym (......)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 01:29:14 följande:
    inte alls sagt att jag fått göra vad jag vill i dom andra familjehemmen...skillnad att ha normala regler som tex gå till skolan och att vara kontrollerande med exakta tider för allt, fråga om allt,  typ aldrig få sova borta eller inte få åka till sitt syskon när man vill etc. +få straff för minsta grej. inte normala regler som andra familjer har och det vet jag eftersom jag bott i andra familjer plus har kompisar att jämföra med. ni vet inte bättre än mig vad som är normalt bara för ni  bott i en bio familj....
    Vi vet bättre än dig för att vi är vuxna. Inte för att de flesta endast har växt upp i sin bio familj.
  • Anonym (......)
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 14:00:42 följande:
    Ingen här vet ändå hur ts har det hemma eller vad som händer. Det kan finnas en väldig massa andra saker som familjehemmet gör fel som ts inte skriver här
    Vi kan bara utgå ifrån det hon skriver och det låter som en normal familj. 
  • Anonym (......)
    Anonym (..) skrev 2018-06-10 13:46:02 följande:
    Ts behöver inte vara anledningen till flyttarna. Familjehemmen kan ha varit olämpliga av diverse anledningar. Krävs betydligt mer än att ett barn kommer hem sent ibland för att hamna på institutionsboende. Ts har inte skrivit att hon inte vill träffa eller flytta till sina föräldrar.
    krävs bara att det inte finns några familjehem lediga/som tackar ja, för att äldre barn ska flytta till olika typer av institutionsboenden....
  • Anonym (......)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-15 10:58:43 följande:
    Det finns däremot de (iallafall en) som påstår att ALLA familjehem är dåliga, i alls trådar som kan härröra till familjehem
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-15 10:01:11 följande:

Det finns INGEN på hela Familjeliv som någonsin i historien påstått att ALLA familjehem är bra (lika lite som alla andra familjer är bra).

Alla familjehem är dåliga eftersom att de drivs av pengar. Ingen lön=inga familjehem. Barn behöver bo med vuxna som har ett intresse av dem och deras mående, som är engagerade. Som inte säger upp sig och låter barnet flytta vidare när det blir lite jobbigt.
  • Anonym (......)

Det kan vara ett tips för Ts, fundera på om det finns någon släkting du kan bo hos och be soc kolla upp möjligheten!

• Anonym (......)

Vart bor du? Det du beskriver är likt ett familjehem mitt barn bodde i, anmält men soc tog det ej på allvar... om du ber dina vänner anmäla är det större chans att något händer, krävs många anmälningar för att det ska tas på allvar...

• Anonym (......)
    moaguuun skrev 2018-06-21 17:04:07 följande:
    Allvarligt? Vad ska ens anmälas?
    Bestraffningar och inlåsning ska inte förekomma i familjehem. Då är det olämpligt. 
  • Anonym (......)
    Anonym (ace) skrev 2018-06-22 01:19:16 följande:
    Så du menar alltså att dina egna (fiktiva) barn får skita i regler som tid för hemkomst eller att inte sova över hos kompisar som de vill upprepade gånger utan att de får konsekvenser? Och du menar att du aldrig låser ytterdörren?`
    Barn som har förtroende och förstår regler följer dem. Straff leder inte till något. Det gällde larm på dörr, inte låst dörr.
  • Anonym (......)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-22 13:10:38 följande:
    Barn som vansköts av sina föräldrar har som regel inget förtroende för vuxna också därför barn ska placeras långt tidigare än som nu sker, olämpliga föräldrar ska inte ges en massa chanser eftersom det leder till skadade individer
    Föräldrar ska få hjälp att kunna ta hand om sina barn, om brister finns. Det är det bästa för barnen. Inte att bli placerade, det leder till skadade individer. Trauman. Barn ska inte skiljas från sina föräldrar.
Svar på tråden Anmäla familjehem