Inlägg från: Anonym (Du igen...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du igen...)

Anmäla familjehem

Anonym (ts) skrev 2018-05-26 14:09:09 följande:

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

Nej du skall inte anmäla.. Du skall börja följa de regler som finns för dig. 

Du är inte van vid att ha regler och att om man bryter mot dem blir det konsekvenser, men så är det. Du måste ta och börja lyssna på dem och sluta klaga på allt de gör, du är ett barn. Låt dem vara de vuxna!!

• Anonym (Du igen...)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-27 00:57:42 följande:
    orkar inte skriva alla men tex att jag måste fråga om jag vill ta nåt att äta, att jag måste fråga varje gång jag går ut etc...
    Det är NORMALA regler... Bara för att de du känner inte har föräldrar som sätter regler betyder det inte att det är så det skall vara... Familjen du bor hos verkar faktiskt bry sig om dig, om du bara var mogen nog att inse det.... 
  • Anonym (Du igen...)
    Anonym (.) skrev 2018-06-04 13:10:08 följande:
    Det är bara ett av alla illa behandlingar mot barn i familjehem. I vissa fall har tillochmed mord förekommit och familjehemmet ställs inte inför rätta. För övrigt är vanvård, misshandel och övergrepp inte ovanligt i familjehem. Det finns en anledning till att barn ska stanna hos sina riktiga föräldrar så långt det är möjligt. Några andra som ska försöka ta hand om någon annans barn gör det sällan bättre än barnens riktiga föräldrar.

Vill du vi tittar på alla gånger som föräldrar och föräldrars partner misshandlat och mördat sina barn? Eller på andra sätt skadat dem.... Att tro att det biologiska föräldrarna alltid är bäst är idiotiskt! 

Vad som är bäst för barnen är en trygg miljö, om det är omöjligt för föräldrarna att se till att det finns så skall barnen bort från föräldrarna! 

De enda som verkligen motsäger sig detta är personer som själva misshandlar sina barn på ett eller annat sätt eller inte klarar av föräldra-ansvaret. Eller barn som inte förstått varför de blir placerade då de fått leva i dåligt klimat för länge och därför är för vana vid att klara sig själva och därför inte klarar av de regler som en riktig familj har... Så som TS.... Det är synd om TS, hen har inte fått den familjen hen behöver i tid, så nu när hen får det så kan hen inte hantera det.... 

• Anonym (Du igen...)
    Nimzay skrev 2018-06-04 13:47:30 följande:
    Fast bara för att ts har haft en jobbig uppväxt behöver det ju inte tvunget betyda att h*n har fel och att familjehemmet gör rätt och är det hem ts behöver

Om man följt TS trådar så ser man att det handlar om att TS inte klarar av normala regler, så som en tid man skall vara hemma på kvällen. Det är inte konstigt då TS troligen inte haft tider att passa tidigare. Men Nu har TS en fosterfamilj som bryr sig nog mycket för att faktiskt sätta regler kring sånt. 

De har även satt konsekvenser. Sagt till TS att om hen inte följer reglerna så kommer det leda till konsekvenser. TS har berättat om att hen har ignorerat regler för hen tycker de är löjliga (bla sovit borta som hen själv vill eller kommit hem sent) och då har familjen efter att ha påpekat att det inte är ok och TS ändå gjort som hen själv vill gett TS de konsekvenser som de sagt att det skall leda till (tex inställda roligheter). Ts vägrar fortfarande följa de regler som finns och tycker att det är löjligt. Men klockslagen som hen har sagt att hen skall vara hemma är inte konstiga för hens ålder. De regler som hen har berättat har varit helt självklara regler för ett barn i hens ålder! Men detta vägrar hen inse utan blir arg vägrar lyssna. Vi är många som försökt förklara för hen att det är bättre att lyssna på reglerna. Vara hemma kl 22 en skolkväll är inte misshandel! Att inte få sova borta på skolkvällar är inte misshandel. Att inte få sova borta på helger utan att ha meddelat någon är inte misshandel. Att behöva meddela om man inte är hemma till middagen är inte misshandel. 

Så jo hen har fel... Och bör inte uppmuntras av folk här till att tro att hen har rätt... 

• Anonym (Du igen...)
    stinaaa87 skrev 2018-06-04 16:03:53 följande:
    Vem har påstått att det är misshandel? Det är en överdriven konsekvens att ställa in ett läger som soc rekommenderar Ts att åka på. 

Med tanke på hur TS agerat och vad hen skrivit förut tror jag man kan ta rekommendationen med en nypa salt. Kan mycket väl vara så att soc har tipsat om vissa läger. TS har sett fram emot ett. Men har sedan inte följt regler som finns hemma. Tex kan hen ha varit ute på kvällar och sovit borta osv precis som hen gjort förut. Familjen kan ha sagt att "sluta springa ute på kvällar och var hemma i tid annars får du inte åka på läger alls!" Men TS så som hen visat sig vara tidigare har tyckt att det är regler som inte gäller hen, så hen har varit ute på kvällar, sovit borta utan att ha fått det okejat osv osv.... Då har familjen låtit konsekvensen vara det som de redan klarlagt: TS lyder inte regler = TS får inte åka på läger... 

Skall TS bara för att hen bor i fosterfamilj lära sig att man får bete sig som man vill utan konsekvenser eller kan det faktiskt vara så att familjen har rätt i detta läge? Jag tror att familjen agerat rätt och att TS som vanligt inte velat lyssna på regler....

• Anonym (Du igen...)
    Anonym (Emmi) skrev 2018-06-04 16:35:12 följande:
    Hen... hen och hen.
    Du är soctant va?
    Hahaha nej men däremot har jag inte sett TS säga sitt kön vilket gör att hen är det logiska valet. Det är så ordet skall användas, när man inte vet könet. Jag kan villigt erkänna att jag jobbar statligt :-P Men tänkt på att allt från Kronofogden, Arbetsförmedlingen, Trafikverket, till polisen är statliga..... Så inte lätt att säga vad jag jobbar med mao :-P 
    Anonym (..) skrev 2018-06-04 20:21:42 följande:
    Är du familjehem? Ts mår dåligt i hemmet och tyvärr, så lär hon inte må bättre i något annat med tanke på vad dessa hem drivs av... (pengar)...

Nej jag är inte familjehem men av vissa anledningar har jag insyn. Och nej familjehem drivs inte av pengar. De får inte så mycket som föräldrar som förlorar vårdnaden av sina barn tycks tro. Hur länge har dina/ditt barn varit omhändertaget? Har du fått stöd i att förstå vad som är felet du gör som förälder? Har du någon som helst insikt i din egen skuld i situationen?

stinaaa87 skrev 2018-06-04 16:57:01 följande:
    Fast du vet inte. Utgår en från vad Ts skriver har hon kommit hem lite senare en gång och efter det har de ställt in lägret.

Jag är inte helt säker på att TS skulle beskriva situationen helt korrekt då hen vet om att de flesta av oss påpekat att hen måste följa reglerna som finns. Kommit hem lite sent en gång har tidigare visat sig betyda komma hem kl 2 på natten eller till och med dagen efteråt flera kvällar i veckan, vägra svara på telefon när familjen ringer och försöker få tag på hen, och visar ingen förståelse för att familjen har blivit orolig med ursäkten att hen har kompisar som inte har regler och att hen aldrig tidigare behövt meddela någon när hen inte kommer hem. Allt detta inte en gång (trotts att det var så TS beskrev det först) men för TS så var det en gång som familjen reagerat på dvs efter tillräckligt många gånger reagerade familjen vilket i TS värld blev att hen kommit hem sent en gång och familjen reagerade hårt för en kväll, de övriga kvällarna "räknades" inte i TS värld på något sätt (vet inte om man fattar hur jag menar... men om ni läser TS trådar så förstår ni vad jag menar...) för TS fattar inte att regler är till för att följas och ett barn skall inte vara ute och springa till kl 2 på skolkvällar, och faktiskt bör inte göra det på helger heller.....

Nimzay skrev 2018-06-05 06:19:19 följande:
    Jag håller med om att de reglerna som beskrivits då låter som helt normala regler men samtidigt är ts väldigt ung och mår troligtvis inte bra, så vi kan ju inte veta helt säkert att h*n verkligen helt och hållet lyckats få fram och uttrycka exakt hur det är här i skrift på ett forum - alltså kanske inte så lätt för ts att exakt förklara och ge oss en hundraprocentig inblick i hur situationen ser ut bara genom att skriva här. Jag menar till exempel behöver ju inte ts fosterfamilj göra allting rätt bara för att en del av de saker de gör är rätt och helt normalt, de kan ju trots allt göra en massa olämpliga saker också, det kan vi ju inte veta liksom. Nu kanske detta inlägget verkar lite virrigt och kanske även innehålla saker som knappt ens har med saken att göra (då det ju är saker som vi inte ens vet), men det jag vill säga är hur som helst; att bara för att en person har en hel del problem betyder det inte att personen har fel i nästintill allt och att alla andra gör rätt i sitt bemötande av personen. Anledningen till att jag skriver detta är för att jag tycker att det är så oerhört viktigt att inte glömma bort detta att jag tycker det är bättre att skriva det en gång för mycket.

TS har beskrivit situationen väldigt väl. Hen vill få vara ute som hen vill, familjen har satt väldigt vettiga regler som TS vägrar följa. TS har sagt klart och tydligt att hen inte haft regler hela sitt liv och inte tänker börja följa dem nu. Familjen har andra barn också, och att TS inte följer reglerna påverkar även dem. 
    TS måste lära sig att följa reglerna helt enkelt. Och att vissa vuxna här uppmuntrar hen till att inte följa dem genom att ens hinta åt att TS gör rätt i att strunta i dem är skrämmande. 

Jag förstår att personer som själva förlorat vårdnaden av sina barn är lätt triggade. De tycker kanske att regler är av ondo, de har inte haft regler för sina barn (en av anledningarna kanske att deras barn inte bor hos dem...). De hatar fosterfamiljer utan ur skillnad och kommer alltid elda på TS trotts för att de inte fattar vad som är det bästa för ett barn, de har inte förlorat vårdnaden utan anledning.....  

Vettiga vuxna borde istället fråga TS varför hen inte följer de regler som finns, de är inte där för att straffa hen men för att ge hen en säker och trygg uppväxt. Ge hen den trygghet hen har saknat tidigare. Hen behöver bara lita på familjen och följa reglerna så skall hen se att det kommer bli bra i familjen. Hen kommer inte längre hindras från att åka på läger eller åka till sin syster. Men om hen fortsätter att ignorera alla regler så kommer det bli värre.... 

• Anonym (Du igen...)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-06-05 11:25:29 följande:
    Min vän som är familjehem får 22000 kr efter skatt per unge och hon har 4 st. Så nog fan är det ENBART för pengar man blir familjehem. Hon jobbar även heltid så du fattar ju hur inkomsten skulle se ut utan ungarna.
    Då hade hon fått skippa hästar, märkeskläder och lyxresor. Till barnen handlar hon på Ullared. Hon har även ett sexuellt förhållande med 16 åringen.
    Familjehem är vidriga pack och jag lider verkligen med ts som garanterat haft det bättre hemma!

Väldigt intressant att din vän (vad har du för vänner egentligen) får så mycket mer än vad man skall få som fosterhem... Och att du som vuxen inte anmäler om det nu är så illa.... 

Och nej TS skulle inte garanterat ha det bättre hemma. Det är idioti att tro något sånt. 

Och som sagt det du skriver om hur mycket man får per barn är rent och skärt skitsnack! 

• Anonym (Du igen...)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 16:35:05 följande:
    Ts trivs uppenbarligen inte i familjehem. Hon hade garanterat haft det bättre hemma, där hon iaf har två föräldrar som älskar henne. Familjehem är (vad andra än vill påstå) tyvärr ute efter pengarna.... så fort det blir lite kämpigt låter de barnet flytta vidare och tar nästa..

TS har INTE två föräldrar som älskar hen... Du är helt och hållet ute och cyklar. Du kan läsa TS egna inlägg så ser du att hen inte träffat sin mamma direkt ofta, hens pappa nämns aldrig, det enda som nämns är hens syster. 

TS har tidigare berättat att hen tagit hand om sig själv, låtit mer eller mindre som att hen varit lämnad vind för våg. Det har INTE varit bra miljö för ett barn! Nu har TS fått regler, och då TS inte är van vid det så vägrar TS förstå att hen MÅSTE lyda saker som komma hem i lämplig tid på kvällen. 

Du är oansvarig som uppmuntrar TS att tro att det är fel på alla fosterfamiljer. Det är inte svårt att förstå varför du fått dina barn omhändertagna. Du har antagligen inte lyssnat och förstått vad som krävs för att ta hand om ett barn du heller. Så dina barn precis som TS har det bättre hos en fosterfamilj än hos oansvariga bio föräldrar!

• Anonym (Du igen...)
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:17:48 följande:
    Ja jag har mycket erfarenhet av familjehem, tyvärr.

Alla föräldrar älskar sina barn, motsatsen är mycket ovanlig. Ts kan bo i familjehem av en rad olika skäl. Dessvärre bor många i andra familjer när de skulle ha haft det bättre i sin bio familj.
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:42:42 följande:
    Jag frstår att du känner så om du bott i familjehem. Soc och hemmen är bra på att hjärntvätta barnen. Prata illa om bio öräldrarna.

Du är sanslös... Som sagt... Du vet väl om att det finns bio föräldrar som dricker och tar droger och skiter i sina barn? Andra som misshandlar sina barn, ytterligare som inte kan klara av så enkla saker som sätta regler och fostra barnen utan låter dem driva vind för våg. Det finns MÅNGA som är olämpliga som föräldrar!! 
Svar på tråden Anmäla familjehem