Anmäla familjehem
Du kan anmäla till både ivo och soc MEN inget kommer hända!
Familjehem går fria från allt skit de gör!
Du kan anmäla till både ivo och soc MEN inget kommer hända!
Familjehem går fria från allt skit de gör!
Nej jag är inte familjehem men av vissa anledningar har jag insyn. Och nej familjehem drivs inte av pengar. De får inte så mycket som föräldrar som förlorar vårdnaden av sina barn tycks tro. Hur länge har dina/ditt barn varit omhändertaget? Har du fått stöd i att förstå vad som är felet du gör som förälder? Har du någon som helst insikt i din egen skuld i situationen?
Jag är inte helt säker på att TS skulle beskriva situationen helt korrekt då hen vet om att de flesta av oss påpekat att hen måste följa reglerna som finns. Kommit hem lite sent en gång har tidigare visat sig betyda komma hem kl 2 på natten eller till och med dagen efteråt flera kvällar i veckan, vägra svara på telefon när familjen ringer och försöker få tag på hen, och visar ingen förståelse för att familjen har blivit orolig med ursäkten att hen har kompisar som inte har regler och att hen aldrig tidigare behövt meddela någon när hen inte kommer hem. Allt detta inte en gång (trotts att det var så TS beskrev det först) men för TS så var det en gång som familjen reagerat på dvs efter tillräckligt många gånger reagerade familjen vilket i TS värld blev att hen kommit hem sent en gång och familjen reagerade hårt för en kväll, de övriga kvällarna "räknades" inte i TS värld på något sätt (vet inte om man fattar hur jag menar... men om ni läser TS trådar så förstår ni vad jag menar...) för TS fattar inte att regler är till för att följas och ett barn skall inte vara ute och springa till kl 2 på skolkvällar, och faktiskt bör inte göra det på helger heller.....
TS har beskrivit situationen väldigt väl. Hen vill få vara ute som hen vill, familjen har satt väldigt vettiga regler som TS vägrar följa. TS har sagt klart och tydligt att hen inte haft regler hela sitt liv och inte tänker börja följa dem nu. Familjen har andra barn också, och att TS inte följer reglerna påverkar även dem.
TS måste lära sig att följa reglerna helt enkelt. Och att vissa vuxna här uppmuntrar hen till att inte följa dem genom att ens hinta åt att TS gör rätt i att strunta i dem är skrämmande.
Jag förstår att personer som själva förlorat vårdnaden av sina barn är lätt triggade. De tycker kanske att regler är av ondo, de har inte haft regler för sina barn (en av anledningarna kanske att deras barn inte bor hos dem...). De hatar fosterfamiljer utan ur skillnad och kommer alltid elda på TS trotts för att de inte fattar vad som är det bästa för ett barn, de har inte förlorat vårdnaden utan anledning.....
Vettiga vuxna borde istället fråga TS varför hen inte följer de regler som finns, de är inte där för att straffa hen men för att ge hen en säker och trygg uppväxt. Ge hen den trygghet hen har saknat tidigare. Hen behöver bara lita på familjen och följa reglerna så skall hen se att det kommer bli bra i familjen. Hen kommer inte längre hindras från att åka på läger eller åka till sin syster. Men om hen fortsätter att ignorera alla regler så kommer det bli värre....
Frågan var om du anmält eller om du låter övergrepp fortgå. När du vet om det men inte gör ngt har du också skuld i det.
Var det ditt barn som var utsatt alltså?
Fast föräldrar är ju underhållsskyldiga för sina barn om de är familjehemsplacerade precis som de är skyldiga om barnet bor hos ena föräldern
Fast då skulle du vänt dig till socialen och påtalat detta eftersom familjehemmet får samma summa som underhåll från föräldrarna plus barn eller studiebidrag och det ska täcka kläder, mat, hygien, fickpengar och annat som ett barn behöver.