Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

Anmäla familjehem

Du kan anmäla till både ivo och soc MEN inget kommer hända!
    Familjehem går fria från allt skit de gör!

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-05 08:56:17 följande:
    Hahaha nej men däremot har jag inte sett TS säga sitt kön vilket gör att hen är det logiska valet. Det är så ordet skall användas, när man inte vet könet. Jag kan villigt erkänna att jag jobbar statligt :-P Men tänkt på att allt från Kronofogden, Arbetsförmedlingen, Trafikverket, till polisen är statliga..... Så inte lätt att säga vad jag jobbar med mao :-P 
    Anonym (..) skrev 2018-06-04 20:21:42 följande:Är du familjehem? Ts mår dåligt i hemmet och tyvärr, så lär hon inte må bättre i något annat med tanke på vad dessa hem drivs av... (pengar)...

Nej jag är inte familjehem men av vissa anledningar har jag insyn. Och nej familjehem drivs inte av pengar. De får inte så mycket som föräldrar som förlorar vårdnaden av sina barn tycks tro. Hur länge har dina/ditt barn varit omhändertaget? Har du fått stöd i att förstå vad som är felet du gör som förälder? Har du någon som helst insikt i din egen skuld i situationen?

Jag är inte helt säker på att TS skulle beskriva situationen helt korrekt då hen vet om att de flesta av oss påpekat att hen måste följa reglerna som finns. Kommit hem lite sent en gång har tidigare visat sig betyda komma hem kl 2 på natten eller till och med dagen efteråt flera kvällar i veckan, vägra svara på telefon när familjen ringer och försöker få tag på hen, och visar ingen förståelse för att familjen har blivit orolig med ursäkten att hen har kompisar som inte har regler och att hen aldrig tidigare behövt meddela någon när hen inte kommer hem. Allt detta inte en gång (trotts att det var så TS beskrev det först) men för TS så var det en gång som familjen reagerat på dvs efter tillräckligt många gånger reagerade familjen vilket i TS värld blev att hen kommit hem sent en gång och familjen reagerade hårt för en kväll, de övriga kvällarna "räknades" inte i TS värld på något sätt (vet inte om man fattar hur jag menar... men om ni läser TS trådar så förstår ni vad jag menar...) för TS fattar inte att regler är till för att följas och ett barn skall inte vara ute och springa till kl 2 på skolkvällar, och faktiskt bör inte göra det på helger heller.....

Nimzay skrev 2018-06-05 06:19:19 följande:Jag håller med om att de reglerna som beskrivits då låter som helt normala regler men samtidigt är ts väldigt ung och mår troligtvis inte bra, så vi kan ju inte veta helt säkert att h*n verkligen helt och hållet lyckats få fram och uttrycka exakt hur det är här i skrift på ett forum - alltså kanske inte så lätt för ts att exakt förklara och ge oss en hundraprocentig inblick i hur situationen ser ut bara genom att skriva här. Jag menar till exempel behöver ju inte ts fosterfamilj göra allting rätt bara för att en del av de saker de gör är rätt och helt normalt, de kan ju trots allt göra en massa olämpliga saker också, det kan vi ju inte veta liksom. Nu kanske detta inlägget verkar lite virrigt och kanske även innehålla saker som knappt ens har med saken att göra (då det ju är saker som vi inte ens vet), men det jag vill säga är hur som helst; att bara för att en person har en hel del problem betyder det inte att personen har fel i nästintill allt och att alla andra gör rätt i sitt bemötande av personen. Anledningen till att jag skriver detta är för att jag tycker att det är så oerhört viktigt att inte glömma bort detta att jag tycker det är bättre att skriva det en gång för mycket.

TS har beskrivit situationen väldigt väl. Hen vill få vara ute som hen vill, familjen har satt väldigt vettiga regler som TS vägrar följa. TS har sagt klart och tydligt att hen inte haft regler hela sitt liv och inte tänker börja följa dem nu. Familjen har andra barn också, och att TS inte följer reglerna påverkar även dem. 
    TS måste lära sig att följa reglerna helt enkelt. Och att vissa vuxna här uppmuntrar hen till att inte följa dem genom att ens hinta åt att TS gör rätt i att strunta i dem är skrämmande. 

Jag förstår att personer som själva förlorat vårdnaden av sina barn är lätt triggade. De tycker kanske att regler är av ondo, de har inte haft regler för sina barn (en av anledningarna kanske att deras barn inte bor hos dem...). De hatar fosterfamiljer utan ur skillnad och kommer alltid elda på TS trotts för att de inte fattar vad som är det bästa för ett barn, de har inte förlorat vårdnaden utan anledning.....  

Vettiga vuxna borde istället fråga TS varför hen inte följer de regler som finns, de är inte där för att straffa hen men för att ge hen en säker och trygg uppväxt. Ge hen den trygghet hen har saknat tidigare. Hen behöver bara lita på familjen och följa reglerna så skall hen se att det kommer bli bra i familjen. Hen kommer inte längre hindras från att åka på läger eller åka till sin syster. Men om hen fortsätter att ignorera alla regler så kommer det bli värre.... 

Min vän som är familjehem får 22000 kr efter skatt per unge och hon har 4 st. Så nog fan är det ENBART för pengar man blir familjehem. Hon jobbar även heltid så du fattar ju hur inkomsten skulle se ut utan ungarna.
    Då hade hon fått skippa hästar, märkeskläder och lyxresor. Till barnen handlar hon på Ullared. Hon har även ett sexuellt förhållande med 16 åringen.
    Familjehem är vidriga pack och jag lider verkligen med ts som garanterat haft det bättre hemma!
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (.) skrev 2018-06-05 14:42:30 följande:
    Den stora frågan är väl hur såna människor kan bli godkända familjehem av socialtjänsten? Det räcker inte med att begära ut social och polisregister som soc gör när några söker om att bli familjehem . Finns hur många odömda idioter som helst , att göra bedömning om ett familjehem är lämpligt eller ej är som ett lotteri, man vet aldrig i förväg och sen är skadan redan skedd, och dom allra flesta familjehem som en gång blivit godkända av soc har ryggen fri trots att det kommer fram olika saker efteråt.
    Exakt så är det tyvärr. Därav är det meningslöst att anmäla familjehem!
  • Anonym (Hmmm)
    Fiona M skrev 2018-06-05 14:35:22 följande:
    Hur kan du vara vän med ngn som ser människor som ngt att utnyttja? Och jag hoppas du rör upp himmel och jord för att hjälpa 16-åringen som blir sexuellt utnyttjad.
    Soc är helt införstådda med vad som pågår i det hemmet men gör inget åt saken.
    Jag blev vän med henne då mitt barn bodde där ett tag när jag var sjuk. Därav VET jag allt!
  • Anonym (Hmmm)
    Fiona M skrev 2018-06-05 14:52:15 följande:
    Polisanmäl då.

Frågan återstår, hur kan du vara vän med personen?
    Vi är inte vänner längre utan det var enbart då jag var påtvingad henne.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (.) skrev 2018-06-05 14:57:54 följande:
    Det hjälper inte att polisanmäla när det gäller familjehem. Ta fallet Donia som ett exempel
    Hennes man har polisanmält och tagit ut skilsmässa. Men som sagt - familjehem kan aldrig någonsin åtalas/förlora sitt uppdrag/dömas. De går ALLTID fria.

Fallet donia är fruktansvärt!
  • Anonym (Hmmm)
    Fiona M skrev 2018-06-05 15:10:23 följande:
    Har du polisanmält?

Varför kallar du henne vän till att börja med då?
    Men exakt VAD är det du inte förstår????

Det GÅR INTE ATT FÅ RÄTT MOT FAMILJEHEM ens om hela Sverige skulle anmäla! Aldrig någonsin!
  • Anonym (Hmmm)
    Fiona M skrev 2018-06-05 15:15:35 följande:

Frågan var om du anmält eller om du låter övergrepp fortgå. När du vet om det men inte gör ngt har du också skuld i det.

Jag anmälde självklart och räddade mitt barn!
  • Anonym (Hmmm)
    Fiona M skrev 2018-06-05 15:29:10 följande:

Var det ditt barn som var utsatt alltså?

Nej men inget barn bör bo där. 16 åringen har troligen flyttat hem också så om hon inte skaffat nya placeringar har hon bara 2 små ungar kvar nu.

Pappan i familjen bröt både med ex-frun, de placerade ungarna OCH sitt biologiska barn!

Jag tyckte hon verkade vettig i början och hon blev som en vän, men inte sedan flera år. Att jag kallar henne vän här i tråden beror på att jag ville att ni ska förstå att jag VET allt detta då vi har pratat massor!

Hon har inte erkänt förhållandet men mannen har bevis som mitt barn bevittnat.

Ersättningen är dock skyhög för ingenting! Tycker hon borde skämts över att kräva pengar av mig som vid det tillfället var sjukskriven och superfattig.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-07 18:28:45 följande:
    Då skulle du låtit underhållet gå genom försäkringskassan eftersom de skulle beräknat hur stor del du skulle betalat och resten av underhållet skulle FK betalat vid riktigt låg inkomst skulle allt komma från dem för du vet väl att det är samma summa biologiska föräldrar betalar till familjehem som de betalar till boendeförälder om de separerat
    Jösses - du behöver inte berätta om saker jag inte redan vet!
    Jag har aldrig betalat underhåll någonsin!
    Jag betalade för mitt barn eftersom barnet behövde mobil, internet, kläder, skor, cykel m.m.
    Till hemmet har jag SJÄLVKLART aldrig gett en krona!
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-07 20:35:13 följande:
    Anonym (..) skrev 2018-06-07 17:42:42 följande:Jag frstår att du känner så om du bott i familjehem. Soc och hemmen är bra på att hjärntvätta barnen. Prata illa om bio öräldrarna.

Du är sanslös... Som sagt... Du vet väl om att det finns bio föräldrar som dricker och tar droger och skiter i sina barn? Andra som misshandlar sina barn, ytterligare som inte kan klara av så enkla saker som sätta regler och fostra barnen utan låter dem driva vind för våg. Det finns MÅNGA som är olämpliga som föräldrar!! 
    Ja det finns det. Men det finns ännu fler bedrövliga fosterhem som inte borde få ha kvar sina egna barn än mindre förstöra livet för andras barn!
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-07 19:19:47 följande:

Fast föräldrar är ju underhållsskyldiga för sina barn om de är familjehemsplacerade precis som de är skyldiga om barnet bor hos ena föräldern

Jag hade som sagt för låg inkomst för det (som tur är).

Men jag ville inte att barnet skulle behöva lida ännu mer än det redan gjorde när det förlorade sitt hem och sin trygghet, så jag blev tvungen att låna massor för att ha råd med barnets omsorg då familjehemmet brast.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-08 10:19:17 följande:

Fast då skulle du vänt dig till socialen och påtalat detta eftersom familjehemmet får samma summa som underhåll från föräldrarna plus barn eller studiebidrag och det ska täcka kläder, mat, hygien, fickpengar och annat som ett barn behöver.

Men jösses. Du verkar inte riktigt förstå att familjehem kommer undan med ALLT!

De har inte råd att försörja placerade barn eftersom inkomsten går till deras eget lyxliv så det får föräldrarna, som är de enda som bryr sig om barnen göra.

Jag påtalade detta till soc många många MÅNGA gånger och soc hade (enligt deras utsago men soc ljuger om det mesta) att de haft möte på möte med hemmet.

Jag var totalt maktlös i vad soc och hemmet gjorde mot mitt barn. Så jag hade inget annat val än att sköta barnets omsorg så barnet slapp fara ännu mer illa i den dysfunktionella hemsituation det utsattes för.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-10 18:13:21 följande:
    Föräldrar med missbruk får hjälp om de är villiga till behandling så kan det fungera om de har funktionshinder så går det ju inte förmågan att öka ens med stöd är det psykisk ohälsa som ligger bakom så är hjälpen vård vilket inte innebär att alla blir så friska att barnen kan komma hem. Finns föräldrar som har sådana vanföreställningar att barn aldrig kan flytta hem eftersom det inte fungerar om förälder är övertygade om att alla tillhör utländsk makt som övervakar och vill skafa familjen
    Va? Inga föräldrar med missbruk får hjälp, vilken värld lever du i?
    Soc tar ungarna och sedan går föräldrarna under och börjar missbruka.
Svar på tråden Anmäla familjehem