Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (ts)

Ni kan inte vara på riktigt som tror att ni vet allt om mig och familjehemmet efter att ha läst 2 inlägg. ni har inte en aning om hur det är ett bo på ett ställe med 100 regler eller bli straffad. om ni tycker det låter bra kan ni ju flytta hit så får vi se hur länge ni står ut. ingen familj jag känner till har ens regler och det är inte normalt att bli straffad när man följt alla regler trots hur dumma dom än är sen råkar man komma försent och då får man ett straff 1 månad efteråt.

• Anonym (ts)

Min fråga var IVO eller soc, jag har bestämt mig för att anmäla dom och jag hoppas jag får flytta och att dom inte får bli familjehem till nån till. nu har jag skicka ett mejl och berättat vad dom har gjort+ vad dom har gjort innan. vissa av reglerna som jag fråga om det var normalt så då får vi bevisat vem som har rätt.

• Anonym (ts)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-26 22:01:01 följande:
    Bra gjort, positivt att du vågar ifrågasätta saker du tycker är fel i omsorgen av dig. Vem skickade du till? Ivo eller din socsekreterare?
    ivo
  • Anonym (ts)
    elmadumle skrev 2018-05-26 23:58:49 följande:

Du är 14 år och håller på och tjafsar om helt normala regler och konsekvenser att ditt handlande. Skärp dig och börja bete dig ordentligt så kanske de kan börja lita på dig så småningom. 
    Nu undrar jag om du verkligen är 14, eller är du vuxen och har ett barn som är 14 som är placerat i familjehem med regler som inte passar dig? 

inlägget handlar om att få straff och inte reglerna om du inte kan läsa. när jag ändå skrev la jag till reglerna till ivo, du har inte ens en aning om alla reglerna så du borde vara tyst.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-05-27 00:48:19 följande:
    Vilka regler är så orimliga att du tog med dem till IVO då?
    orkar inte skriva alla men tex att jag måste fråga om jag vill ta nåt att äta, att jag måste fråga varje gång jag går ut etc...
  • Anonym (ts)

Jag bor här och inte ni, ni kan inte säga att reglerna är normala eller att dom bryr sig för ni har ingen aning. reglerna har dom för att det blir enklare för dom och att ge straffen dom gör är att visa att man inte bryr sig. ni vet en 2% del av reglerna/vad dom gjort/gör/säger så nä. ni vet ingenting. 

• Anonym (ts)

nä, dom måste inte ha hårda eller många regler eller ge straff. Bott i andra familjer som inte har det som är normala familjer och att ge straff för att det är omöjligt att hålla reda på alla regler eller att aldrig göra misstag är att vilja straffa och inte hjälpa. Plus att dom försöker minska kontakten med min syster utan skäl, det är verkligen inte att bry sig. inte ett bra familjehem, punkt.

• Anonym (ts)
    Anonym (..) skrev 2018-05-28 22:20:24 följande:
    Varför skulle de försöka minska kontakten med din syster?
    som jag försökt förklara några gånger är dom onormalt kontrollerande och det är anledningen till allt, till alla regler och alla straff.
  • Anonym (ts)
    Pope Joan II skrev 2018-05-30 07:49:42 följande:
    Hur kommer det sig att du bytt familjehem flera gånger? Var du först placerad i ett jourhem?

Det låter hur som helst bra att det görs en granskning av familjehemmet och handläggningen av ditt ärende. Det är alltid bra att det görs när uppfattningarna om boendets kvalitet skiljer sig åt. Det är också bra att du står upp för dig själv, jag hoppas att det hela leder till att du kan känna dig nöjd med din boendesituation (och att du ges andra möjligheter att hantera din oro än att ta promenader mitt i natten). 
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.
  • Anonym (ts)
    Pope Joan II skrev 2018-05-31 09:40:33 följande:
    Jag har en ganska god uppfattning om hur det fungerar. Det jag undrar är om du trivdes på i de andra hemmen eller om du hade några invändningar mot hur det fungerade i dem och vad de i så fall handlade om?
    fast du fråga varför jag bytt familjehem precis som det är konstigt. Jag har inte trivts i alla men det har bara varit pga personerna och platsen dom bott på då, inte på att dom varit kontrollerande och haft massa regler och straff. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-05-31 22:48:09 följande:

Hur länge sen var det du bodde med din biofamilj och hur många familjehem har du haft?
    Finns det nån tidsplan för att flytta hem?

om jag räknar bort dom jag bott i vissa helger har jag bott i 4 familjehem. allra första gången jag flytta till en okänd familj var jag 8 år men då fick vi flytta hem igen. vi bodde i olika jourhem och när jag var 10 år flytta jag till mitt första familjehem. Jag har nästan ingen kontakt med mina föräldrar. min mamma träffar jag ibland men vi får inte vara ensamma och jag är nästan säker på att jag kommer bo i familjehem till jag får flytta hemifrån....
  • Anonym (ts)
    stinaaa87 skrev 2018-06-02 18:59:19 följande:

Har du fått svar från IVO?

svar och svar. allt dom skrev var att jag skulle prata med socsekreteraren. hon som alltid håller med familjehemmet. pga att dom säger att dom varit familjehem i 20 år och tror dom är bra men jag tycker synd om alla som bott med dom...
  • Anonym (ts)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-07 20:30:38 följande:

TS har INTE två föräldrar som älskar hen... Du är helt och hållet ute och cyklar. Du kan läsa TS egna inlägg så ser du att hen inte träffat sin mamma direkt ofta, hens pappa nämns aldrig, det enda som nämns är hens syster. 

TS har tidigare berättat att hen tagit hand om sig själv, låtit mer eller mindre som att hen varit lämnad vind för våg. Det har INTE varit bra miljö för ett barn! Nu har TS fått regler, och då TS inte är van vid det så vägrar TS förstå att hen MÅSTE lyda saker som komma hem i lämplig tid på kvällen. 

Du är oansvarig som uppmuntrar TS att tro att det är fel på alla fosterfamiljer. Det är inte svårt att förstå varför du fått dina barn omhändertagna. Du har antagligen inte lyssnat och förstått vad som krävs för att ta hand om ett barn du heller. Så dina barn precis som TS har det bättre hos en fosterfamilj än hos oansvariga bio föräldrar!

inte alls sagt att jag fått göra vad jag vill i dom andra familjehemmen...skillnad att ha normala regler som tex gå till skolan och att vara kontrollerande med exakta tider för allt, fråga om allt,  typ aldrig få sova borta eller inte få åka till sitt syskon när man vill etc. +få straff för minsta grej. inte normala regler som andra familjer har och det vet jag eftersom jag bott i andra familjer plus har kompisar att jämföra med. ni vet inte bättre än mig vad som är normalt bara för ni  bott i en bio familj....
  • Anonym (ts)
    Anonym (Majken) skrev 2018-06-10 20:54:04 följande:

Men är inga av deras regler rimliga? Typ att du ska komma i tid är väl rimligt? Förstår att det känns jobbigt om de har massa konstiga regler men om du anser att alla regler är orimliga så är det nog tyvärr du som får tänka om! Jag har många regler för mina barn och ja straff, vilket inte är det bästa, belöning är självklart bättre men ibland så tar tålamodet slut och man ger dom exempelvis ipad/telefon-förbud. 

Inte sagt att det är konstigt att jag måste vara hemma en viss tid även om tiderna är tidiga plus att jag inte får gå ut på kvällen alla dagar. orimliga med den regeln är att det är exakta tider som jag får straff om jag inte kommer exakt då även om jag missar bussen. Jag har kommit i tid 99% sen jag flytta hit sen missa jag bussen och kom under 2 timmar sent och då fick jag flera straff bla lägret. Plus att dom inte kommer ändra reglerna på lovet...
  • Anonym (ts)

Nej dom ändra tiden till 21 och 22 och skyllde på att dom inte visste när bussen gick långt efter att dom visste om det och det har inte ens nån betydelse för på vardagen hinner jag ta nästa om jag missar bussen, och på helgen kan jag sova borta om jag missar bussen men dom tycker att det är det konstigaste dom varit med.. "varför ska du sova hos nån annan" sa dom när jag tog upp det första gången och när jag gjorde det fick jag ett straff....

• Anonym (ts)
    Anonym (Agnes) skrev 2018-06-14 11:27:33 följande:
    Fast är du snabb på att berätta att du missat bussen? Ringer du direkt du kommit fram till busshållplatsen och ser bussen åka iväg utan dig? Har för mig att du inte varit så duktig på att säga till förut, och då förstår jag att dom straffar dig. Dom vet ju inte var du är då. Men säger du till direkt så att dom vet att du bli sen (speciellt om du är i tid 99% av tiden) är det orimligt att staffa dig för det.
    Jag kunde inte och dom har aldrig sagt att jag fått straff för att jag inte ringt eller smsat när jag missat bussen. plus att jag sagt att jag missar bussen om jag inte kommer hem den tiden så dom borde förstå eller jag vet att dom förstår men dom tycker inte att man borde missa bussen men en buss kommer inte direkt exakt när den ska och kan ha åkt iväg innan men dom verkar aldrig ha åkt buss....
  • Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-15 02:42:46 följande:
    Varför kunde du inte ringa eller SMSa? Hur många ggr har du missat bussen?
    antar att det var slut med batteri, pengar eller att jag glömde den. bott här i flera månader och räknar inte hur många gånger jag missar bussen men eftersom den ofta kommer tidigare än den borde är det omöjligt att inte missa den ibland. visst, man kan gå tidigare men jag tänker inte stå och vänta på en buss i flera timmar när jag redan måste gå tidigt, inte bett om att bo så långt bort....
  • Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-16 00:39:30 följande:
    Så det händer ganska frekvent, och du har inte nån gång kontaktat dem förrän... när?
    antagligen när jag kommit tillbaka..? kan säga att dom blev exakt lika irriterade när jag smsa så det har noll betydelse. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (T) skrev 2018-06-16 14:52:22 följande:
    Men hur kan du tycka att du ska ha friheten att göra vad du behagar när du inte ens kan hålla busstider? Bussar går aldrig tidigare än några minuter, det tror jag alla som åkt buss mer än en gång är medveten om. Så du får helt enkelt gå tidigare.

Om du vill bli behandlad som en vuxen och ha mera frihet får du även ta konsekvenserna av ditt handlande och be om ursäkt när du gör fel.
    varför göra en så stor grej av att missa bussen. egentligen har det ingen betydelse om jag kommer hem senare eller inte alls. reglerna har dom bara för att kunna straffa om man bryter mot dom oavsett om det är med mening eller inte...
Svar på tråden Anmäla familjehem