Inlägg från: crispnuggets |Visa alla inlägg
  • crispnuggets

Spydig student

Före jag själv fick barn hade jag blivit jätteirriterad på den här situationen och undrat varför du inte gick ut med bebisen.

Nu efter jag fått barn så hade jag förstått att den som hade det jobbigast var du ts. Så idag hade jag inte blivit irriterad alls, jag hade nog försökt hjälpa dig trösta din bebis istället. Jag hade absolut inte kallat din lilla dotter för skrikmaskin, vem gör ens nåt sånt? Försök borsta av dig studentens kommentar, hon kanske själv får barn någon dag och får äta upp det där.

• crispnuggets
    Anonym (.) skrev 2018-05-24 16:30:37 följande:

Det är rätt naturligt att man får större förståelse för barn när man själv blir förälder. Däremot är det en gåta att det nästan som per automatik innebär att man glömmer bort hur livet var innan. Lika automatiskt verkar man inte längre klara av att ta hänsyn till de som inte har barn som saknar denna gudabenådade barn-förståelsen.

TS ska ta åt sig därför att hon gjorde fel och krävde hänsyn utan att själv ge det.

Kanske kommer tillsägerskan att få barn, kanske inte men det och andra hämndaktioner hör inte hemma i en tråd som i grund och botten handlar om hänsyn. Blir man kränkt och tänker på hämnd när man vägrar visa hänsyn och blir tillsagd så har man otroligt mycket att jobba med sig själv.

Oh nej det glömmer man inte! Och ingenstans har jag skrivit om hämndaktioner, jag tror stenhårt på karma.
  • crispnuggets
    Anonym (Va) skrev 2018-05-24 19:02:30 följande:

Jag har två barn och är ensamstående. Studerar på helt tid. Men jag skulle aldrig drömma om att ta med mig barnen på föreläsningar. Har haft med mig ett barn vid ett grupparbete, men det var godkänt och väl diskuterat med hela gruppen innan. Att kalla barnet skrikmaskin va onödigt men det va lite onödigt att ta med sig barnet.

Nej jag hade inte heller tagit med mig mitt barn på en föreläsning eftersom det hade blivit för stressigt för min del. Men det kan finnas tillfällen då man inte får tag på barnvakt eller kan lösa det på annat sätt och då måste man få ta med sig sitt barn. Ts kunde varit ensamstående utan anhöriga i närheten eller vad som helst.
  • crispnuggets
    Lainie Kennedy skrev 2018-05-24 20:21:43 följande:

Finns det några tillfällen då du tycker att man inte får ta med sig sitt barn? Anser du att det alltid är föräldern som bestämmer om barnet får följa med eller kan omgivningens åsikter spela in?

Om vi talar om utbildningssammanhang så är en tentamen eller ett seminarium olämplig exempelvis. Jag anser att det är föreläsaren i fråga som får avgöra om barnet kan vara med på lektionen eller inte.
  • crispnuggets
    Anonym (Va) skrev 2018-05-24 20:26:21 följande:

Ja men är det ett enstaka tillfälle då får man välja att inte gå på föreläsningen om man inte har tillfälle. Eller så får man va föräldraledig tills barnet kan börja I förskolan. Det är ganska enkelt.

Menar du rent generellt eller i just ts situation?
  • crispnuggets

Under min utbildningstid hade vi ett par studenter som fick barn under dessa år och ibland tog de med sig sina bebisar till föreläsningarna. Det var ingen som gjorde det varje gång utan någon gång här och där. Ibland var bebisarna ledsna, ibland sov de sig igenom föreläsningen. I min sambos klass har de en tjej som alltid tar med sig bebisen på 2 månader. Hon har henne i sjal och sover och äter mest. Ni som inte tycker att man ska ta med sig bebisen till skolan kanske inte varit med om det helt enkelt men enligt min erfarenhet är det faktiskt ganska så vanligt förekommande ändå.

• crispnuggets
    Anonym (ace) skrev 2018-05-25 00:03:48 följande:

Bara för att något är "vanligt förekommande" så betyder det inte att det är rätt. Att gå på rött ljus, cykla på trottoaren, stjäla godis i affären, köra för fort, köra onykter, kränka, misshandla och våldta... Det är vanliga fenomen du kan läsa om eller uppleva mer eller mindre dagligen. Det är inte rätt, men det är "vanligt förekommande".

Jag själv kan inte förstå att det ska vara så svårt att förstå. Bebisen har inget i föreläsningssalen att göra. Om någon kan ge mig ett vettigt argument för varför bebis-föräldrar har rätt att förstöra en föreläsning för alla andra så är jag villig att lyssna. Men argument som ""hittade ingen barnvakt" är inte godtagbara.

Men kära nån, jämför du att bryta mot lagen med att ta med sig sin bebis på en föreläsning? Det är helt orimligt!

Det är underligt ändå, att jag som tycker en sak ändå kan förstå er andra som tycker tvärtom medan ni absolut inte kan förstå min åsikt. Det är tydligen svårt det där med att sätta sig in i andras situationer, tankar och tycke.
  • crispnuggets
    Anonym (ace) skrev 2018-05-25 07:32:23 följande:

Jag jämför inte att ha en skrikande bebis på en föreläsning och att bryta mot lagen, jag påpekar att "vanligt förekommande" handlingar inte blir rätt och riktiga bara för att de är "vanligt förekommande".

Ditt problem är att du inte kan sätta dig in i att du förstör för andra genom att uppföra dig ego, och verkar verkligen inte förstå att dina felaktiga val drabbar andra. Din åsikt är "Jag skiter i alla andra, för jag vill göra så här". Det är den biten jag och många med mig vänder oss emot. Hade du visat att du inte vill förstöra för andra hade du inte tagit med en skrikig bebis till föreläsning, eller allra minst gått ut när bebisen för oväsen.

Som jag skrivit tidigare så hade jag aldrig själv tagit med mig min bebis på en föreläsning. Men i ts situation så hade jag haft medlidande för jag vet hur jäkla stressad och svettig man blir när ens barn skriker.
Svar på tråden Spydig student