Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Spydig student

Hur fan kan man ens tänka tanken att ta med en bäbis till en föreläsning?
    Snacka om egotrippad och noll förmåga att visa hänsyn.

SJÄLVKLART tar man inte med sådant som STÖR och man sitter inte och ''funderar på'' OM man ska lämna när det börjar låta.
    1. Man tar inte med bäbisar, hundar, ungar, musikmaskiner eller whatever. Det förstår alla normalt fungerande människor.
    2. Struntar man i punkt ett och trots allt ta med sådant som kan låta och störa avlägsnar man sig OMEDELBART vid minsta störningsmoment.
    3. Struntar man i både punkt ett och två får man finna sig i att folk blir förbannade över denna extrema egoism och därför är allt annat än diplomatiska. Man har helt enkelt inte rätt att känna sig kränkt eftersom man från början kränkt otaliga människor genom att störa dem fullt medvetet.

• Anonym (.)
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:20:56 följande:
    Jag hade inget annat val än att ta med mig bebisen till föreläsningen tyvärr. Vi har salstenta nästa vecka så jag behöver gå på alla föreläsningar som går så jag klarar tentan. Jag måste ta med mig min bebis när pappan inte kan vara hemma.
    Lägg av.
    Du har visst ett val och det är att skjuta upp studierna så länge som du inte kan ordna barnvakt.
    De andra studenterna ska inte tvingas att få sin undervisning saboterad pga dina personliga val.
  • Anonym (.)
    Anonym (Wilma) skrev 2018-05-24 14:13:00 följande:
    Men hur kan folk störa sig så och bli så irriterade på en bebis?
    Hur kan du ha så lite förståelse för andra människor?
    Jag tycker att det är en dålig egenskap hos föräldrar därför att risken är otroligt stor att de har samma dåliga förståelse för barnet och dess behov.

Det kan vara så enkelt att man tappar koncentrationen av skrik, gnäll och gny.
    Att bäbisen överröstar föreläsaren.
    Att man blir irriterad av andras egoism när det går ut över en själv.

• Anonym (.)
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-24 14:32:33 följande:
    Ok att ta med bebis, ok om den smackar, gnyr tyst och liknande, det är ju ungefär samma som någon med snuva/astma/annat småstötande. Jag skulle tycka det var tufft att klara studier och bebis. Men om den skriker måste man gå ut. Och större, mer aktiva bebisar passar nog sällan i universitetsmiljö.
    Då går man också ut, det är normalt hyfs.
    Det har varit det vanliga på de föreläsningar jag bevistat - att folk avlägsnat sig själva om de hostat/nyst/haft astmaattacker osv.

Det är ungefär som allemansrätten - man har aldrig rätt att störa eller förstöra.
  • Anonym (.)
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-24 15:31:47 följande:
    Ok. Om man inte törs snyta sig utan att lämna rummet har man egna problem, men jsg har svårt att tro att du lyckats ha en hel klass vuxna med det problemet. Personligen tycker jag det är mer störande med någon som springer ut och in i rummet.
    Läsa och förstå är svårt utan man måste ta till överdrifter?
    Jag menar det jag skriver och i min värld är det mycket stor, för att inte säga extremt stor skillnad, mellan en astmaattack och att snyta sig.

• Anonym (.)
    crispnuggets skrev 2018-05-24 16:19:18 följande:
    Före jag själv fick barn hade jag blivit jätteirriterad på den här situationen och undrat varför du inte gick ut med bebisen.
    Nu efter jag fått barn så hade jag förstått att den som hade det jobbigast var du ts. Så idag hade jag inte blivit irriterad alls, jag hade nog försökt hjälpa dig trösta din bebis istället. Jag hade absolut inte kallat din lilla dotter för skrikmaskin, vem gör ens nåt sånt? Försök borsta av dig studentens kommentar, hon kanske själv får barn någon dag och får äta upp det där.
    Det är rätt naturligt att man får större förståelse för barn när man själv blir förälder. Däremot är det en gåta att det nästan som per automatik innebär att man glömmer bort hur livet var innan. Lika automatiskt verkar man inte längre klara av att ta hänsyn till de som inte har barn som saknar denna gudabenådade barn-förståelsen.

TS ska ta åt sig därför att hon gjorde fel och krävde hänsyn utan att själv ge det.
    Kanske kommer tillsägerskan att få barn, kanske inte men det och andra hämndaktioner hör inte hemma i en tråd som i grund och botten handlar om hänsyn. Blir man kränkt och tänker på hämnd när man vägrar visa hänsyn och blir tillsagd så har man otroligt mycket att jobba med sig själv.

• Anonym (.)
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-24 16:46:31 följande:
    Har två i min skäkt med astma, behöver inte vara mer dramatiskt än lite pipig andning och fippel med en inhalator. Säkert störande för de som känner efter hela tiden.
    Jaha? Men du tycks inte veta hur det kan låta i andra extremfallet.
Svar på tråden Spydig student