MinlillaE skrev 2018-12-03 21:45:17 följande:
Hej, hoppas allt är bra med alla!
Nu är jag nyfiken på vad ni har köpt/planerar att köpa till era kommande småttingar. Min syster drog med mig till Ullared i helgen så det blev lite småsaker där men har så himla dålig koll på vad en bebis verkligen behöver? Hur myclet kläder ska man köpa till en nyfödd? Vad har varit guldvärt för er att ha med tidigare barn? Känner mig lite lost i djungeln.
Vad gäller kläder beror det nog på vad du har för tvättmöjligheter samt om du har lust att tvätta varannan dag eller mer sällan. Det kommer kiss, kräks och bajs på kläderna så det blir en del byten på en dag.
Jag har tyckt det varit bra att ha minst 4-5 omlottbodies, 3-4 byxor, 3-4 pyjamasar, någon onesie, någon kofta, 3-4 strumpor, i varje storlek 56, 62, 68. Dregellappar är superbra att ha, ca 5-6 stycken, då spar man på tvätt av bodies och pyjamasar. Lämpliga ytterkläder.Totalt onödigt att ha finkläder som klänningar och skjortor.
Jag har aldrig köpt kläder i stl 50 och då har min barn vägt 4-4,6 kg. Jag har 50/56 kläder, men inga rena 50-kläder. Om man tror att man får ett barn på 3,5 kg och ca 50 cm lång så kan man köpa några bodies i 50. Man kan titta lite hur det ser ut i släkten, brukar barnen väga 3,3 eller 4,3? Och så kan man i vart fall ha en kvalificerad gissning om vart det kommer landa ungefär.
Jag har även alltid bunkrat på med blöjor i förväg, som jag köper på extrapris innan. Har i princip aldrig betalat fullt pris för ett paket blöjor. Man kan lugnt köpa i vart fall 4 paket av varje storlek 2,3 och 4 utan att riskera att köpa på sig för mycket. Jag har aldrig köpt blöjor i storlek 1, men om barnet skulle väga 3,5 eller mindre skulle jag nog köpa något paket i storlek 1.
Annat som jag tycker behövs:
sovplats för barnet (babynest, bedside crib eller spjälsäng) + lakan och filtar.
Stor filt/täcke så barnet kan magligga på golvet när det är vaket.
Badbalja ev med insats + badtermometer. En del säger att de känner på vattnet men jag skulle inte lita på det.
Babysitter.
Vagn och/eller bärsele.
Termometer som kan användas i stjärt eller mun. Har aldrig sett en örontermometer som fungerar bra.
Torra tvättlappar + tvättkräm för att rengöra vid blöjbyte. Tvättkrämer är mycket milda och skapar oftast inga eksem eller allergiska reaktioner som vatten och våtservetter kan göra.
Nagelsax. Går bra att använda samma som för vuxna. Superdåligt om man råkar köpa babynagelsaxar i dålig kvalitet, de klipper inte.
Någon form av skötväska, 99kronors väskan från stadium fungerar utmärkt. Behövs ingen väska för tusenlappen.
Babyskydd om man har bil + Chassi/vagn till babyskydd. Bebis + babyskydd väger snabbt mer än 7kg.
Jag har köpt och använt massor av grejer utöver ovan, men om man ska utgå från någon nödvändighetslista så räcker ovan långt till första tiden.
Onödiga inköp:
Gåstol
Pandakudde
Finkläder
Blöjhink
Särskilda blöjpåsar, (2-3l fryspåsar/plastpåsar går minst lika bra).
Beklagar det långa inlägget men jag är i sån total gravidbubbla att jag knappt tänker på annat.