Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2019

Anonym (Rosa) skrev 2018-10-17 21:36:15 följande:

Hej!

Finns det någon hemlig FB-grupp man kan bli inbjuden i? :)

Jag tror den har stängt för nya medlemmar iom att alla i gruppen har varit på RUL, men ska inte säga säkert. Finns info i början av tråden om vem man skulle ta kontakt med
  • stor grön drake

Nu har jag försökt svara i tråden många gånger de senaste veckorna men får bara felmeddelanden

V.28 just nu. Mår ok, men har varit rejält förkyld i några veckor. Min bebis är sjövild i magen, till skillnad från de två innan som mest bökat runt så sparkar och har sig detta lilla bestyr.

Det fanns så mycket jag velat svara på, men orkar inte ifall den inte postar igen :-/

• stor grön drake
    Sams skrev 2018-11-09 19:02:50 följande:

Nu gick det iaf fram . 

Jobbigt med förkylning och en sjövild i magen. Jobbar du eller har du blivit sjukskriven?

Hoppas det går bättre för dig att svara fram över.

Krya på dig! 

Jippi

Jag blev sjukskriven 3 dagar i förebyggande syfte med stränga order om att ha 1,5-åringen på fsk. Tydligen flera med hosta/bronkit som gått lunginflammation här så de vill vara säkra. Jag var dock inte destomer smittsam sa läkaren.

Skönt att det verkar funka att svara nu, har varit väldigt irriterande att skriva långa svar, med frågor eller stöd osv och sedan nästa gång jag kommer hit finns det inte och inget avbrott i numreringen så de har inte blivit borttagna heller.
  • stor grön drake
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-19 19:45:26 följande:

Egna emojis kunde man inte göra nej :) Får skylla på att jag precis har blivit medlem ;)

Det går att göra, men man måste skriva dem istället för att använda färdiga knappar, tex

: - )

: - (

: - D
  • stor grön drake
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-20 07:07:53 följande:

... och antagligen på datorn då ;)

Jag skriver via mobil men de måste skrivas utan mellanslag, jag har med mellanslag bara för att visa delarna
  • stor grön drake
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-21 19:52:17 följande:

Haha jaha ja :) Man lär sig någpt varje dag ;)

Visst är det få

Jag har svårt att fatta att det är 23 november redan. Om en månad är det jul och då slutar jag jobba... har nästa besök hos bm 17/12 och sen ska jag gå med 2 veckors mellanrum och jag bara kände "redan?" Var har hösten tagit vägen?
  • stor grön drake
    Carro1992 skrev 2018-11-20 18:22:37 följande:

Hejsan!

Har inte skrivit på länge men läser fortfarande det ni andra skriver! :) tänkte fråga om det är någon av er som har eller ska få göra tillväxtultraljud?

Jag ska tydligen göra två, ett i v.32 och ett i v.37. BM kunde inte se vem som bokat in det första av dem men gissar att någon av alla läkare velat vara noggrann.

Har gjort TUL med mina två andra också, men bara det i v.37 då. Ena var nästan ett kilo mindre än beräknad när han föddes, och andra 400g mindre.
  • stor grön drake
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-25 20:46:41 följande:

Måste bara fråga kring det här med TUL, vikt och storlek och så. Min bebis i magen verkade ha följt skalan bra när barnmorskan mätte sist gång, eller ja uppskattade vart den låg på kurvan. Den låg något under. Däremot när jag och sambon var inne på kontroll för ett par veckor sedan då det hade blivit mindre rörelser mm så sa läkaren som gjorde ultraljudet att bebis magomfång var lite större än vad den skulle vara i den veckan, absolut inget negativt sa hon utan bara bra. Hon sa att bebis mådde bra och det var inga konstigheter utan den följer allt som den ska, om än något större för sin vecka då.

Nu till min fråga :) Jag förstår ju att det blir lite olika med tanke på att läkaren faktiskt såg bebisen och kunde mäta därefter men är det så bra om bebis är lite större än vad den egentligen ska vara just den veckan? Äter jag för bra tro? ;) haha skämt å sido... men kan det faktiskt vara så att den är äldre än vad vi faktiskt räknat ut? Dumma frågor kanske men vårt första barn och man vet ju trots allt inte hur allt funkar :)

Barn växer olika redan i magen, så det varierar. Rent medicinskt är det bättre att barnet föds med lite mer hull än lite mindre då de tappar vikt när de måste börja äta själva och inte får allt gratis via navelsträngen

Sen är inte UL mätningarna exakta för fostervattnet påverkar bilden. Nu minns jag inte vilken väg det var men beräkningarna görs på en "normalmängd" fostervatten så har man mer eller mindre avviker det.

Enligt de 3 UL vi gjort hittills (pga att bebis inte ville visa hjärtat) växer bebis exakt på kurvan till BF, men mitt SF-mått ligger över översta kurvan.
  • stor grön drake

Här på BB finns kläder, men sist var det mest hud mot hud som gällde. Även när vi gick och åt, vi var hud mot hud under trikåsjalen, så hade jag ett linne som jag hade axelbanden inrikta och satte fast under bhn och en.öppen kofta. Sonen var oftast naken (blöja) och i en filt när han inte låg hud mot hud, även vid undersökningar och besök.

• stor grön drake
    AK78 skrev 2018-12-18 13:02:09 följande:

Hej från Neonatal!

Natten till lucia valde vår dotter att komma till världen, i vecka 32+5, femtio dagar för tidigt. Storebror Elton fyllde ett i onsdags och efter kalaset åkte vi in eftersom jag hade värkar. De kom från ingenstans och började utan någon förvarning alls. På grund av tvärläge och hjärtformad livmoder som inte lämpar sig för vändningsförsök blev det akutsnitt precis som förra året med storebror. Hon vägde 2340 g och var 45 cm lång så stor för sin ålder och stark. Blir antagligen hemgång redan till helgen med fortsatt inskrivning och sjuksköterska på hembesök. Nu återstår namn och att hämta sig från chocken, inte bara att hon kom nu, utan också att hon var just en hon. Ha, ha! Efter tre killar var jsg säker på en kille till.

God Jul och Gott nytt År på er!

Wow

Stort grattis och vad härligt att hon mår bra fast hon hade så bråttom <3
Svar på tråden BF Februari 2019