Inlägg från: Sams |Visa alla inlägg
  • Sams

BF Februari 2019

LeyasMamma skrev 2018-09-12 13:42:47 följande:
    Va härligt att få lyssna på hjärtljud osv! :) jag får inte göra det förens i v25 så är ett par veckor kvar ;)

För mig har min mage inte synts direkt förens efter v 20 men denna gången upplever jag själv att de syns redan när jag står upp men inte när jag ligger. Misstänker att magmusklerna är så töjda efter 2 fulla graviditeter och dessa 2 sista graviditeter relativt tätt ????
    Liten 2018 skrev 2018-09-11 19:53:43 följande:

Tredje graviditeten med samma symtom. Blir inte bättre för varje gång har jag märkt. Helt sjukskriven från V 18 förra graviditet. Som du säger, tänka sig för underlättar. Kan liksom inte göra annat. Sista graviditeten vart det kryckor mot slutet. Hoppas kunna jobba 50% så länge det går. Men kroppen bestämmer ju detta åt mig. Inatt sov jag inge bra, ont att vända sig å vaknade då. Helt otroligt vad kroppen gör å ställer om. Blir ju bra sen när liten kommer.

Man brukar inte lyssna förrän vecka 25 här heller eftersom det kan vara svårt att höra men jag kommer resa bort i höst så jag missar en del besök därför tyckte bm att vi kunde lyssna igår
    Magen brukar väl synas tidigare när man redan har fått barn men jag tycker det är så många man läser om som fått lite mage tidigt trots att det är första och på släktingar har jag tyckt att det har kunnat anats väldigt tidigt. Annars är jag glad över att det inte syns än så jag själv kan välja vilka jag vill ska få reda på det.
  • Sams
    Corneliass skrev 2018-09-13 18:54:23 följande:
    Liten 2018 skrev 2018-09-13 17:32:44 följande:
    Spännande, hur gick det?
    Allting såg jättebra ut och det visade sig vara en pojke <3 

Så mysigt! {#emotions_dlg.flower} Skönt att få reda på att allt ser bra ut.

Det verkar vara en hel del som väntar pojkar här inne. Jag är helt säker på att vi ska få en flicka men jag har inte bestämt än om jag vill veta det innan eller vänta till förlossningen. 
  • Sams
    Corneliass skrev 2018-09-14 09:17:04 följande:
    Jag var också helt säker på att jag väntade en flicka men icke haha! :) 
    Kul med överraskningar. Jag tänker att det gick så lång tid från att vi hade sex till min äl så det känns mest troligt att det är flickorna som överlevt. Men det får bli vad det blir. De flesta i min närhet har fått flickor så det skulle vara kul att få en pojke som omväxling.
  • Sams
    Lantisbarn skrev 2018-09-21 07:37:15 följande:

Hej vi va på RUL igår o plutten i magen mådde jätte bra allt såg fint ut. Men sen kollade vi moderkakan o då satt den lågt ner o för livmoderhalsöppningen, någon som haft liknande i tidigare graviditeter lr i denna graviditet. Va hände flyttade den sig ? Vad sa dom.. vi fick typ inte alls mkt information alls. Bara ska tillbaka v.32 o kolla igen.

Har för mg att jag läst i någon annan tråd om liknande med moderkakan. Någon där hade fått göra kejsarsnitt medans på någon annan hade den flyttat sig till födseln och hon kunde föda normalt. Är ett tag sen jag läste tråden så tyvärr vet jag inte var det va. 
    Härligt att allt såg fint ut och lillen mår bra.  
  • Sams
    stor grön drake skrev 2018-10-01 21:48:29 följande:

Mvc imorgon tyckte när det bokades att det var oändligt långt fram och nu vips är det dags. Sambon ska skriva på första omgången papper för att erkänna faderskapet i förväg och jag ska lämna in något depressionspapper. Insåg även att det är dags att göra glukosbelastning igen ska göras innan 8 november. Själva testet är ingen fara, men att vara fastande och inte ens få dricka vatten är grymt.

Jag får lov att dricka lite vatten innan mitt test. Konstigt att det inte är samma för alla. Fruktar ändå när jag ska göra det eftersom jag alltid måste äta direkt på morgonen... Rynkar på näsan
  • Sams
    stor grön drake skrev 2018-10-02 18:50:19 följande:
    Om man måste får man dricka 1 dl men helst inte. Gjorde tidig också, och då testade jag att skölja munnen med vatten och det hjälpte faktiskt, men märkte så tydligt av vätskebristen för det var drygt 1 L vatten jag missat och det var svårt att ta igen.

Allt var bra på mvc. Blodtryck, urin, HB var alla helt OK. Tydligen hade tagits sköldkörtel prov som även det var bra. SF måttet var 25, och över översta kurvan, men jag har legat över med de andra två också, det har jämnat ut sig efter v.36
    Jo det blir väl till att dricka mycket och småäta resten av dagen efter belastningen. Jag kommer inte göra min förrän i mitten på december så det är långt fram än så länge. 

Härligt att allt ser bra ut. Jag har UL imorgon och väntar med spänning på vad de hittar. Periodvis syns nästan ingen mage alls trots att jag är väldigt smal, sen ibland känns det som att det snart kan vara dags. Drömmer 
  • Sams
    Farsta2014 skrev 2018-10-06 22:33:36 följande:

Är det någon som börjat köpa massa bebisgrejer? Detta är ju 3:e barnet men första pojken så här har det blivit en del nya kläder och filtar men det har också blivit en ny vagn, ny bärsele samt babymonitor. Jag har också börjat bunkra upp med blöjor som jag köper med kuponger.... Någon annan som är tidigt ute?

Vi har mesta införskaffat blöjor. Började köpa det strax efter att vi börjat försöka när de var på rabatt. Nu har vi ett bra lager och är bara i vecka 20 men jag räknar med att det kommer gå åt en hel del. Sen har vi köpt lite kläder men allt annat får vänta till efter jul tror jag. Har dock bestämt vagn och säng så det ska bara införskaffas. Är beräknad till slutet på februari och väntar första barnet så jag hoppas verkligen inte han kommer före slutet på januari. 
  • Sams

Här är en till som upplevt mer flytningar sen de senaste veckorna. Förutom det, trötthet och yrsel mår jag bra. Än har jag inte känt av foglossningar eller ryggvärk men är bara i vecka 25 och gått upp 3 kilo så än finns det tid för komplikationerna att komma.
    Nu har även jag blivit vaccinerad. Kändes som en självklarhet med tanke på graviditet och att jag jobbar inom vården och räknar med att komma nära många influensa patienter under säsongen. Nu får jag bara hoppas jag klarar mig undan kräksjukan också så jag kan fortsätta njuta fullt ut av lillen som bökar.

Hur har ni det med förberedelser? Någon som har hemmet helt redo för bebis än?

• Sams
    stor grön drake skrev 2018-11-09 10:57:50 följande:

Nu har jag försökt svara i tråden många gånger de senaste veckorna men får bara felmeddelanden

V.28 just nu. Mår ok, men har varit rejält förkyld i några veckor. Min bebis är sjövild i magen, till skillnad från de två innan som mest bökat runt så sparkar och har sig detta lilla bestyr.

Det fanns så mycket jag velat svara på, men orkar inte ifall den inte postar igen :-/

Nu gick det iaf fram
    Jobbigt med förkylning och en sjövild i magen. Jobbar du eller har du blivit sjukskriven?
    Hoppas det går bättre för dig att svara fram över.

Krya på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Sams
    BellaKH skrev 2018-11-18 13:11:57 följande:

Hej!

Hoppas ni alla mår bra!

Jag ville höra efter ang fosterrörelser.. är det någon annan som upplever något oregelbundna fosterrörelser? Ena dagen väldigt mycket rörelser av olika karaktär och sedan nästa dag markant lugnare.. känner såklart rörelser varje dag, men det kan skilja sig. Fick mer info om fosterrörelser/minskade fosterrörelser på förra mvc-besöket, men nu känner jag mig mer och mer nojig..

Är i 25+6 nu.

Samma här. Vissa dagar märker jag mer än andra dagar. För två dagar sen blev jag orolig att något var fel då jag knappt känt av några rörelser och tyckte att det hade varit lite lugnare senaste dagarna. Sen igår var det rejäla rörelser hela kvällen. 
    Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska ta upp det med din BM. Vad sa de vid ditt senaste besök?
  • Sams
    BellaKH skrev 2018-11-18 17:10:22 följande:
    Har du pratat extra med mvc/bm ang det?

Jag sa att det kunde variera från dag till dag, men att jag iaf alltid kände något varje dag. O hon sa att nu ska man känna rörelser varje dag och så fick jag det här pappret med info ang Minskade Fosterrörelser.. men den infon är väldigt subjektiv och det känns som att det kan vara lite hur som helst. Hur ska man då veta?

Kände mig inte så orolig innan, men nu känner jag mig mer nojig :(

Men det är väl så... något ska man alltid oroa sig för..
    Jag har inte träffat BM sen rörelserna kom igång på riktigt så vi har inte pratat om det något. Är på annan ort i landet just nu och har ett långt glapp mellan mina besök pga det. Det låter väldigt luddigt med den informationen som du har fått. För min del var det mer inre rörelser som jag länder under en tid och nu är det tillbaka till de yttre där man kan se hela magen röra sig. 
    Jag har inte heller varit så orolig tidigare men i veckan kom det påsmygande när jag märkte att jag inte hade känt så mycket. Nu längtar jag bara efter att få komma hem igen så jag har nära till familj och BM ifall fosterrörelserna skulle förändras igen. 
  • Sams
    lillatrollet85 skrev 2018-11-18 17:46:27 följande:
    Min bm sa att de är dags att va observant på rörelser.. Mina är med oregelbundna å av olika... Hon sa man kunde ringa Antenatal... Och de första de ber om är att du ska dricka nåt kallt lägga dig på vänster sida och vänta i 2 timmar... Under de timmarna så ska man känna 10 rörelser... Av olika slag...

Kramar till dig!!!
    De här tipsen tar jag också till mig
  • Sams
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-19 19:45:26 följande:

Egna emojis kunde man inte göra nej :) Får skylla på att jag precis har blivit medlem ;)

Via mobilen blir det bara frågetecken av emojis däremot brukar det funka om man skriver på datorn. Välkommen! När i februari är du beräknad?
  • Sams
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-19 22:24:56 följande:

Tack snälla :) Jag är beräknad den 11/2! Det har gått så fort och nu är man snart där. När är du beräknad? Ser i tråden att du har haft mindre fosterrörelser? Exakt samma hände mig i förra veckan. Bebis har varit väldigt sprallig hela tiden men sen blev det absolut ingenting. Jag har en doppler så jag har kunnat lyssna, därför blev jag aldrig helt orolig men åkte faktiskt tillslut in så de kunde kolla. Bebis hade antagligen vänt sig så att jag inte kände så mycket, vilket blir mer påtagligt då moderkakan ligger i framvägg också. Tänk att de små liven ger oss små gråa hårstrån innan de ens är födda ;) <3

Tiden går verkligen jättefort nu! Jag har en lätt graviditet så njuter av att ha lillen där inne samtidigt som jag börjar längta efter att få träffa honom. 
    Är beräknad till 27:e . Har moderkakan i framvägg och misstänker att lillen lagt sig annorlunda men nu är det som vanligt igen med fosterrörelser. Jag använder bara stetoskop att lyssna med, kan höra navelsträngen men är inte säker på att jag hittat hjärtljuden än. Det är lite kul när lillen kickar tillbaka när jag sätter det mot magen .
  • Sams
    AK78 skrev 2018-12-18 13:02:09 följande:

Hej från Neonatal!

Natten till lucia valde vår dotter att komma till världen, i vecka 32+5, femtio dagar för tidigt. Storebror Elton fyllde ett i onsdags och efter kalaset åkte vi in eftersom jag hade värkar. De kom från ingenstans och började utan någon förvarning alls. På grund av tvärläge och hjärtformad livmoder som inte lämpar sig för vändningsförsök blev det akutsnitt precis som förra året med storebror. Hon vägde 2340 g och var 45 cm lång så stor för sin ålder och stark. Blir antagligen hemgång redan till helgen med fortsatt inskrivning och sjuksköterska på hembesök. Nu återstår namn och att hämta sig från chocken, inte bara att hon kom nu, utan också att hon var just en hon. Ha, ha! Efter tre killar var jsg säker på en kille till.

God Jul och Gott nytt År på er!

Stort grattis!
    Härligt att ni fått en liten "stor, stark" tjej. Jag väntade mig verkligen inte att det redan skulle börja titta ut småttingar men så skönt att höra att ni ändå verkar må bra trots chocken
  • Sams
    Liten 2018 skrev 2019-02-17 01:29:31 följande:

Vaknade nyss av en bebis som rotade runt som satan igen. Somnade om några minuter för att sen vakna att det blev blött. Upp å mer slempropp och misstänker att vatten nu sipprar å har små värkar. Hoppas hoppas på lite sömn nu tack. Schysst tid liksom :p

Spännande! Jag hoppas det händer något för dig nu.
    Jag har hållit låg profil här eftersom jag inte räknar med att föda förrän i mars (BF 27/2, första barnet) men det är kul att följa er andra och höra om hur det sätter igång för den ena efter den andra här i gruppen

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Sams
    Tussludd skrev 2019-02-20 07:11:15 följande:

Hej på er! Jag har inte hängt med i tråden tidigare, men går nu hemma och jäser de sista dagarna. Bf 25/2.

Tänkte det kunde vara kul att höra hur det är för andra som också väntar...

Jag har tack och lov inte haft så mycket förvätkar alls. Sammandragningar i massor, men inte förvärkar. Men igår började det, sega molande värkar/sammandragningar några timmar och sen ingenting.

Detta är barn nr 2 så det känns som att det är så här det ska vara.

Ni dom är kvar, barn i ordningen och hur mår ni?

Har bf 27/2 men räknar med att gå in i mars. Första barnet så jag har ingen aning om vad som väntar. Har förvärkar och sammandragningar men annars är det lugnt i nuläget. Efter att ha haft en jobbig vecka förra veckan så har jag nu börjat komma igång med livet igen och gör vad jag kan för att leva som vanligt. Det är den där sömnen som det inte blir någon reda med men går bara hemma så jag sover en hel del på dagen och däremellan blir det städning och trädgårdsarbete . Sambon håller på att bli tokig på mina aktiviteter här hemma .
  • Sams
    LeyasMamma skrev 2019-02-28 16:56:13 följande:

Nu är vår lilla tjej här:)

Började igår eftermiddag med en liten blödning strax innan 16, inga värkar förens runt 17-17.30, ringde förlossningen vid 19.00-19.30 och då ville dom att vi skulle komma in på en kontroll. Va inne kl 20 på förlossningen och hon är född 21.05 :) 4005g och 50cm lång.

Grattis till lilltjejen! Hjärta Gick allt bra?

Nu är det nog bara jag kvar som inte har fått än. Bf+1 och förkyld så det där med förlossning just nu har jag väldigt blandade känslor inför. Vill att det ska komma igång till helgen men jag vill samtidigt bli av med förkylningen först...
  • Sams
    LeyasMamma skrev 2019-03-06 11:18:14 följande:

Tack för alla grattis! Hur går det för allihop med era små? Börjar ni komma in i vardagen? Sover de bra?

Här hemma går det bra med både mini och syskon, däremot så har mini lite fel dygnsrytm och är vaken de mesta på natten. Vilket innebär få sovtimmar för mamma, ca 4h/natt sen hon föddes. Har fått 2 nätter/förmiddagar då jag sovit 7-8h totalt på lite uppdelade pass. Hoppas innerligt att detta hinner vända lite innan pappa ska börja jobba :D

Fler än vi som har svårt att bestämmas namn? Vår lilla tjej är fortfarande namnlös och kallas för bebis, mini eller lillan :)

Hur går det för dig? Fortfarande över tiden? Tänker på dig då jag vet hur jobbigt det är att gå över!
    Jag går fortfarande och väntar men har nu blivit beviljad igångsättning. Väntar bara på att få tid för det och känner både lättnad och nervositet inför det hela. Jag har gått från att vara nyfiken på förlossningen till att bli mer och mer rädd och orolig men troligen har det att göra med min sömnbrist. Har sovit väldigt dåligt senaste månaden och kan börja gråta helt utan anledning pga utmattning. Nu har jag lite sömntabletter jag får ta och hoppas hinna vila upp mig innan jag ska sättas igång, sen hoppas jag att det blir en bra förlossning. Man hör ju så olika om igångsättningar, känns som om det kan bli precis hur som helst. Obestämd Försöker tänka att mycket sitter i huvudet och om jag bara själv kan hålla fokus så kommer det gå bra.
  • Sams

Vet inte om någon fortfarande har tid att läsa här men för 2 veckor sen kom vår son efter igångsättning och värkar utan paus. Jag hade räknat med att det skulle ta sin lilla tid med tanke på vad man läser och hör om igångsättning med första barnet men värkarna kom igång efter 5 timmar och 9 timmar senare var han ute. Det blev en del stygn men nu har även jag börjat hämta mig efter förlossningen och vi försöker så smått komma in i vardagen. 

Hur går det för er andra med era nya familjemedlemmar?

Svar på tråden BF Februari 2019