Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

BF Februari 2019

Sandra8896 skrev 2018-07-18 13:08:18 följande:

Hej! Jag jag får kolla på det men är massvis med krångel bara för att få skriva in sig på ett sjukhus här :/ ska på samtal med barnmorskan vid 16 så får försöka prata mig till en lösning, blir lite frustrerad eftersom jag vill vara säker på att jag är i vecka 13 innan jag kliver på ett flyg men men! :)

Hoppas det gick bra hos barnmorskan?

Det jag menar är att i Sverige behöver du inte alls skriva in dig på ett sjukhus/mödravården för att gå till de ultraljudsklininer jag tänker på, utan det är privata kliniker dit du själv kan boka tid osv. Tänkte om det inte fanns något liknande där kanske?
  • Jojjans
    JoWiAn skrev 2018-07-19 08:17:09 följande:

Hur gick det?

Varit med här innan. Läser men skriver inget. V 8+3 idag. Har vul den 27/7 inbokat privat.

Det gick jättebra! Skrev om det direkt efteråt, klipper in det igen :)
    Jojjans skrev 2018-07-18 10:56:11 följande:

Har nu precis varit på ul jag med, och såg ett litet hjärta!! Det var typ det enda jag själv kunde urskilja, men blev försäkrad att allt såg bra ut. Vi blev också omdaterade från 8+5 till 8+2 vilket också ger oss beräknat datum 25/2!

Såå skönt och vilken lättnad att kunna börja glädja sig. Har svårt att ta ut glädje i förskott men nu börjar det lossna lite att vi faktiskt kommer få ett barn...

Jag gjorde ett vul i 6+6 där inget alls syntes så jag har varit lite orolig. Har också haft lite små små blödningar och blodblandade flytningar och väldigt lite symptom. Men som sagt såg allt bra ut och jag känner mig såå mycket lugnare!
  • Jojjans

Jag börjar faktiskt må bättre!

Har knappt mått illa alls, mer än att jag är väldigt känslig för att äta för sällan, blir yr och matt. Har gjort 3 aborter i mitt liv och alla gånger mått mer illa än nu..

Men den enorma trötthet jag känt har faktiskt börjat gett med sig.

Jag har ett ganska fysiskt jobb och jag har plötsligt varit den som orkar köra på mest nu i den extrema sommarvärmen.

Om 8 dagar börjar min semester, och när jag är tillbaka är jag i vecka 14!

• Jojjans
    Corneliass skrev 2018-07-19 09:45:11 följande:

Gud så skönt för dig! 

Ja jag känner mig lyckligt lottad! Lovar att jag kommer åka på foglossningen från helvetet eller nåt som kompensation ;)

Hur mår du och ni andra?
  • Jojjans
    T90 skrev 2018-07-19 22:50:13 följande:

Känner verkligen igen mig... Så sjukt svullen.... Ser onormalt stor ut liksom...

Samma här! Tycker nåt syns men som sagt, snarare över hela magen...
  • Jojjans

Jag tycker jag är uppsvälld dygnet runt, men mest när jag ätit. Väldigt roligt när man sen kommer på att bönan är typ 2 cm och det inte är själva graviditeten som kan synas.. Men får ju feeling :)

Jag ska iväg på 3 veckors semester snart och hoppas det finns tider för KUB efter jag kommer hem men innan det är för sent. Ska ringa och boka på måndag. Läskigt, men fint att få se vad som händer.

• Jojjans

I Stockholm erbjuds det till alla. Hade jag varit yngre hade jag nog inte gjort det, men är 32, snart 33, så tänker att det såklart redan finns en förhöjd risk. Är mest rädd för dom allvarligare kromosomavvikelserna och skulle nog inte klara att upptäcka sånt vid RUL.

• Jojjans
    LeyasMamma skrev 2018-07-21 00:44:06 följande:

Okej, tänker att kub både är bra och dåligt. Bra för man får se det lilla livet tidigare än rul och även upptäcka eventuella fel, men också så skapar det mycket onödig oro om man får en sämre siffra fast nipt visar normalt. Om jag hade fått önska hade jag hoppat över själva kuben och fått göra ett tidigt ul i samband med Nipt:)

Ja jag var jättekluven jättelänge. Är såklart rädd för vad man kommer känna vid en hög risk osv. jag är nog mest bara rädd för att det ska dyka upp grejer som gör att barnet inte kommer kunna leva alls, då vill jag veta det så tidigt som möjligt så vi kan få börja om igen...

Men är fortfarande kluven. Vill hellre bygga upp tillit till att allt är bra hellre än späda på rädslor.
  • Jojjans
    Anonym (35-åringen) skrev 2018-07-22 05:36:33 följande:

Vi hoppar över KUB då det är över 6 timmar till närmsta sjukhus som gör det. Hade det varit på vårt lokala sjukhus hade kanske beslutet varit ett annat.

Vi vet redan att oavsett resultatet så vill vi behålla barnet, och därmed känns det onödigt att göra undersökningen som endå bara ger en sannolikhetsberäkning, inget riktigt svar.

Jag vet flera som gjort det för att de vill ha extra UL men jag orkar verkligen inte ta ledigt och resa en hel dag bara för det. Vi har dessutom sett hjärtat slå på VUL, blev erbjuden ett till då det var svårt att mäta och bebis var 1,5 vecka mindre än beräknat, men jag har så oregelbunden mens att jag var beredd på minst en vecka och avbokade den tiden.

Ja då förstår jag verkligen att du inte väljer det. Hade det inte funnits sonettens lättillgängligt här så hade jag garanterat inte gjort det.
  • Jojjans
    Sandihåret skrev 2018-07-24 14:13:53 följande:

12+3 idag. Var på ultraljud igår..

Vilken upplevelse att få se en liten människa spinna runt där inne. ..

Gjorde kub test. Inget önskeresultat. 1:5 på ts21 och 1:47 på 13/18.

Kom som en chock över mig, grät hejdlöst hela kvällen .

Tänkte att de värsta kanske kan vara 1:100.... så får man 1:5... världen har smått rasat samman, jag är i standby läge. Vet ej om jag ska frysta vara glad över graviditeten eller ställa in oss på att barnet är sjukt och i såfall avbryter vi.

Gjorde NIPD test. Proverna ska skickas till USA. Då får man ett troligare svar.

Tack och lov så ingår allt detta i vår sjukvård i Värmland.

Svårt att se sig själv i spegeln men den lilla putande magen, och ibland känns det som Ramlösa i magen, det går liksom inte att låta bli att tänka på hur det kommer bli.

Det tar 10-14 dagar innan man får svar.

Å vad jobbigt att behöva vänta så länge på svar! Gör man alltid nip innan fostervattensprov?

Vet ni hur ni vill göra om det visar sig att barnet har DS?
  • Jojjans
    Corneliass skrev 2018-07-25 20:00:08 följande:

Har redan ångest över ultraljudet om 2 veckor.. Är SÅ himla rädd för att det ska vara dött... :/ 

Är det ett tidig ultraljud eller kub du ska göra då? Är det första ultraljudet du gör?

Förstår oron, känner lite likadant och har svårt att glädja mig helt innan det verkligen KÄNNS och syns att nåt lever där inne.

Känner mig dock lite lugnare efter det ul jag gjorde i 8+5 få hjärtat slog.
  • Jojjans
    Corneliass skrev 2018-07-25 21:08:35 följande:

Det är mitt första ultraljud, kommer att vara i vecka 14 när det görs. Sedan ska ett göras i vecka 18 också, varför vet jag inte.

Men har kommit in i de såkallade spökveckorna också så jag känner mig inte alls gravid vilket inte gör saken bättre haha. Så det känns inte alls verkligt just nu. Men förhoppningsvis så ser allting bra ut och då kommer allting kännas mer verkligt! 

Som jag förstått det så är rutinultraljudet då sent som vecka 18 just för att det är först då man kan se om hjärtat och andra mer känsliga delar utvecklats som dom ska. Innan dess finns det en del problem som inte syns...

Däremot verkar det inte vara så vanligt att man får ett ultraljud innan dess alls. Vi fick betala själva för vårat...
  • Jojjans
    LeyasMamma skrev 2018-08-11 13:52:51 följande:

Ni som väntar 2-3 barnet, hur högt stog er livmoder i v13? Min är ca 4-5 cm under naveln redan... känns som den ligger högre än den borde vid denna veckan? Men kan ju vara för det är 3e barnet med?

Hur kan du känna var den ligger?
  • Jojjans
    LeyasMamma skrev 2018-08-11 17:23:25 följande:

Känner livmodern som en ?boll? i magen och högsta kanten på ?bollen? är ca 4-5cm under naveln. Egentligen ska ju inte livmodern gå över främre blygdbenet förens ca v12 därför jag blev lite fundersam :)

Aah, spännande. Första graviditeten för mig och har letat lite men ännu inte hittat den eller vetat exakt vad jag ska leta efter...
  • Jojjans

Hej alla, länge sen jag var aktiv!

Välkomna alla nya, grattis! Och ett extra grattis till er som kämpat länge och äntligen lyckats. Så härligt!

Har varit på 3 veckors semester och har nu idag gjort KUB. Lilla ärtan sprattlade på och sparkade runt där inne och nackspalten mätte 2mm. Tog även blodprovet idag så får det totala resultatet när blodprovet är klart. Så nervöst! Men glad att nackspaltmåttet ligger på rätt nivå och att allt i övrigt ser bra ut :)

Enligt UL 12+6 idag, men enligt sista mens 13+3.

Börjat få en liten kula på magen som blir tydligare när jag inte längre är lika uppsvälld överlag. Så spännande! Börjar berätta så smått för släkt och nära vänner nu. Börjar bli mer och mer på riktigt. Pirrig hela tiden...

• Jojjans
    Emma9090 skrev 2018-08-21 18:23:59 följande:

Hur har ni det med gravidbesvär där ute? Mår ni illa fortfarande? Jag tror jag har börjat få foglossning - REDAN - liksom?!? Och ibland låser sig min höft. Så knäppt att gå igenom alla dessa besvär så tidigt i graviditeten haha. Om tre dagar är det dags för KUB-testet och jag längtar så <3

Förut var jag illamående om jag inte åt, blev jag bara lite hungrig kom svimningskänslor och illamående. Nu mår jag istället illa när jag ätit, och tappar matlusten mer och mer. Vill bara ha frukt och färska svenska tomater, juice, saft. Friska sötsyrliga smaker.

Har inte haft någon molvärk innan men nu börjar växtvärken komma mer och mer. Och nån lite ilande känsla i magen. Påminner om känslan när man petar i naveln fast svagare. Kan det vara rörelser?

Brösten har börjar växa igen och magen syns svagt, men har ändå inte gått upp något i vikt. Märkligt!

Har också börjat få huvudvärk som alvedon inte biter på...någon annan som kanske har några tips?

Hur är det för er andra? Är symptomen annorlunda?
  • Jojjans

Är så ledsen nu.

Igår vid lunch (15+0) märkte jag extremt tunna vattniga flytningar som inte gav med sig och efter ett tag insåg jag att det måste vara fostervatten. Gynakuten ville inte ta emot oss pga att jag inte blödde eller hade ont men vi åkte in ändå och överdrev molvärken för att bli undersökta.

Bara lite fostervatten kvar så mina misstankar stämde - blev inlagda direkt.

Än är jag fortfarande gravid, och fostret rör sig och hjärtat slår, men prognosen är inte så god. Väldigt liten chans att hinnorna läker och vattnet fylls på på nytt... Varför varför varför :(

• Jojjans
    LeyasMamma skrev 2018-09-01 21:16:37 följande:

Men nej! Har varit med om samma sak i en tidigare graviditet. Har dom tagit prover på dig och kollat upp varför du börjat läcka fostervatten? För mig så var det mer tydligt att vattnet gick. Och det var pga en infektion som gjorde att fosterhinnorna brast. Håller alla tummar och tår för er!<3

Usch, ja så hemskt! Dom har ingen förklaring till varför det börjar läcka, ingen sänka, infektion eller höjd temp har upptäckts än.

Dom har inte heller kunnat meddela om hinnorna brustit eller bara fått ett hål, så vi väntar och ser...

Har startat en tråd i ?graviditet-komplikationer? om nån vill följa hur det går. Lämnar nog den här tråden ett tag tills vi ser var som händer.

Lycka till alla februarimammor! <3
Svar på tråden BF Februari 2019